۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۱۵۹۵۳

وعده سحری یکی از مهمترین وعده های غذایی در ماه مبارک رمضان است

کارشناس ارشد آموزش بهداشت گفت: نخوردن وعده سحری به ویژه در روزهای طولانی تابستان می تواند عوارضی مانند سردرد، خستگی، بی حوصلگی، یبوست، ناراحتی های گوارشی، کاهش قدرت یادگیری و کمبود آب و الکترولیت های بدن را در پی داشته باشد.
وعده سحری یکی از مهمترین وعده های غذایی در ماه مبارک رمضان است
به گزارش جهانبین نیوز، قربانعلی حدادی در گفت‌وگو با خبرنگار بام ایران خبر در خصوص اهمیت سحری خوردن اظهار کرد: از منظر تغذیه ای وعده سحری یکی از مهمترین وعده های غذایی در ماه مبارک رمضان است که باید ویژگی های وعده ناهار را داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه برخی از روزه داران از خوردن این وعده غذایی صرفنظر می کنند در حالی که با این کار ممکن است به بدن خود آسیب برسانند.

حدادی افزود: نخوردن وعده سحری به ویژه در روزهای طولانی تابستان می تواند عوارضی مانند سردرد، خستگی، بی‌حوصلگی، یبوست، ناراحتی های گوارشی، کاهش قدرت یادگیری و کمبود آب و الکترولیت های بدن را در پی داشته باشد پس سحری را از قلم نندازید.

وی اظهار داشت: در صورت امکان یک ساعت پیش از اذان از خواب بیدار شوید تا وقت کافی برای خوردن سحری داشته باشید بعد از بیدار شدن ابتدا کمی میوه و مقداری لبنیات(شیر یا ماست) بخورید سپس سراغ غذای اصلی تان بروید.

حدادی اذعان داشت: غذایی که در وعده سحری میل می کنیم بهتر است سهم پروتئینی (گوشت و حبوبات) کمتری داشته باشد زیرا متابولیسم منابع پروتئینی به دفع آب از بدن نیاز دارد و این امر می تواند باعث تشنگی ما در طول روز شود.

وی خاطر نشان کرد: توصیه می شود سهم جربی روزانه تان را در وعده سحری بگیرید چرا که چربی ها آخرین موادی هستند که در بدن هضم می شوند و معده را دیر تر از بقیه مواد غذایی ترک می کنند و به همین دلیل ساعت های بیشتری می توانند شما را سیر نگه دارند.

وی افزود: به علاوه انرژی چربی ها از پروتئین ها و کربوهیدرات ها بیشتر است و به همین دلیل متخصصان تغذیه افزودن کمی روغن های سالم مانند روغن کانولا یا روغن زیتون را روی برنج سحری توصیه می کنند.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت گفت: استفاده از سبزی خوردن به خصوص تره و انواع سالاد سبزی در وعده سحری می تواند باعث پیشگیری از تشنگی شما در طول روز شود و خوردن میوه ها و سبزی های تازه می تواند احتمال بروز بوی بد دهان را نیز به حداقل برساند.

حدادی بیان کرد: آب بهترین نوشیدنی برای وعده سحری است نوشیدن چای بسیار کم رنگ هم می تواند جلوی عطش را در طول روز بگیرد و انواع قندهای ساده و طبیعی (خرما، کشمش و انجیر و توت خشک) نیز می تواند در منار چای سحری مصرف شوند.

وی تصریح کرد: هرگز سحری را تند تند نخورید این کار می تواند به دل درد و نفخ در طول روز بیانجامد. نوشیدنی های گاز دار نیز گزینه مناسبی برای وعده سحری نیستند چون مصرف آنها معمولاً نفخ و دل درد روزانه را در پی خواهد داشت.

وی خودداری از نوشیدن نوشیدنی های شیرین، دوغ شور، چای پر رنگ و قهوه در وعده سحری را ضروری دانست و بیان داشت: این نوشیدنی ها باعث دفع آب بدن و تشنگی شما در طول روز می شوند و چای پر رنگ و قهوه هم مدر هستند و به نوعی دیگر باعث از دست رفتن آب بدن و تشنگی تان خواهند شد.

حدادی تاکید کرد: دور غذاهای شور و پر ادویه را در این وعده خط بکشید این غذا ها با جذب آب بدنتان باعث می شوند خیلی زود احساس تشنگی در طول روز به سراغتان بیاید.

وی افزود: از خوردن سیر و پیاز خام در کنار غذاهای این وعده نیز خودداری کنید چرا که این خوراکی ها می توانند باعث تشدید بوی ناخوشایند دهان در طول روز شوند.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت اظهار داشت: غذاهای سرخ شده انواع فست فودها و سس های خوش نمک انتخاب های مناسبی برای این وعده نیستند متابولیسم تمام این مواد غذایی با دفع شدید آب از بدن همراه است و این موضوع می تواند تشنگی روزانه را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: مصرف انواع ترشی ها و زیتون شور در وعده سحری ماسب نیست زیرا ترشی و شوری بیش از حد این خوراکی ها می تواند باعث ابتلا به ناراحتی های گوارشی مانند ریفلاکس معده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۴۷:۱۲

29 Dec 2019