۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۱۱۸۹۶

۹۵ درصد از مردان و ۵ درصد از زنان دچار نقرس می شوند

یک متخصص داخلی گفت: نقرس یکی از انواع بیماری های ورم مفاصل می باشد که با درد همراه است و حدود ۹۵ درصد از مردان و ۵ درصد از زنان دچار نقرس می شوند.
۹۵ درصد از مردان و ۵ درصد از زنان دچار نقرس می شوند
دکتر اکبر سلیمانی در گفت‌و‌گو با جهانبین نیوز با بیان اینکه، نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می آید افزود: یکی از عوامل افزایش دهنده ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی "پورین" است.

وی، افزایش تولید اسید اوریک به وسیله بدن، کاهش خروج اسید اوریک توسط کلیه ها، افزایش دریافت غذاهای پورین، بیماری های حاد، ضربه روحی، جراحی، تب، کمبود آب بدن، خوردن بیش از حد شام، بعضی از داروها مانند: آسپرین را از عوامل موجب افزایش اسید اوریک و ایجاد نقرس عنوان کرد.

به گفته وی، اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال هایی در مفاصل ته نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می گردد که بیشتر در انگشت شست پا، پاشنه پا، قوزک پا، زانو و آرنج ظاهر می شود.

دکتر سلیمانی تصریح کرد: بعضی مشکلات احتمال بروز نقرس را افزایش می دهند. این مشکلات و بیماری ها شامل: افزایش فشار خون ، دیابت نوع ۱ و ۲ ، کلسترول بالا ، مشکلات گوارشی ، کاهش توده عضلانی، چاقی ، مصرف غذاهای پورین دار، گرسنگی یا کم خواری، بیماری های کلیوی و لوسمی (سرطان خون) و پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) و ناهنجاری در هموگلوبین می باشد.

نوشیدن آب زیاد ( روزی ۲ تا ۳ لیتر)، ایده آل و ثابت نگه داشتن وزن خود، کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن، اجتناب از خوردن غذاهای پورین دار، خودداری از ریختن روغن در غذا از توصیه های این متخصص به افراد مبتلا به نقرس است.

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش سریع وزن نباید گرسنه ماند یا کم خواری کرد چراکه کاهش سریع وزن، باعث افزایش اسید اوریک و به دنبال آن بدتر شدن نقرس می گردد لذا حداکثر کاهش وزن مجاز درهفته ۵۰۰ گرم توصیه می شود.

دکتر سلیمانی جهت درمان نقرس تصریح کرد: مصرف روزانه حدود ۱۰ تا ۲۵ عدد گیلاس یا توت فرنگی شیرین یا ترش، در درمان نقرس بسیار موثر است و این میوه ها اگر تازه باشند بهتر است، ولی کنسرو شده هم ایرادی ندارد.

درمان با آب سبزیجات، لوبیا، سیب، موز، لیموترش ، ویتامین C ، میوه، غذاهای طبیعی، آب ولرم و درمان با حمام نمک و استفاده از هوای تازه، ورزش کردن و کم کردن استرس از دیگر توصیه های این متخصص جهت درمان نقرس است.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۲۲:۱۳

2 Feb 2020