۰
plusresetminus
یک منبع آگاه فرانسوی به روزنامه عربستانی الحیات گفت که به نظر می‌رسد آمریکا تحت فشار نمایندگان جمهوری خواه در کنگره و لابی صهیونیستی، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را لغو نخواهد کرد.
منابع فرانسوی: آمریکا تحت فشار لابی صهیونیستی تحریم‌ها علیه ایران را لغو نخواهد کرد
به گزارش جهانبین نیوز، دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در حالی از روز ۲۸ دی (۱۸ ژانویه) در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در همین شهر به دست آمد، قرار بود طرفین نهایتا ظرف یکسال، یعنی تا سوم آذر ۹۳ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۴)، به توافق نهایی دست یابند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مهلت این مذاکرات، دو بار تمدید شود.

ضرب‌الاجل جدید مذاکرات هسته‌ای، ۹ تیر ماه ۹۴ (۳۰ ژوئن ۲۰۱۵) اعلام شده است.

روزنامه عربستانی «الحیات» در گزارشی با اشاره به مذاکرات «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «لوران فابیوس» همتای فرانسوی‌اش گزارش داد با توجه به پافشاری ایران بر مطالبات خود، «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که کشورش با توافق به هر قیمتی موافقت نمی‌کند.

دیدار ظریف و کری روز چهارشنبه گذشته در ژنو هفت ساعت به طول انجامید و ظریف بعد از آن با همتای فرانسوی‌اش دیدار کرد، از سوی دیگر مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران میان «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و همتایانش در ۵+۱ ادامه پیدا کرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا خبر داده بود که کری و ظریف بر داشتن تماس و برگزاری دیدارهای دیگری طی هفته‌های آینده به توافق رسیدند.

ظریف همچنین در برلین با «فرانک اشتنمایر» وزیر خارجه آلمان دیدار کرده بود،‌ وزیر خارجه آلمان مذاکرات را در «مرحله‌ای حساس» ارزیابی کرد و خواستار استفاده بهینه از مدت زمان باقی مانده برای رسیدن به راهکاری شد که طی چندین سال به دست نیامده است.

«فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر خارجه ایران در بروکسل نیز خواستار پایان یافتن مذاکرات در زمان مشخص شد.

با این وجود یک منبع مسئول فرانسوی به روزنامه عربستانی الحیات گزارش داده که ایران بر لزوم لغو فوری تحریم‌ها در صورت رسیدن به توافق جامع پافشاری می‌کند و از مسأله غنی سازی اورانیوم نیز کوتاه نخواهد آمد.

این منبع ادامه داد که با توجه به روی کار آمدن جمهوری‌خواه‌ها در کنگره آمریکا و مخالفت لابی صهیونیستی [کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، آیپک] ایالات متحده تحریم‌های اعمال شده را لغو نخواهد کرد.

یک منبع مسئول دیگر اعلام کرد که دو گروه در ایران حضور دارند، گروهی از ایجاد روابط با ایالات متحده حمایت می‌کنند و گروه دیگر مخالف آن هستند، اما تصمیم درباره این مسأله بر عهده رهبر ایران خواهد بود.

روزنامه الحیات به نقل از منابع خود گزارش داد که کری در دیدار با اولاند در کاخ الیزه به اطلاع او رسانده که کشورش به دنبال پیشرفت در حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است.این روزنامه به نقل از منابعی مدعی شد کری به اطلاع اولاند رسانده که تهران موضع نرم تری در قبال بحران سوریه اتخاذ کرده است.

اولاند نیز در دیدار با بیش از ۲۰۰ دیپلمات در پاریس گفته بود کشورش به دنبال «توافقی نهائی» با ایران است تا پرونده برنامه هسته‌ای ایران بسته شود و افزوده بود: این توافق نباید به هر قیمتی صورت بگیرد، رویکرد ما روشن است از خواسته ایران برای داشتن انرژی صلح آمیز هسته‌ای حمایت می‌کنیم اما اجازه نخواهیم داد این کشور به سلاح اتمی دست پیدا کند و از این اصل کوتاه نخواهیم آمد.

رئیس جمهور فرانسه که کشورش نقش عمده‌ای در تسلیح معارضان مسلح در سوریه داشته، مدعی شده که ایران باید موضع و مقصود خود را با شرکت در حل و فصل بحران‌های منطقه روشن کند زیر این کشور بخشی از مسئولیت حل بحران‌های منطقه را به دوش می‌کشد.

از سوی دیگر «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با چالشی از سوی جمهوری‌خواه‌ها روبه روست که کنترل کلی کنگره را به دست گرفته‌اند.

«باب کورکر» یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرده بود طرحی که بر اساس آن اختیارات دولت اوباما در پرونده هسته‌ای ایران کاهش پیدا خواهد کرد، اوایل ماه آتی میلادی (فوریه) به رأی گذاشته خواهد شد.

طرح دیگری نیز در کنگره آمریکا در حال تدوین است تا در صورت صرف نظر نکردن ایران از غنی سازی اورانیوم در چارچوب هر توافقی، تحریم‌ها را علیه تهران تشدید کنند.

در همین راستا کمیته بانکی مجلس نمایندگان در جلسه هفته آینده مجلس، بحث «ضرورت استراتژیک» تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند.

پیشتر پایگاه خبری« المانیتور» روز چهارشنبه گذشته گزارش داد که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هم کار بر روی طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را آغاز کرده‌اند.

نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است.

بر اساس طرح کرک-منندز که گفته می‌شود حمایت بسیاری از سناتورها در هر دو حزب را به همراه خود دارد، تحریم‌هایی را به تصویب می‌رساند که در صورت «شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به توافق» اجرایی می‌شود. حامیان این طرح در تلاش هستند تا حد نصاب کافی برای «ضد-وتو» کردن آن را در میان نمایندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور امکان وتوی مصوباتی که آرای دو سوم نمایندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد.

بر اساس طرح دیگر نیز که در سنای قبلی به صورت مشترک از سوی «باب کورکر» رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا و «لیندسی گراهام» دیگر سناتور جمهوری‌خواه به کنگره معرفی شده بود و تاکنون نتوانسته حمایت چندانی در میان دموکرات‌ها به دست آورد، هرگونه توافقی با ایران، پیش از اجرایی شدن، نیازمند تصویب از سوی قانونگذاران خواهد بود.

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
مرجع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۱۳:۱۷

29 Dec 2019