۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۲۰۱۷۰

پل زمانخان تاريخ مردم سامان / ساماندهي پل اولويت مهم شهرستان سامان

پل تاريخي زمانخان يکي از بناهاي با ارزش و قديمي شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختياري است.از جمله مکان هاي گردشگري استان است که سالانه مسافران زيادي از اين مجموعه بازديد دارند.
پل زمانخان تاريخ مردم سامان / ساماندهي پل اولويت مهم شهرستان سامان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما، پل تاريخي زمانخان يکي از بناهاي با ارزش و قديمي شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختياري است.از جمله مکان هاي گردشگري استان است که سالانه مسافران زيادي از اين مجموعه بازديد دارند.

تفکر اوليه ساخت پل زمانخان در اين مکان به دوره ساسانيان بر مي‌گردد.اين پل به دستور «زمان خان» يکي از سران ايل قشقايي که زماني دامنه کوچ آنها تا اين منطقه مي‌رسيد، بر روي رودخانه زاينده رود احداث گرديد و در ادوار گذشته، ايلات و عشاير بختياري از روي اين پل، آمد و شد مي‌کردند.

پل تاريخي زمانخان، داراي دو دهانه و ۳۰ متر طول بوده و بر روي سه پايه سنگي طبيعي بنا شده است.

قرار گرفتن اين پل بر روي آب‌هاي زاينده رود و وجود مناظر طبيعي چشم‌گير اطراف در کنار اقدامات عمراني انجام شده، اين منطقه را به يکي از قطب‌هاي گردشگري استان چهارمحال و بختياري تبديل کرده است.

شهرستان سامان داراي آب‌و‌هواي معتدل و بسيار لطيف و پاکيزه بوده و با داشتن باغ‌هاي فراوان و درختان پر شکوفه بسيار زييا و نيز مناظر بديع و شگفت انگيز، مي‌تواند انتخاب مناسبي براي گذراندن تعطيلات در استان چهارمحال و بختياري باشد.

اطراف اين پل مملو از باغ‌هاي فراوان درختان گوناگون ميوه مي‌باشد که مناظر بديع و شگفت‌انگيزي را بوجود مي‌آورند. درختان هلو، بادام و گردو در اين منطقه بسيار خوب به بار مي‌نشيند.

بيشتر ماهيان رودخانه زاينده‌رود، ماهي قزل‌آلاي وحشي (گوشت صورتي) مي‌باشد و جريان آب اين رودخانه بسيار تند است.

پل زمانخان دو بار يکي در سال ۱۲۰۲ توسط کارگزاران حکومت صفويان و بار دوم در سال ۱۳۲۱ شمسي به وسيله حاج عبدالحسين قزويني مالک قريه «چم عالي» به طور کامل تعمير و مرمت شد. استحکام اين پل با احداث ديوار سنگي در طرفين آن، دو چندان شد.

دهکده سياحتي زاگرس که داراي واحدهاي اقامتي و مشرف به رودخانه زاينده رود و پل زمانخان است در مجاورت اين پل بنا شده است.

مسجد، امکانات هتل، کمپ و ويلا به صورت اجاره‌اي و همچنين رستوران، چايخانه و سرويس بهداشتي، براي آسودگي مسافران در اين محل، در نظر گرفته شده است.

اين شهرستان، به دليل قرار گرفتن در حاشيه‌ي رودخانه زاينده‌رود، از موقعيت‌هاي مناسب کشاورزي، باغ‌داري و گردشگري برخوردار است.

قرار گرفتن پل زمان‌خان بر روي آب‌هاي زاينده‌رود و وجود مناظر طبيعي چشمگير اطراف در کنار اقدامات عمراني انجام شده، اين منطقه را به يکي از قطب‌هاي گردشگري در استان تبديل کرده است.

عمده مشکلي که گردشگران و مسافران در اين مکان درگير هستند در روز هاي تعطيل ترافيک سنگين است که بايد توسط مسئولين راه حلي براي اين امر در نظر گرفته شود و از ديگر مشکلات کمبود فضاي پارکينيگ، کمبود سرويس بهداشتي، کمبود فضاي استقرار دستگاه امدادي، امنيتي، نظارتي و ... است.

فرماندار شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار جوان با اشاره بر اينکه با توجه به مشکلات فراروي مهم ترين محل گردشگري استان پل تاريخي زمانخان با پيگيري استاندار استان نسبت به تامين اعتبار و شروع به کار بازسازي و مرمت و زيبا سازي پل تاريخي زمانخان شروع شده است، اظهار داشت: اين بنا با اعتبار بالغ بر پنج ميليارد ريال مرمت و بازسازي خواهد شد.

سعيد صالحي با بيان اينکه مشکلات پيرامون پل عبارتند از کمبود فضاي خودرو، کمبود سرويس بهداشتي، کمبود فضاهاي استقرار دستگاه امدادي و انتظاميو امنيتي و ... که با برنامه ريزي ستاد تسهيلات سفر شهرستان سامان به صورت مقطعي مرتفع گرديده است.

وي با اشاره بر اينکه در ستاد خدمات سفر با بيان اينکه ۶۹ مصوبه در طول يک سال در اين شهرستان در جلسه ستاد خدمات سفر مصوب شده است، اظهار داشت: از اولويت هاي شهرستان سامان در ستاد خدمات سفر ساماندهي تاريخي پل زمانخان است.

وي گفت:ساماندهي پل زمانخان اولويت اصلي شهرستان سامان براي ايام سفر براي گردشگران و مسافران است.

صالحي با اشاره بر اينکه پل تاريخي زمانخان از اولويت هاي گردشگري استان و شهرستان است که دستگاه هاي اجرايي مربوطه بايد با يکديگر در راستاي ساماندهي پل زمانخان همکاري و هماهنگي داشته باشند.

وي عنوان کرد:شهرداري سامان بايد مسائل عمراني و مرمتي و ساماندهي پل زمانخان را اولويت بندي کند.

صالحي افزود: براي ايام پيک مسافر در اين شهرستان در ايام نوروز و تابستان بايد برنامه ريزي صورت گيرد.

وي با بيان اينکه بايد دکه ها و مغازه هاي روي پل بايد جابه جا و مکان ديگر انتقال يابند و دستگاه هاي فرهنگي و انتظامي و امدادي در اين مکان مستقر شوند، عنوان کرد: بايد مدير مجمتع تاريخي و توريستي پل زمانخان مشخص شود.

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهار محال و بختياري گفت: فرصت هاي اقتصادي گردشگري شهرستان سامان بايد مشخص شود.

حيدر صادقي با بيان اينکه فرصت هاي اقتصادي گردشگري شهرستان ها بايد توسط بخشداران و دهياران مشخص شود، اظهار داشت: در اين استان شهرستان سامان يکي از شهرستان هاي است که در ۹ ماهه سال داراي گردشگر است و براي جذب گردشگر بايد فعاليت هاي زيادي صورت گيرد.

وي با اشاره بر اينکه اکثريت گردشگران استان به دليل آب و هوا و از مجموعه پل تاريخي زمانخان بازديد دارند، عنوان کرد: بايد علاوه بر پل زمانخان بر مناطق ديگري گردشگري شهرستان سامان از جمله پل کاهکش، هوره، ياسه چاي، حاشيه زاينده رود و ....متمرکز شود.

صادقي با بيان اينکه بايد توسعه زير ساخت ها در مناطق گردشگري شهرستان با جذب سرمايه گذار بخش خصوصي صورت گيرد، تصريح کرد: اماکن غير مجاز ويلايي و استيجاري بايد شناسايي شود و اماکن داراي مجوز در مرکز ريزرواسيون و اطلاع رساني ثبت شوند.

وي با تاکيد بر اينکه در اين شهرستان ۴۰ منزل و ويلا داري مجوزات خانه مسافر هستند ، عنوان کرد: واحد هاي غير مجاز بين ۵۰۰ تا ۱۰ ميليون تومان جريمه و پلمپ مي شود.

بخشدار مرکزي شهرستان سامان با بيان اينکه توسعه زير ساخت هاي اين منطقه در حال اجرا است، بيان داشت: جاده شوراب صغير ايل بيگي به طول هفت کيلومتر در حال اجرا است که تاکنون ۴ کيلومتر آماده سازي شده است.

مجيد جلالي پور با بيان اينکه براي در راستاي کاهش ترافيک پل زمانخان از گردنه چم عالي تا سه راهي هتل مطالعات در حال انجام است،عنوان کرد: ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار براي ساماندهي پل زمانخان در نظر گرفته شده که در راستاي ايجاد فضاي مناسب براي گردشگران و مسافران است.

وي با بيان اينکه طرح جامع پل زمانخان در حال آماده سازي است، بيان داشت: در راستاي برطرف کردن آب شرب اين مطنقه انشعباتي از آب روستايي و آب شهري براي اين منطقه در نظر گرفته شده است.

جلالي پور با اشاره بر اينکه غرفه هاي عرضه محصولات خشکبار از روي پل جمع آوري مي شود، عنوان کرد: در غرفه‌هاي روي پل تاريخي زمانخان غرفه هاي فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي تبديل مي شود.

وي خاطر نشان کرد: در سال ۹۴ ادارات نيروي انتظامي، پليس راه و امداد و نجات و هلال احمر استقرار ثابت در اين مجموعه خواهند داشت.

اين بناي تاريخي در ۲۹ کيلومتري شمال شهر شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختياري) و ۷ کيلومتري شهر سامان قرار دارد.

انتهاي پيام 1020ج/۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۵:۱۰

28 Dec 2019