۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۲۱۲۷۴
امام جمعه شهر بن:

پاداشي بي پايان در انتظار صابران/نيکوکاري نشانه صدق ايمان است

خطيب نمازجمعه شهر بن در نمازجمعه اين هفته به پاداش صابران در قرآن پرداخت.
پاداشي بي پايان در انتظار صابران/نيکوکاري نشانه صدق ايمان است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر، حجت الاسلام والمسلمين محمدتقي غضنفري در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه به خطبه هاي امام سجاد عليه السلام در نماز جمعه اشاره کرد و گفت: ايشان مي فرمايند اي مردم تقوا پيشه کنيد و از خويش بپرسيد براي فرارسيدن لحظه قبض روح و عالم قبر وقيامت چه ره توشه و چه آمادگي اي را براي خودتان فراهم کرديد؟مرگ ناگهان فرا مي رسد وناگاه صداي شيون زن و فرزند از خانه بلند مي شود و عمر به پايان مي رسد وانسان را به سوي خانه تنهايي وغربت مي برند براستي براي آنجا چه کرديد؟


وي تمسک به قرآن را راه ايجا تقوا دانست و گفت: يکي از ثمرات مهم انس واقعي با قرآن، تقواست و در ادامه به تفسير آيات سوره معارج پرداخت وافزود: وقتي پيامبر اکرم (ص) دعوت خويش را آغاز کردند عده اي در مقابل اين دعوت الهي موضع گرفتند و شگردهاي مختلفي را به کار بستند تا اين دعوت ناکام بماند؛ لذا خداوند متعال دستور بسيار مهمي را دراين زمينه به پيامبر ابلاغ کردند وآن دستور صبر و برباري است: فَاصْبِرْ صَبْراً جَميلا


غضنفري درخصوص پاداش صابران گفت: با توجه به آيه ۲۴ سوره مبارکه رعد که مي فرمايد: سَلاَمٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ پاداش صابران تحيت و درود فرشتگان است.

وي اجر بي پايان را از ديگر پاداش هاي ديگر صبر در برابر مشکلات عنوان کرد که در آيه ۱۰ سوره زمر به آن اشاره شده است.

غضنفري گفت: آيه ۷۵ سوره فرقان بهشت و قصرهاي بهشتي، در سوره قصص اجر مضاعف و در سوره مومنون فوز و رستگاري را اجر صابران معرفي کرده است.


وي گفت: پيامبر اکرم(ص) نشانه هاي صابران را اينگونه معرفي مي کند: صابر کسي است که دربرابر ناملايمات وسختي ها عملي احساسي و دور از عقل و خرد انجام ندهد.

غضنفري افزود: امام صادق عليه السلام مي فرمايند: انسان صبور سه ويژگي دارد: اول اينکه کسل نمي شود، يعني انسان صبور در مشکلات وناملايمات دچار افسردگي و عزلت نشيني نمي شود چرا که اگر کسل شود حق را ضايع مي کند.


وي گفت: ويژگي هاي ديگر اينست که انسان صبور بي قراري نمي کند و از خدا هم گله نمي کند. اگر بي قراري کند شکر خداوند را بجاي نياورده و اگر گله کند نافرماني خدا را کرده است.

غضنفري در خطبه دوم با توجه به هفته نيکوکاري گفت: آيات قرآن کريم درس مشترک همه اديان را کمک به فقرا مي داند. آيه ۸۳ سوره بقره مي فرمايد اگر والدين ازنظر مالي در مضيقه باشند وظيفه شرعي فرزندان است که آنها را تحت تکفل خود قرار دهند که اگر جز اين عملي انجام دهند در برابر خداوند متعال پاسخگو خواهند بود.

وي گفت: خداوند در آيه ۱۷۷ سوره بقره مي فرمايد: لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ تنها اين که روي هاي خود را براي عبادت به سوي مشرق و مغرب بگردانيد نيکي نيست؛ بلکه اين است که در کنار نماز و ايمان به خدا و روز آخرت و فرشتگان و کتاب ( آسماني ) و پيامبران مال خود را با آنکه آن را دوست ( و بدان نياز ) دارد از روي محبت خدا به خويشان و يتيمان و فقيران و در راه ماندگان و سائلان و در ( راه آزادي ) بردگان بدهد و نماز را برپا دارد و زکات بپردازد.


وي گفت: خداوند در آيه ۷ سوره حشر مسئوليت رسيدگي به فقرا را متوجه نظام و حکومت اسلامي کرده است و مي فرمايد آنچه خداونداز اموال اهل شهر و روستاها بر فرستاده خويش بازگرداند از آن خدا و رسولش و خويشان او و يتيمان و مسکينان و در راه ماندگان است، تا ميان ثروتمندان شما دست به دست نگردد.


غضنفري گفت: اين آيه در رابطه با جنگ خيبر و فدک نازل شده است و حضرت زهرا سلام الله عليها براي احقاق حق خويش به اين آيه استناد کردند.


وي گفت:۱۵ اسفند ماه روز درختکاري و آغاز هفته منابغ طبيعي است و امام صادق عليه السلام مي فرمايند: هر کس درختي بکارد و در نگهداري آن بکوشد تا ميوه دهد در برابر هرچه از آن ميوه ها به دست آيد پاداش داه مي شود.

روايت ديگري است : اگر قيامت فرا رسد ودر دست يکي از شما نهالي باشد چناچه بتواند آن را بکارد بايد اين کار انجام دهد ودرختان ميوه را قطع نکنيد که دچار غذاب مي شويد.

وي گفت هرچند صنعتي شدن جوامع باعث ايجاد اشتغال مي شود ولي به دليل آلودگي محيط زيست درختکاري بمراتب بيش از گذشته اهميت پيدا کرده است و حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي وظيفه شرعي و اخلاقي مسئولين و عموم مردم است.

غضنفري در پايان گفت: شهرستان بن از نظر تعداد شهداي روحاني در رتبه نخست قرار دارد و از عموم مردم و خصوصا از روحانيون درخواست کرد در اولين يادواره شهداي روحاني که در هفته جاري برگزار خواهد شد شرکت کنند.


انتهاي پيام1020ج /۵۲۰ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۸:۰۴

27 Dec 2019