۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۱۹۴۱۸
رئیس مجمع عالی بسیج عشایر چهارمحال و بختیاری:

راه اندازی خانه صنایع دستی عشایر، هویت عشایر استان را جلوه گر می کند

عشایر مرزداران بی ادعای کشور هستند که خدمات آن ها به بخش های مختلف کشور فراموش نشدنی است بنابر این باید از تمام توان برای خدمت رسانی به این قشر ارزشمند جامعه استفاده کرد.
راه اندازی خانه صنایع دستی عشایر، هویت عشایر استان را جلوه گر می کند

به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بسیج؛ رئیس مجمع عالی بسیج عشایر استان گفت: تشکیل و راه اندازی خانه عشایر، یک محل فرهنگی و یک مکان مناسب برای پیگیری مسائل مرتبط با جامعه خدوم زحمت کش و ارزشمند عشایری است که مسئولان جهت افتتاح خانه عشایر برنامه ریزی می کنند.

فتاحی با اشاره به اینکه ، افتتاح خانه عشایر باید با هدف استفاده هر چه بهتر و مناسب تر از ظرفیت ها و توانمندی های جامعه عشایری باشد، افزود: جامعه عشایری کشور یک جامعه زحمت کش، شریف و خدوم است که جامعه ای تولید کننده هستند و باید از ظرفیت این جامعه مهم برای آبادانی و سرافرازی ایران بزرگ استفاده کرد.

وی با اشاره به تولید کننده بودن جامعه عشایری کشور اظهارداشت: تولید کننده بودن این جامعه می تواند به اقتصاد معیشتی کمک کند و از این موضوع مهم می توان در پیشبرد اهدافی که برای اقتصاد مقاومتی در کشور تعریف شده است استفاده کرد.

طهمورث فتاحی اظهار کرد: عشایر استان با کوچ خود به عنوان یکی از تامین کنندگان گوشت و لبنیات سهم مهمی در تولید مواد غذایی دارند. همچنین آنها با دراختیار داشتن مواد اولیه رایگان صنایع دستی از جمله پشم گوسفندان توانسته اند انواع صنایع دستی بومی تولید کنند.

رئیس مجمع عالی بسیج عشایراستان گفت: هنر بافندگی نخستین هنر زنان عشایر استان می باشد و در بین انواع تولیدات نقش محصولاتی مانند گلیم، قالی، چوقا، سیاه چادر و سایر ملزومات زندگی عشایر پررنگ تر بوده است و هنوز هم افرادی در بین عشایر وجود دارند که هنرهای گذشته خود را در ذهن دارند و علاقمند هستند که با در اختیار داشتن ابزار و مصالح مورد نیاز این هنرهای از بین رفته را احیا کنند.

وی، تصریح کرد: دست اندرکاران می بایست این فرصت را غنیمت شمارند تا پیش از آنکه همه آنچه به عنوان هویت عشایری در قالب صنایع دستی آنها جلوه گر شده است به فراموشی سپرده شود، راهی برای حفظ و ادامه حیات آنها پیدا کنند. در این راه ،گام اول شناسایی هنرهای بومی عشایر است چه آنهایی که در گذشته دور وجود داشته و چه آنهایی که هنوز رگه هایی از آن در زندگی روزمره شان وجود دارد.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۱۷:۵۹

12 Jan 2020