۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۱۲۳۴۱
نماینده مردم بروجن در مجلس:

سیاسی‌کاری و ویژه‌خواری جایگاه ویژه‌ای بین برخی مسئولان دارد

بهره‌برداری‌های سیاسی، جناحی و فردی و بی‌کفایتی‌های مدیریتی همواره جایگاه ویژه‌ای در ویژه‌خواری‌های برخی مسئولان و همکارانشان دارد.
سیاسی‌کاری و ویژه‌خواری جایگاه ویژه‌ای بین برخی مسئولان دارد
امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجن در مجلس در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: اختلاف نظر جناح‌های سیاسی تاثیر خود را بر به حاشیه رفتن توان و استعداد جوانان متخصص گذاشته است.

وی افزود: تاکید رهبری بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی توسط دولت‌های گذشته تحریف شد.

نماینده مردم بروجن اظهار کرد: نحوه اجرای قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی توسط دولت‌های گذشته موجب انحراف از اهداف قانونگذار شد. نحوه برخورد دولت‌های گذشته با اصل ۴۴ آنطور که مدنظر معظم‌له بود، انجام نشد. ریشه انحراف در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به دلیل بی‌اعتقاد بودن مسئولان اجرایی وقت به این ابلاغیه و نادیده گرفتن توان و استعداد بخش خصوصی بود.

وی به تشریح آثار منفی اقتصادی بی‌اعتمادی مسئولان به توان و ظرفیت داخلی پرداخت و افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور در دوران تحریم، چالش در تامین دکل‌های نفتی در دریا و خشکی است. مسئولان وقت وزارت نفت بدون کوچک‌ترین اهمیتی به ظرفیت‌ها و توانایی‌های شرکت‌های داخلی، دکل‌های مورد نیاز نفتی را که قیمتی حدود ۱۱۰ میلیارد تومان دارند به قیمت ۱۷۰ تا ۲۱۰ میلیارد تومان از چین وارد کردند.

سلطانی افزود: وقتی به این وضعیت در تابستان گذشته اعتراض شد بین دو وزیر دولت دهم قرارداد امضا شد تا ۱۴ دکل توسط متخصصان داخلی تولید شود اما با کارشکنی‌هایی که انجام شد این تعداد به ۴ دکل کاهش یافت و همین تعداد دکل هم در داخل تولید نشد و در ‌‌نهایت کل دکل‌ها از چین وارد شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: این داستان حکایت از پر اهمیت بودن مسائل سیاسی، رانتی و سلیقه‌ای بین مسئولان اجرایی دارد به بیان دیگر بهره‌برداری‌های جناحی و فردی و بی‌کفایتی‌های مدیریتی همواره ظرفیت بالقوه‌ای در ویژه‌خواری‌های برخی مسئولان و همکارانشان دارد و اصلا به همین دلیل بود که این ۱۴ دکل با ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار گران‌تر از چین وارد شد.

نماینده مردم بروجن ابراز تاسف کرد: در مقطعی که این دکل‌ها از چین خریداری شد می‌شد با صرفه‌جویی در هزینه‌ها قیمت تمام شده هر دکل ۷۰ – ۸۰ میلیارد تومان ارزان‌تر تمام می‌شد.

وی خواستار تقویت ظرفیت‌های بالقوه داخلی در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شد و خاطرنشان کرد: برای تقویت ظرفیت‌های بالقوه داخلی در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری برای شکوفایی توانایی‌ها و استعدادهای داخلی نداریم. باید ظرفیت‌های داخلی در همه عرصه‌ها اساس کار قرار گیرد در این صورت طی ۲ سال آینده شرایط کشور به تدریج از وضعیت نابسامان و آشفته فعلی خارج می‌شود.

سلطانی تحریم نفت کشور را فرصت خوبی برای صادرات گاز دانست و افزود: در شرایطی که نفت کشور تحریم است می‌توانیم با اتکا به منابع عظیم گازی سهم این انرژی را در سبد مصرفی حامل‌های انرژی از طریق توسعه ظرفیت‌های تولید، توسعه شبکه‌های انتقال گاز و ارتقای جایگاه ایران در صادارت گاز افزایش معناداری دهیم و بدین ترتیب بستر صرفه‌جویی اساسی در مصرف نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را به وجود آوریم. جایگاه ایران در تولید گاز فرصت مغتنمی را برای جایگزین کردن این انرژی به جای سایر انرژی‌های فسیلی و خودکفایی در تولید فرآورده‌های نفتی و گازی در اختیار کشور قرار داده است.

این عضو کمیسیون انرژی با اشاره به مشکلات صنعت تولید برق کشور، گفت: در حوزه برق با مشکلات زیادی روبرو هستیم که اگر روند فعلی تداوم یابد این مشکلات در آینده نزدیک به چالش‌های گسترده‌تری مبدل می‌شود به بیان دیگر در صورت برطرف نشدن چالش صنعت برق کشور سال آینده با قطعی‌های مکرر برق در سراسر کشور روبرو می‌شویم.

نماینده مردم بروجن در پیشنهادی مطرح کرد: با برآوردی ساده می‌توان انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر انرژی‌های بادی و خورشیدی را جایگزین انرژی‌های فسیلی کرد در این صورت روند تولید و مصرف انرژی متحول شده و وابستگی کشور به بیگانگان به حداقل کاهش می‌یابد.

سلطانی متذکر شد: توجه ویژه به استعداد‌ها و توانایی‌های داخلی نقش معجزه‌آسایی در استقلال کشور به ویژه در حوزه‌های بین‌المللی دارد در این صورت قدرت چانه‌زنی کشور با کشورهای ۱+۵ بیش از گذشته افزایش می‌ِیابد.

پایان پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۳۹:۵۹

2 Jan 2020