۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۸۲۳۲
دغدغه نمدمالان شهرکردی؛

صنعت کهن نمدمالی در خطر ورود افراد غيرمتخصص و عدم حمایت مسئولان

عدم حمايت مسئولان و نبود وام و تسهيلات مناسب موجب عدم استقبال و نهايتاً فراموش شدن صنعت کهن نمد مالي است.
صنعت کهن نمدمالی در خطر ورود افراد غيرمتخصص و عدم حمایت مسئولان
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از بام ايران خبر قديمي‌ترين شيوه فراهم‌سازي زيرانداز که تاکنون شناخته شده نمدمالي است.

نمد نوعي بافته سنتي زيراندازي است که با پشم توليد مي‌شود. نمد را نمي‌بافند بلکه با ايجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب درهم‌رفتن الياف پشمي مي‌شوند. دو خاصيت جعديابي و پوسته‌اي شدن پشم امکان توليد نمد را فراهم مي‌کنند.

پشمي که براي توليد نمد به کار مي‌رود، پشم بهاره گوسفند با الياف بلند است. از صابون و زرده تخم‌مرغ نيز مي‌توان براي بهتر شدن کيفيت کار استفاده کرد. مقدار پشمي که براي هرمترمربع نمد لازم است با مقدار پشم لازم براي توليد قالي برابر است اما چون زمان توليد نمد بسيار کوتاه‌تر است (حدود يک روز) قيمت آن پايين است. نمدمالي در استان‌هاي مازندران، خراسان، سمنان، چهارمحال و بختياري و … رواج دارد.

براي تهيه نمد، ابتدا نقش موردنظر را با پشم‌هاي رنگي روي يک پارچه کرباس طراحي مي‌کنند. سپس پشم حلاجي شده را روي تمام سطح پارچه قرار مي‌دهند و پارچه کرباس را مي‌پيچند. با ريختن آب جوش بر آن و فشردن مداوم کار، نمد توليد مي‌شود. نمد مالي کاري طاقت‌فرسا محسوب مي‌شود.

"نمد مالي" هنر و شغلي است كه به تاريخ استان چهارمحال و بختياري گره خورده و منبع درآمد بسياري از مردمان اين استان در سال‌هاي نه چندان دور به شمار مي‌آمده است. اين در حالي است كه هم اكنون آخرين كارگاه‌هاي توليد سنتي و مغازه‌هاي فروش محصولات اين هنر در حال جمع شدن است و كسي ديگر به سمت توليد اين محصول دستي پيش نمي‌رود.


به همين بهانه به سراغ چند نفر از کساني که در اين هنر فعاليت داشته و دارند رفتيم و در خصوص اين هنر و شغل و مشکلات و مسائل پيرامون آن هم‌صحبت شديم.

يكي از توليدکنندگان و فروشندگان محصولات نمدي در گفتگو با بام ايران خبر گفت: نمد مالي شغل آبا و اجدادي ماست و من اکنون ۷۴ سال دارم و ۶۰ سال در اين کار هستم.

حسن محمديان بيان داشت: كساني كه در شهرکرد مغازه فروش محصولات نمدي يا كارگاه توليدي دارند اكثرا سالمندان و فعالان قديمي اين هنر هستند و كمتر جواني در اين شغل در حال فعاليت است.

محمديان تاکيد کرد: صنعت نمدمالي متولي مي خواهد اين در حالي است که ما هيچ صنف و هماهنگ‌کننده‌اي در نمد مالي نداريم و هيچگونه وام و تسهيلات در اين خصوص ارائه نمي‌شود.

وي با انتقاد از نبود بازنشستگي و بيمه در اين حرفه اظهار داشت: نمد مالي با حمايت مسئولان و ارائه تسهيلات مي تواند زمينه اشتغال و کمک اقتصادي براي خانواده ها را فراهم کند.


غلام حبيب‌پور که ۴۰ سال است در کار توليد و فروش محصولات نمدي است گفت: تقريباً روش سنتي نمد مالي برچيده شده است و با وجود اينکه الان با آمدن دستگاه‌هايي نظير دستگاه نمد مالي و حلاجي نمدها کيفيت سابق را ندارند.

وی با اشاره به مشکلات نمد مالي بيان داشت: در استان کارخانه حلاجي پشم وجود ندارد و ما مجبوريم براي اين کار به اصفهان برويم که اين هزينه هاي مضاعفي را بر ما تحميل مي کند.

حبيب‌پور به عنوان جوان‌ترين نمد مال شهرکرد نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، نبود حمايت و وام و تسهيلات مناسب را دليل فراموش شدن صنعت کهن نمد مالي دانست و تصريح کرد: به عنوان يک جوان جوياي اشتغال خواستار ارائه تسهيلات براي تهيه زمين و راه اندازي کارگاه حلاجي هستم تا بتوانم حرفه پدر و اجداد خود را ادامه دهم.

نرگس حبيب پور، دارنده مقام اول کشوري صنايع دستي در رشته نمد مالي گفت: در سال ۷۵-۷۴ در همدان و تهران مقام اول در نمد مالي را کسب کردم اما چون در آن زمان ديد خوبي نسبت به فعاليت بانوان در اين رشته نبود و استقبال و حمايتي از مسئولان را نديدم شرکت در مسابقات را رها کرده و اکنون در اوقات فراغت خود براي کمک به پدرم در نمد مالي فعاليت مي کنم.

وی اظهار کرد: پدربزرگم ۲۲ سال سر صنف نمدمال ها در شهرکرد بود و در آن زمان ۱۲۰ نفر در شهرکرد در اين صنعت فعاليت داشتند در حالي که اکنون کساني که در اين زمينه فعاليت مي کنند به دليل مشکلات اين حرفه انگشت‌شمار شده است.

حبیب‌پور، عرق‌گير، نيم دايره، جليقه، شال کمر و زيرانداز را از جمله محصولات نمدي عنوان کرد و گفت: برخي به تجويز پزشکان براي درمان ديسک کمر از محصولات نمدي استفاده مي کنند.

حبيب پور اذعان داشت: كارگاه‌هاي توليدي به علت نبودن متقاضي خريد و مشتري و تغيير سبک زندگي مردم و رفتن به سمت ساير محصولات تعطيل شده‌اند.

يكي از فروشندگان محصولات نمدي درباره ميزان مشتري و درآمد خود گفت: محصولات نمدي مشتري ديگر ندارد و ما هم اگر مغازه را باز مي‌كنيم به خاطر اين است كه بيكار نباشيم و هزينه‌هاي زندگي ما كم است.

جعفريان که به توليد کلاه نمدي اشتغال دارد، تصريح کرد: کلاه نمدي ظريف کاري بيشتري دارد و ما از صفر تا صد توليد اين محصول را در کارگاه محقر خود انجام مي دهيم.

وي با انتقاد از عدم حمايت مسئولان و عدم تخصيص وام و تسهيلات بانکي بيان داشت: متاسفانه در اين حرفه هيچ گونه پشتوانه و بيمه اي نداريم.

جعفريان تاکيد کرد: ورود افراد غيرمتخصص و عدم حمايت مسئولان صنعت نمدمالي را به خطر انداخته است.

وي با بيان اينکه مشتري محصولات نمدي بسيار كم شده است و بسياري از روزهاي هفته ما اصلا فروش نداريم و فقط براي سرگرمي مغازه را باز مي‌كنيم، تصريح کرد: اجازه نمي‎دهم فرزندانم وارد اين حرفه شوند چون آينده‌اي براي اين صنعت وجود ندارد.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۴:۱۷

28 Dec 2019