متاسفانه رسانهها در چهارمحال و بختیاری آنگونه که باید مطالبات نداشتهاند و امروز که 37 سال از انقلاب میگذر هنوز اولویتهایی برای این استان تعریف نشده است
به گزارش جهانبین نیوز ؛چندی پیش برخی افشاگری ها و نقدهای جدی رسانه های استان فضای افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد که حتی استاندار را هم وادار به واکنش کرد، پیرامون وضعیت کنونی رسانه ها و نقش آنان در توسعه استان و هم چنین رویکرد مسئولین در قبال نقدهای رسانه ها گفتگوئی با سه تن از فعالین رسانه های استان داشتیم.
رسانه ها در سند چشم اندازه بیست ساله عملکرد ضعیفی داشته اند
احمد شیرانی در آغاز گفت و گو با اشاره به نقش رسانه ها در تحقق سند چشم انداز بیست ساله سردبیر زردکوه گفت: وقتی برای آینده کشور سند چشم اندازی ترسیم می شود و علاوه بر نظارت برخی مدیران حلقه ای با نام نظارت عمومی مردم وجود دارد که در راس آن نیز رسانه های به عنوان نماینده مردم ناظر پیشبرد اهداف آن هستند.
وی با بیان اینکه رسانه ها در سند چشم اندازه بیست ساله در سطح خرد و کلان عملکرد ضعیفی داشته اند گفت: شاید بتوانیم بگویم رسانه ها در سطح کلان تنها 20 درصد و در سطح استان تنها به 5 درصد از وظایف خود عمل کردند.
رسانه ها باید فریادگر باشند
شیرانی با بیان اینکه رسانه ها باید فریادگر باشند، تصریح کرد: متاسفانه در برخی مباحث شاهد القای فرهنگ نفتی در بطن رسانه ها شدیم و مدیران ضعیف النفس برای پیشبرد اهداف مدیریتی کوتاه مدت و ضعیف خود به کار برند.
وی گفت: رسانه ها باید مطالبه گر باشند؛ وظیفه رسانه ها است که شعارهای دولت ها را به بطن مردم آورده و آنها را مطابه کنند درغیراین صورت روابط عمومی خواهیم بود.
مدیر نقدستیز، حاصل فرهنگ نفتی
وی به محتواهای برخی از نشریات اشاره و خاطرنشان کرد: برخی رسانه های محتوای یکسانی دارند، چون اگر رسانه مطالبه گر باشد نباید وابسته به آگهی شود چراکه نشان از وابستگی آن ها به سیستم نفتی حتی در استان های کوچک دارد.
نقدگریزی خصلت همه دولت ها است/با باج دهنده و باج گیر برخورد شود
سردبیر هفته نامه رزدکوه نقدگریزی را خصلت تمامی دولت ها دانست و تاکید کرد: دولتی که در فضای انتخاباتی خود شعار نقد آزاد سر می دهد و بعد می گوید ما را نقد نکنید قوه قضایه را نقد کنید هیچ گونه صداقتی در گفتار ندارد.
شیرانی عملکرد استاندار پیرامون باج گیری برخی رسانه ها را نامطلوب ترسیم و اظهار کرد: هر باج گیرنده ای باج دهنده ای دارد چرا نباید با باج دهندگان برخورد شود، نباید فضای رسانه ها به فضایی ناامن تبدیل و اتهام به تمامی رسانه ها زده می شد، بلکه با مدیریت عالی روشنگری کرده و به گسترش آن دامن نزنند.
مدیر محترم شعاردرمانی ممنوع، وقت پاسخگوئی است
وی به آخر پاییز و شمارش جوجه ها اشاره و خطاب به مسئولین گفت: فصل، فصل گزارش دهی است مسئولین باید بدانند این بیماری که دراز شده است با شعاردرمانی احیا نمی شود میدران باید گزارش دهند در این مدت چهار سال چه کردند.
وی به فرار دولت از پاسخگویی اشاره و تاکید کرد: دولت یازدهم باید جوابگوی قول های خود باشد و هر روز مساله ای همانند کنسرت ها و سخنرانی برخی مانع از پاسخگویی آنها نشود.
شیرانی تاکید کرد: مطبوعات استان خارج از مسائل سیاسی باید مطالبه گر نتایج برجام باشند و تاثیرات آن در سطح کلان و استانی مشخص شود.
وی به عدم سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی در استان اشاره و گفت: عدم سرمایه گذاری این سرمایه گذاران تنها ضعف مدیریتی برخی مدیران اجرایی را نشان می دهد که اگر تهدیدهای استاندار محقق می شد و برخی از مدیران کنار می رفتند اقدامات شایسته استاندار و تیم سرمایه گذاریشان به هدر نمی رفت.
فساد اقتصادی کمر نظام را می شکند/ فیلم سازی نجومی در وضعیت بد اقتصادی
وی به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: هیچ جنگ نرم و قدرت سختی نظام جمهوری اسلامی ایران را از پا در نمی آورد بلکه مشکلات اقتصادی و سرآمد آن فساد اقتصادی کمر نظام را می شکند.
سردبیر زردکوه تاکید کرد: ما در تنگنای اقتصادی هستیم و مساله فیلم سازی های نجومی مشکلات را دو چندان کرده است چراکه برخی از ارگان ها حتی توانایی پرداخت تشویقی و یا اضافه کاری های پرسنل خود را پرداخت کنند، اما برای مستندسازی هایی مبالغ میلیونی صرف کردند.
شیرانی با بیان اینکه فساد اقتصادی مرز نمی شناسد، گفت: با این فضای سنگین سیاسی در کشور بایستی خارج از جناح های چپ و راست و با در نظر گرفتن تنها یک خط آن هم خدمت به مردم پیش رویم تا بتوانیم موفقیت کسب کنیم.
رسانهها در چهارمحال و بختیاری آنگونه که باید مطالبهگری نداشتند
میثم محمودیان مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه پگاه در خصوص نقش و جایگاه رسانه در پیشرفت استان و نقش نقد رسانهها در این پیشرفت چیست اظهار کرد: توسعه اگر به عنوان ظرفی در نظر گرفته شود باید ستونهایی داشته باشد که بنای توسعه بر این ستونها بنا نهاده میشود.
وی با بیان اینکه استراتژی کلی برای توسعه را نخبگان ارائه میدهند افزود: این نخبگان به دو دسته نخبگان فکری (هنرمندان، اصحاب رسانه، صاحبنظران و...) و نخبگان ابزاری (صاحبان قدرت و ثروت) تقسیم میشوند و در این بین همگرایی افراد برعهده رسانهها است که باید نقش توسعهای را تبیین کند.
محمودیان اضافه کرد: متاسفانه رسانهها در چهارمحال و بختیاری آنگونه که باید مطالبات نداشتهاند و امروز که 37 سال از انقلاب میگذر هنوز اولویتهایی برای این استان تعریف نشده و اگر ما موقعیتها و پتانسیلها را در استان تحلیل نکنیم نباید انتظار داشته باشیم که جایگاهی در توسعه داشته و از همین رو هم رسانهها و هم مسئولین نمیتوانند نمره قبولی در این زمینه کسب کنند.
رسانهها نباید به بولتن خبری مدیران تبدیل شوند
مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه پگاه با اشاره به اینکه رسانه نباید به بولتن خبری که مورد نظر مدیران است تبدیل شود ادامه داد: اگر بخواهیم در این استان ذات رسانهها را به جایگاه اول خود بازگردانیم باید با شرایط فعلی کنار آمده و کم کم شروع به ترمیم کنیم و به این نکته مهم توجه داشته باشیم که استقلال رسانهها منوط به استقلال آنها در زمینههای مالی است.
وی با بیان اینکه در این استان هنوز رسانههای نتوانستند رسالت اصلی خود را انجام دهند و مسئولین را پاسخگو کنند خاطرنشان کرد: با گسترش فضای مجازی تلنگری به رسانههای مکتوب وارد شد چون این رسانهها متوجه شدند اگر در غفلت بمانند فضای مجازی گوی سبقت را از آن ها میگیرد و درحال حاضر میتوان به جرات گفت 80 درصد از مطالبات در فضای مجازی صورت میگیرد چون این فضا هیچ وابستگی به ارگان یا نهادی ندارد
ریلگذاری مسیر پیشروی رسانههای مکتوب به سمت مطالبهگری، با استقلال مالی این رسانهها
محمودیان یادآور شد: اما نباید این موضوع را هم از یاد ببریم که حیات و ممات رسانههای مکتوب وابسته به آگهیها است و از همین رو باید ریلگذاریها برای رفع این مشکل صورت گیرد و بعد از اینکه استقلال مالی این رسانه را فراهم کردیم از آنها بخواهیم که به سمت مطالبهگری پیش روند.
وی با اشاره به نگاههای خودتخریبی که در بین رسانههای استانی وجود دارد تاکید کرد: این نوع نگاه زیاد سازنده نیست چون در این نگاه هر رسانه معتقد است که تنها رسانه خودش حرف درست را میزند، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که در اگر در فضای رسانهای تک نگرشی وجود داشته باشد اتحاد رسانهای آسیب بزرگی را متحمل میشود.
مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه پگاه با اشاره به اینکه استفاده از عنوان زنان خاکستری در فضای مطبوعات توسط یکی از مدیران رسانهای یعنی زنان را به چشم کالا نگریستن، نگاه اقتصادی به نشریه داشتن و تهمتی که به مدیران دولتی زده شده است تاکید کرد: در این راستا باید در رسانهها پالایشی صورت گیرد اما متاسفانه رسانهها سالیان سال است که با همین روال کار کردهاند که باید این مشکل حل شود.
نقد باید به دور از حب و بغض شخصی باشد/ در نقدهای فضای مجازی اصول رعایت نمی شود
محمودیان در پاسخ به این سوال که نقدپذیری مسئولین فضای نقد حاکم بر این استان چگونه است و شما چه راهکارهایی را پیشنهاد میدهید گفت: نقد به معنای اصلاح و تغییر در گفتار، عمل و... است و این یعنی تحلیلی برای تغییر رویکرد گذشته، اما باید به این نکته نیز توجه شود که نقدکننده نیز باید علم کافی در این زمینه داشته باشد و نقد صورت گرفته به دور از هرگونه حب و بغض بوده رویه جامعه نیز در نظر گرفته شود و بطور کلی شرایط اخلاقی در مباحث نقد در نظر گرفته شود. وی با بیان اینکه در فضای مجازی گاهی نقدهایی صورت میگیرد که در آن ها هیچ یک از اصول رعایت نمیشود و متاسفانه در این زمینه کسی پاسخگو نیست افزود: باید این فضا کنترل شود و کاستیها در این زمینه رفع شود.
مسئولین به جای متهم کردن رسانههای به احزاب و مردم پاسخگو باشند
مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه پگاه با اشاره به اتفاقات اخیر در مطبوعات ادامه داد: نباید نشریات به دلیل انتقاد سرزنش شوند و استاندار محترم باید بطور خصوصی با نشریه به اصطلاح خودشان باجگیر صحبت میکردند نه اینکه همه نشریات را خطاب قرار داده به آن ها توهین کند و مدیران استانی را آماده شکایت از رسانهها سازد.
محمودیان اضافه کرد: متاسفانه رانت مطبوعاتی در استان به سمت یکی دو نشریه سوق داده شده است که ما از استاندار توقع داشتیم جلو این مشکل را بگیرند.
وی با بیان اینکه متاسفانه دولتهای نفتی و رانتی نسبت به دغدغههای مردمی پاسخگو نیستند ادامه داد: مردم چهارمحال و بختیاری از استانداری انتظار دارند با مدیران ضعیف برخورد کنند و به جای متهم کردن رسانههای به احزاب و مردم پاسخگو باشند.
وی در انتهای با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در این استان گفت: متاسفانه صدا و سیما در چهارمحال و بختیاری چندین گام از رسانههای دیگر عقب است و در یک انفعال به سر میبرد این درحالی است که صدا و سیما در استانهای دیگر پیشرفت خوبی داشته اما خاموشی صدا و سیما در این استان بخوبی قابل مشاهده است که باید رفع گردد.
نشریات نسبت به هم ذهنیت بدی دارند /رسانه ها باید از هم حمایت کنند
در ادامه ی این گفتگو سید مهدی حسینی سردبیر نشریه خورشید توسعه با اشاره به جایگاه و رسالت نشریات گفت: مسئله مهم در رسانه های استان این است که هدف و رسالت رسانه ها چیست و رسانه ها به کجا میخواهند بروند. شاید این ناهماهنگی بین رسانه ها وجود دارد که رسانه ها متفرق اند نسبت به هم ذهنیت بدی دارند و غالبا با هم همسو نیستند در مطالبات نشریات از همدیگر حمایت نمی کنند.
حسینی اضافه کرد: علاوه بر این بحث های روز استان به صورت جدی و ویژه پیگیری نمی شود برگزاری یک چنین جلسات برای هم اندیشی و برنامه ریزی برای رسانه های استان لازم است همه رسانه ها هم شرکت داشته باشند و به مهم ترین موضوعات بپردازند.
صحبت های استاندار حرف دل ما بود/بعضی رسانه ها باج گیری می کنند
حسینی پیرامون حواشی صحبت های استادار درخصوص رسانه گفت: بعضا در استان موضوعات به طور صحیح مدیریت نمی شود مثلا در قضیه صحبت های استاندار برخی رسانه ها خیلی زود واکنش نشان دادند از اون زاویه ای دلخواه است به قضیه نگاه می کنیم شاید کلیت موضع استاندار صحیح نباشد اما نباید سریع واکنش نشان بدهیم چرا زاویه دید را تغییر ندهیم حرف استاندار دقیقا این است که چرا یک مطبوعه در شماره ای باید مدیر استان را نقد کند اما در شماره های آینده از عملکرد همان مدیر تعریف و تمجید کند این واقعا حرف دل خیلی از افراد بود شاید نیاز بود این حرف ها در جمع رسانه ها زده شود اما برخی رسانه ها این موضوع را بیش از حد بزرگ کردند بخاطر اینکه خود را مورد خطاب استاندار حساب کردند.
برخی رسانه ها با رویکرد اقتصادی وارد عرصه شده اند
سردبیر نشریه خورشید توسعه ادامه داد: برخی رسانه ها به دلیل وجود مسائل مالی مجبورند به مسائل مالی توجه کنند برخی هم از همان اول برای کار اقتصادی وارد فضای رسانه ای استان شدند که این باید با برنامه ریزی صحیح نشریات اصولی راه خود را از نشریاتی که رویکرد نا صحیح دارند جدا شوند و اعتبار آنان در بین مردم کم شود این همسویی حتی میتوان در تیترها و مطالب نمود کند
وی افزود:در شرایط موجود باید جوری برنامه ریزی شود که بیشترین بهره را ببریم این جلسات باید با بررسی موضوعات روز استان ادامه داشته باشد مدیران از نقد استقبال نمی کنند و بیشتر از تعریف و تمجید و بولتن خبری شدن رسانه حمایت می کنند این ما هستیم که خودمان به مدیران اجازه میدهیم برخی نشریات کلا اخباری است که از سایت گرفته شده اند ما هم بعضا به دلیل نبود منابع مالی قادر به داشتن خبرنگار حرفه ای نیستیم و دچار همین آفت می شویم
برخی رسانه از موقعیت خود سو استفاده می کنند و دیگر رسانه ها را هم بد نام می کنند
سید مهدی حسینی خاطر نشان کرد: برخی رسانه از موقعیت خود سو استفاده می کنند و دیگر رسانه ها را هم بد نام می کنند برخی رسانه ها مطالبات نامربوط از مدیران دارند که انگشت شمارند ولی همه را زیر سوال می برند وباعث شده ذهنیت همه خدشه دار و شان و منزلت رسانه آنگونه که باید رعایت نشود
بعضی مواقع آمارسازی برخی مدیران باعث توهم برخی مدیران نسبت به عملکرد خود شده است مثلا اداره صنعت ومعدن و تجارت اخبار زیادی در رسانه ها منتشر می کند و در مواقع نقد شدن نقد را بر نمی تابند گاها برخی مدیران که نمونه می شدند عملکرد نه چندان مطلوبی دارند