۰
۷
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۰۰۳۳

گزارش تصویری علم های برافراشته عزای حسینی در شهر "بن"

اهالی شهر بن از دیرباز علاقه و اردات زیادی به سید و سالار شهیدان ،امام حسین(ع) و یاران ایشان دارند و نمود این علاقه و محبت را می توان در علم های برافراشته در این شهر،دو هفته پیش از آغاز ماه محرم دانست .
گزارش تصویری علم های برافراشته عزای حسینی در شهر "بن"
به گزارش جهانبین به نقل از زنگ خبر،هنوز چند روز به ماه محرم  مانده که در کوچه و خیابانهای بن که راه می روی تکاپوی عجیبی را در میان جوانان و نوجوانان این شهر می بینی.

موبایلهایی که موسیقی های محرم و مرثیه ها و عزاداری های صوتی ضبط شده را پخش می کنند در جیب هایشان است و هر کدام در تکاپوی کاری هستند .

یکی مسجد محل را سیاه پوش می کند،یکی پرچم ها را روی گنبد ها و تیرهای برق و گلدسته ها نصب می کند،یکی لوازم صوتی می آورد و ...

خلاصه انگار عشقی در خون همگی آنها دویده است که این چنین بدون خستگی  خود را برای روزهای عزاداری آماده می کنند .

این صحنه ها در آستانه محرم در تمام شهرها به چشم میخورد ،اما آنچه که شهر بن را از دیگر شهر ها در این ماه متمایز می کند ،علم هایی است که دو هفته پیش از آغاز این ماه در بن بر افراشته می شود .

از دور که به این شهر نزدیک می شوی علم های سبز و سیاه و سرخ و سفید را می بینی که سر برافراشته اند و ارادت جوانان این شهر را به گوش آسمان می رسانند .

روزها که می رود تا به لحظه های محرم گره بخورد تکاپو بیشتر و بیشتر می شود ،علم های کوچکی که بر دوش خردسالان از این کوچه به آن کوچه می رود تا در جلوی درب صاحب خانه ای که نذر دارد در محرم امسال علمی را به نشانه ارادت به پرچم حضرت ابوالفضل(ع) بیاراید برافراشته شود ،از زیباترین صحنه هایی است که چشم بینای هر محب اهل بیتی را می نوازد.

از اینجا که میگذری علم های بلندی که جوانترها آن را آراسته اند می بینی و ایمان می آوری که عشق به امام حسین و حضرت ابوالفضل قدرتی در بازوان این جوانان می دمد که می توانند این علم ها را به تنهایی در سطح شهر حمل کنند و بر شکوه عزاداری های این شهر بیفزایند .

37
29

این علم ها در طول دهه اول محرم در میان کوچه و خیابانها و جلوی منازل برافراشته می مانند و عصرها در میان هیئت های مذهبی در سطح شهر حمل می شوند ،تا اینکه شب عاشورای حسینی از راه برسد .

36

37

38

از نیمه های شب تریلرها و کامیونها  علم ها را دسته دسته به سمت گرداب بن حمل می کنند و جوانان با هر وسیله حمل و نقلی یا با پای پیاده خود را به گرداب می رسانند،گویی بوی عاشورا فاصله های مکانی را کم کرده و دیگر مسافتها با پای جان طی نمی شود .

جالب تر آنکه حتی در سوگ و سرمای زمستان ذره ای از شکوه این مراسم کم نمی شود و گرمای آتشهای بزرگ برافروخته شده نیست که محوطه گرداب را گرم می کند بلکه گرمای عشقی که از درون جانها میجوشد و در فضا پراکنده می شود ، تمام محیط را می پوشاند .

سحرگاه عاشورا از راه می رسد و گرداب بن مملو از جمعیت می شود،صدای مرثیه و نوحه خوانی و زیارت عاشورا فضا را پر میکند و بازار نذری دادن ها که هیچ کس را محتاج آوردن صبحانه نمی کند ،داغ است .

همه علم ها برافراشته می شوند و سر بر آستان گرداب بن فرود می آورند و بلندایی که بیش از 20 روز سر به آسمان می سایید در آب زلال شسته ی شود ،انگار تمام آن  عظمت ها از غم این روز بزرگ خم می شوند و بلندی ها از سنگینی اندوه بر زمین فرود می آیند .

26

پس از آن علم ها بر دوش جوانان به سمت خانه سید بزرگ این شهر( که تمام اهالی شهر به ایشان ارادت ویژه ای دارند) برده می شوند  و کودکان و زنان و تمام کسانی که در گرداب بودند به دنبال این علم ها به راه می افتند ،سید شهر را زیارت می کنند و بعد در مقابل منزل سید بزرگ دیگری به قرائت زیارت عاشورا می پردازند و پس از آن می روند تا برای مراسم ظهر عاشورا حاضر شوند .

27

30

34

35

 

39گرداب بن

آبگیر زیبای بِن معروف به" گرداب بِن" در حاشیه شهر بِن و در پای كوهی به همین نام واقع شده است امكانات ایجاد شده نظیركمپ قایقرانی.اسكی روی آب.كالسكه سواری. سكوی نشیمن، آلاچیق ، پاركینگ، جاده دسترسی مناسب و مناظر طبیعی (تركیبی از كوه، آبگیر، چشمه سار و سایه سار درختان) این كانون را در ردیف گردشگاههای با اهمیت استان قرار داده است.

 41
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

رامین طهماسبی از مشهد
واقعأ عزاداری مردم شهر بن یه حس و حال دیگه ای داره مراسمات گل زنی که از سرتا پاشون گل عزای حسینه واقعا تبرک و پاکه اجرشون با امام حسین(ع)
احمد واعضی
بنده 5ساله که برا محرم میرم شهر بن هرسال هم با شکوه تر از سال های گذشتش از مسولین استان واقعا گله مندم که چرا چنین شهری رو به ایران معرفی نمیکنن صدا وسیما واقعا کم لطفه باید هر روز که دسته جات عزاداری به راه می افتن حداقلش از شبکه استانی پخش بشه مثله سایر شهرها ایران
نادري
سلام
بسيار عالي
ممنون
احمد ترابی بروجنی
با سلام چرا صدا وسیما مراسمات هر روز شهر بن رو با جمعیت میلیونی رو به رو میشه رو به مردم استان انعکاس نمیده بجای اینکه شهر های دیگه رو تو برنامشون بیارن یه بعدازظهر آقای مدیرکل صداسیما بره بن تا خودش از نزدیک ببینه
لعنت خدابادبر ان هایی که.... مانع ترویج فرهنگ تشیع می شوند. تا خاله شادونه رقاص هست ....این برنامه ها چرا؟
فتامل ان کنت من اهله
احمدرضا از تهران
ازصداوسيما گله مندم كه اين مراسم گلزني را كه دركشور نمونه است براي اطلاعات عموم قرارنمي دهد شهر بن مگه يكي از شهرستان هاي استان چهارمحال وبختياري نيست
محسن احمدی
محرم خوبی بود

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۵۵:۱۹

26 Dec 2019