۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۱۵۵۲۹
مدیر گروه تاریخ دانشگاه امام حسین(ع) در گفتگوی اختصاصی با جهانبین نیوز:

رئیس جمهور دردولت دینی با بهره گیری از فرصتها زمینه را برای ورود افراد به بهشت فراهم کند

انتظار می‎رود رئیس جمهور در یک دولت دینی با توجه به سعادت دنیوی و اخروی افراد با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود زمینه را برای ورود افراد به بهشت فراهم کند.
رئیس جمهور دردولت دینی با بهره گیری از فرصتها زمینه را برای ورود افراد به بهشت فراهم کند
دکترحجت‌الله ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، در گفت‌و‌گو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: بین دین و دولت در جهان امروز نسبت‌های مختلفی وجود دارد که بر اساس آن سیاست‌های دولت و حکومت تعریف و اجرا می‏ شود.

وی افزود: در دولت‌های لائیک شاهد تعارض و تضاد بین دین و دولت هستیم به این ترتیب که دولت‌ها بر دین‎زدایی و دین‎ستیزی اهتمام می‏‌ورزند و در دولت‌های سکولار شاهد روابط التزامی بین دین و دولت هستیم به نحوی که دین به عنوان یک نهاد اجتماعی به رسمیت
شناخته می‎شود اما در پیشبرد اهداف سیاسی به شکل ابزاری در مدیریت جامعه استفاده می‏‌شود.

ایزدی تصریح کرد: این در حالی است که در نقطه مقابل این دو نوع دولت، دولت دینی وجود دارد و در این نوع حکومت، ماهیت دولت دینی است وهمه اهداف سیاستها وبرنامه ریزی ها مبتنی بر اصول وآموزه های دینی شکل می گیرد که سعادت دنیا وآخرت از رهگذر تأمین نیازهای مادی ومعنوی جامعه دینی تحقق می یابد.

ایزدی خاطرنشان کرد: در دولت دینی نباید آخرت و سعادت اخروی افراد مخدوش شود و برنامه‎ریزی‎های رفاهی، مادی و مدیریتی در امور و مصالح جامعه باید به گونه‌ای طراحی شود که در راستای سعادت ابدی بشر باشد.

وی به نقش نهادهای فرهنگی در دولت دینی اشاره کرد و گفت: نهادهایی از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش عالی از جمله نهادهایی است که در راستای تحقق شعارها و دستورالعمل‌های دینی دولت نقش فعالی دارند و از این طریق دولت می‎تواند سیاست‌های
فرهنگی خود را به پیش ببرد.

ایزدی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه "نباید مردم را به زور به بهشت برد"، تصریح کرد: از این اظهارنظر ممکن است برداشت‌های متفاوتی شود به طوری که براساس آن امربه معروف و نهی از منکر مورد مناقشه و خدشه قرار گیرد.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه امام حسین(ع) افزود: البته امربه معروف و نهی از منکر دارای سطوح و مراتبی است که از جهات مختلف ماموریت آن به نهادهای مختلف معطوف می‎شود.

ایزدی با بیان اینکه امربه معروف و نهی از منکر در متون دینی به عنوان یک تکلیف عمومی تعریف شده است، اظهار کرد: گاهی احیای این فریضه از تکلیف عمومی فراتر می‌‏رود و آن زمان دولت با استفاده از امکانات و نهادهایی که در اختیار دارد می‎تواند اعمال قدرت و زور کند و از این طریق از وقوع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های
مستحدثه در جامعه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: دولتی که خود بر حجم وسیعی از امکانات و وزارتخانه‌های فرهنگی مدیریت می‎کند نباید چنین شعار کلیشه‌ای را مطرح می‎کرد که از آن تلقی سیاسی شود و برخی از ارزش‌ها و وظایف و مقدسات جامعه را دستخوش بازی‌های سیاسی خطرناک کند.

ایزدی با بیان اینکه آزادی به معنای واقعی در جوامع غربی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: آزادی بی حد و حدود هم در جوامع غربی قابل قبول نیست جایگاهی ندارد و ما هیچ دولتی را سراغ نداریم که از اصول ایدئولوژیک خود تخطی کند و اجازه تعرض به این اصول را به کسی بدهد.

وی افزود: برهمین اساس انتظار می‎رود رئیس جمهور در یک دولت دینی با توجه به سعادت دنیوی و اخروی افراد باید بتواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود زمینه را برای ورود افراد به بهشت فراهم کند.

ایزدی تصریح کرد: سیاست‌های فرهنگی دولت کاملا مشخص است و بدیهی است که نباید تحت تاثیر یک جمله ژورنالیستی امکانات، شرایط و مسئولیت‌ها را تخطئه و کم اثر کرد.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۴:۰۱

14 Feb 2020