۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۱۴۵۱۲

جمعیت، مسأله اول‏

مهم‏ترین دغدغه امروز رهبرى حکیم و فرزانه انقلاب، امام خامنه‌‏اى(مدظله‌‏العالى)، موضوع بسیار مهم جمعیت است، چه آن‏که جمعیت و موضوعات مرتبط با آن، مسأله اول هر جامعه و نظام و حاکمیتى مى‌‏باشد.
جمعیت، مسأله اول‏
به گزارش جهانبین نیوز، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با عنوان «جمعیت، مسأله اول‏» به شرح ذیل است:

مهم‏ترین دغدغه امروز رهبرى حکیم و فرزانه انقلاب، امام خامنه ‏اى(مدظله ‏العالى)، موضوع بسیار مهم جمعیت است، چه آن‏که جمعیت و موضوعات مرتبط با آن، مسأله اول هر جامعه و نظام و حاکمیتى مى‏باشد.

جمعیت که یکى از سه مؤلفه و یا سه عامل اصلى توسعه و پیشرفت در هر جامعه ‏اى است (سرزمین، سرمایه و نیروى انسانى)؛ مهم‏ترین پایه ‏هاى قوام و پایدارى جامعه بشرى محسوب مى‏ گردد و از میان تمامى این عوامل، این جمعیت است که به دیگر مؤلفه‏ ها معنى و ارزش مى‏بخشد و لذا مى‏ توان گفت موضوع و مسأله اصلى جامعه، نیروى انسانى و یا جمعیت مى ‏باشد و لذا از جهات و ابعاد مختلف باید مورد توجه دولتمردان و بلکه آحاد مردم قرار گیرد.

رشد جمعیت، پویایى و کارآمدى نیروى انسانى، پویایى و جوان‏بودن جامعه، سیاستهاى تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، جمعیت و اقتصاد و فرهنگ، بحران کاهش جمعیت، خانواده کانون تربیت نیروى انسانى شایسته، خانواده و جمعیت و موضوعاتى از این قبیل... از مهم‏ترین دغدغه‏ هاى امروز جامعه است.

با وجود تأکیدات مکرر مقام معظم رهبرى در خصوص جلوگیرى از سیاستهاى غلط کاهش جمعیت و ضرورت جبران اشتباهات گذشته و جلوگیرى از تحدید نسل، باز هم شاهد بى ‏توجهى برخى شرکتها و نهادهاى داخلى در این خصوص هستیم که البته نبود نظارتى تأثیرگذار و بازدارنده را حکایت دارد. نظارتى که البته در عرصه ‏هاى دیگر جامعه انقلابى ما نیز متأسفانه کم‏رنگ و یا اصلاً وجود ندارد و لذا خسارتهاى سنگینى از این رهگذر به انقلاب و نظام اسلامى تحمیل مى‏ گردد. این در حالى است که عنصر نظارت در ابعاد مختلف از ضروریات مى ‏باشد چنان‏که حضرت على(ع) نیز در عهدنامه مالک ‏اشتر به ‏روشنى از آن سخن به‏ میان آورده است و وجود نظارتى پاک و مؤثر و یا شبکه عیون کارآمدى را جزو الزامات و ضروریات جامعه اسلامى مطرح مى‏ فرمایند.

پس از تأکیدات جدى مقام معظم رهبرى در خصوص تحدید نسل و آفت و خطر پیرشدن جمعیت کشور و اشتباه ‏بودن سیاستهاى کنترل و کاهش جمعیت، شرکتى در داخل روى بسته ‏هاى فروش خود، عبارت «رشد بى‏رویه جمعیت بر مشکلات اقتصادى مى ‏افزاید» را به ‏چاپ مى ‏رساند و شرکتى دیگر که محصولات غذایى تولید و توزیع مى‏ کند، شعار تبلیغاتى فرزند کمتر، زندگى بهتر را بر روى محصولات خود قرار مى‏ دهد و یا برخى مراکز بهداشت و درمان هم‏چنان سیاستهاى کنترلى و کاهشى جمعیت را در خدمات و یا ارائه ملزومات و حتى آموزشها و جلسات توجیهى خود ادامه مى‏دهند. این در حالى است که اگر با همین وضعیت اسفناک پیش برویم، جمعیتى با ۴۷% سالمند، پیش روى ما خواهد بود.

البته عوامل دخیل در کاهش جمعیت فراوانند که از آن‏ جمله است، توسعه مهاجرت از روستاها به شهرها و رشد نرخ شهرنشینى و عوارض و مشکلات عارضه از آن که اصلى‏ ترین آن، پرهیز از فرزند بیشتر و در نهایت بروز آفت مرموز کاهش جمعیت است و یا تغییراتى در سبک زندگى که منجر به ایجاد تغییرات خانواده و در نهایت کاهش جمعیت در ایران اسلامى گردیده است در حالى‏ که خانواده یکى از اصلى‏ترین و مؤثرترین نهادهاى اجتماعى است و اولین هسته ‏ى زندگى اجتماعى بشر از خانواده آغاز مى ‏گردد، رشد جمعیت و پویایى و تربیت صحیح نیروى انسانى قابل و شایسته براى جامعه به نهاد مقدس خانواده بستگى دارد.

با بررسى علل کاهش فرزندآورى و یا اکتفاکردن به زندگى ‏هاى تک‏فرزندى که بیشتر با القائات و تبلیغات سوء بیگانگان نیز همراه مى ‏باشد، مى ‏توان به ‏خوبى نقش نهاد خانواده در خصوص مهم‏ترین عامل قدرت و عزت جامعه و نظام را درک نمود.

عدم گرایش جوانان به زندگى مشترک و به مخاطره افتادن سنت پیامبر اسلام(ص) یعنى ازدواج و نیز بالارفتن سِن ازدواج و عدم احساس مسؤولیت برخى دختران و پسران نسبت به خانه و خانواده نیز عوارض سوئى است که سیاستهاى کنترل جمعیت یا تنظیم خانواده به ‏بار آورده است و باید با حساس‏ نمودن جوانان و تن‏ دادن به ارزشهاى دینى و ملى و انقلابى، ارزشهاى خانواده‏محور را رواج داد تا بدین سان بتوان از بحران پیرشدن جامعه جلوگیرى نمود. البته این حرکت بزرگ عزم ملى مى‏ خواهد و مدیریتى جهادى تا بتوان هم با تجمل‏گرایى و اشرافى ‏گرى مبارزه کرد و هم سطح انتظارات و توقعات را به سطحى منطقى و متناسب با اقتضائات و ظرفیت‏هاى اقتصادى خانواده ‏ها رسانید، گرایش به ازدواجهاى سهل و آسان و کم ‏هزینه در کنار ایجاد تحول در سبک زندگى، مى‏ تواند انگیزه‏ ها را براى ازدیاد جمعیت و پیش‏گیرى از بحران‏هاى احتمالى تقویت نماید.

اصول حاکم بر اندیشه‏ هاى دفاعى رهبر معظم انقلاب‏
هدف اساسى و غیر قابل تغییر هر حکومتى، حفظ بقاى ملى، نظام سیاسى، استقلال و تمامیت ارضى و سرزمینى یک کشور، منافع و ارزش‏هاى حیاتى و هویت ملى آن کشور و ملت است و در این میان آن ‏چیزى که مى‏ تواند این هدف‏هاى اساسى را مورد خطر جدى قرار دهد، انواع تهدیدات است.

هم ‏اکنون طیف، نوع و هویت تهدیدات دگرگون شده و از جنگ سایبرى تا جنگ نرم نیمه ‏سخت یا سخت، تهدیدات زیست ‏محیطى و جنگ اقتصادى را در بر مى ‏گیرد که هدف‏هاى اساسى را مى‏ تواند مورد اصابت قرار دهد. این تهدیدات ممکن است ارزش‏هاى اساسى یک نظام را تغییر دهد یا استحاله کند یا سقوط نظام سیاسى کشورها را به ‏وجود آورد و یا در امنیت ملى و تمامیت ارضى کشورها رخنه به ‏وجود آورد.

براى مقابله با تهدیدات مختلف نظام سلطه علیه جمهورى اسلامى ایران، اصولى به ‏عنوان تدابیر دفاعى فرمانده کل قوا بر کشور حاکم بوده که بخش‏هایى از آن تدابیر به این شرح مى ‏باشد:

اولین اصل دفاعى که رهبر معظم انقلاب بر آن همواره تأکید داشته ‏اند، اصل نفى سلطه ‏گرى و سلطه ‏پذیرى و مقابله با امپریالیسم جهانى، ناظر بر قاعده نفى سبیل است. مقام معظم رهبرى در دیدار با فرماندهان سپاه در ۲۶ شهریور سال گذشته، این قاعده نفى سبیل را از دیدگاه قرآن و عترت به ‏خوبى بیان کردند. مقام معظم رهبرى مى‏فرمایند: «شاخص سیاست خارجى ایران نفى رابطه سلطه‏ گرى و سلطه ‏پذیرى و مقابله عاقلانه و هوشمندانه با نظام سلطه جهانى است».

نفى استثمار، نفى سلطه‏ پذیرى، نفى تحقیر ملت‏ها از سوى قدرت‏هاى جهانى، نفى وابستگى سیاسى و نفى سکولاریسم اخلاقى و نفى اباحى ‏گرى همه نفى‏ هاى قطعى جمهورى اسلامى ایران است که این مطلب را نیز مقام معظم رهبرى در دیدار با معلمان در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۶ فرمودند.

اصل دوم اندیشه دفاعى مقام معظم رهبرى، دفاع از کیان اسلام و مسلمانان با تأکید بر وحدت جهان اسلام است و مى‏ فرمایند که جمهورى اسلامى دست برادرى به‏ سوى همه ملت‏ها و دولت‏هاى مسلمان دراز مى‏ کند. جمهورى اسلامى ایران از بن دندان معتقد به اتحاد اسلامى است که این به‏ معناى همدلى ملت‏ها و همکارى دولت‏هاست و بحمدالله ملت‏ها با هم همدلند و اختلافات طایفه ‏اى و قومى نمى ‏تواند وحدت آن‏ها را به ‏هم بزند، مگر به وسوسه ‏هاى دشمن، اما متأسفانه دولت‏ها را دست دشمنان به این طرف و آن طرف مى ‏برند که این مطالب را مقام معظم رهبرى در ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ فرمودند.

اصل سوم، تعامل برترساز مبتنى بر احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلى یکدیگر است که مقام معظم رهبرى مى ‏فرمایند؛ ما با همه کشورهاى منطقه و غرب آسیا روابط دوستانه داریم و روابط با دنیاى عرب نیز بهتر مى‏ شود و در این رابطه مهم‏ترین مسأله، فلسطین است و ما آنچه را که آن‏ها در دلشان است، بر زبان مى‏ آوریم.

اصل چهارم، اصل حمایت از مظلومین جهان است که مى ‏فرمایند؛ مقاومت و صبر مردم فلسطین و حمایت و کمک همه‏ جانبه به آن‏ها از سراسر کشورهاى اسلامى، طلسم شیطانى غاصبان فلسطین را مى ‏تواند بشکند.

اصل پنجم، استمرار نه شرقى نه غربى است، مقام معظم هبرى در این رابطه مى‏ فرمایند؛ اولین انقلابى که با مردم شروع کرد و با مردم ادامه داد، حرف خود را عوض نکرد، راه خود را تغییر نداد و اهداف خود را کم و زیاد نکرد، انقلاب اسلامى ایران بود که براى مردم، عدالت، استقلال و آزادى آغاز شد و این راه را ادامه خواهیم داد.

مقام معظم رهبرى در دیدار نمایشگاه هوافضاى سپاه نیز فرمودند که هدف تهدیدات دشمن، استقلال و اسلامیت ما است، لذا سخنان حضرت آقا اندیشه ‏هاى دفاعى ایشان را نشان مى‏دهد.

اصل ششم، خودباورى ملى و خوداتکایى و دفاع هوشمندانه در مقابل تهدیدات جدید اعم از جنگ سایبرى، جنگ نرم تا تهدیدات زیست ‏محیطى است که رهبر معظم انقلاب در این رابطه مى ‏فرمایند؛ علم را براى قدرت، معنویت، پیشرفت و فضایل انسانى و دفاع حقیقى از حقوق انسان به ‏کار مى ‏گیریم تا این ملت بتواند برخلاف سنت رایج جهان در شرایط قدرتمندى، پرچم عدالت را به ‏دست بگیرد و به کسى زور نگوییم و از مظلوم دفاع کنیم و جلوى ظالم را بگیریم و در مقابل او بایستیم.

هم‏چنین تلفیق قدرت نرم و قدرت سخت و پشتوانه ‏سازى قدرت دفاعى با فعال‏سازى مؤلفه ‏هاى قدرت ملى از تدابیر مقام معظم رهبرى است. اندیشه ‏هاى دفاعى امام خامنه ‏اى مبتنى بر قرآن، عترت و تجارب تاریخى صدر اسلام، تاریخ منطقه و تاریخ ایران است که همراه با عشق به جهاد و شهادت و آگاهى‏ بخشى و الهام ‏بخشى به ملت‏هاى جهان اسلام است.

از دیگر ثمرات اندیشه ‏هاى مقام معظم رهبرى، عمق ‏بخشى دفاع از انقلاب اسلامى و کشور عزیزمان ایران به فراتر از مرزهاى جغرافیایى ایران و ارتقای قدرت بازدارندگى در مقابل تهدیدات احتمالى صهیونیست‏ها و آمریکایى‏ ها است. از این‏رو شکست راهبردها و سیاست‏هاى غربى، عربى و رژیم صهیونیستى در تغییر و تحولات فعلى منطقه غرب آسیا به ‏طور خاص در سوریه، عراق و لبنان را باید ناشى از انعکاس اندیشه‏ هاى دفاعى رهبر معظم انقلاب بدانیم.

تدابیر دفاعى مقام معظم رهبرى مهم‏ترین رکن اقتداربخشى و ظرفیتى است براى تأمین امنیت ملى و منافع ملى ایران، لذا تدابیر حکیمانه و آینده ‏نگرى معظم‏له در مقیاس بین ‏المللى مى ‏تواند به‏ عنوان تدابیر دفاعى براى دفاع از بلاد و امت‏هاى اسلامى مطرح شود.
اندیشه ‏هاى نافذ و عمیق دفاعى مقام معظم رهبرى با ظرفیت‏ها و قابلیت‏هاى برترى ‏ساز خود قادر است جهان اسلام را به ساحل پیروزى و غلبه بر دشمنان مسلمین و نظام کفر و الحاد جهانى و قدرت‏هاى سلطه ‏گر و قلدر برساند به شرط آن‏که بتوانیم این اندیشه ‏هاى ناب را براى جهان اسلام تبیین نماییم.

اگر امروز جمهورى اسلامى ایران به قدرت برتر منطقه ‏اى تبدیل شده و در تولید محصولات متنوع دفاعى و تهاجمى در میان کشورهاى برتر دنیاست، بدون ‏تردید این موفقیت‏ها مرهون تدابیر و اندیشه ‏هاى ناب فرماندهى کل قوا حضرت آیت ‏الله خامنه ‏اى است که متأسفانه رسانه ‏ها و تحلیل‏گران به این زاویه از شخصیت ایشان کمتر پرداخته‏ اند که امیدواریم در فرصتى دیگر به‏ صورت مشروح به آن بپردازیم.

انتهای پیام/خ ز/
مرجع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۲۷:۵۹

29 Dec 2019