۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۲۲۴۵۵

به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی

انتخاب یک روز در سال به نام ارتباطات و روابط عمومی در ایران نتیجه تلاش مستمر خانواده روابط عمومی و ارتباطات در چند سال اخیر است تا همزمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی ، جایی برای تجلیل از هنر هشتم در ایران باز شود
به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی
یادداشت جهانبین نیوز

امروزه نقش و اهمیت ارتباطات اجتماعی وروابط عمومی بر کسی پوشیده نیست. خصوصاً در عصری که به عصر ارتباطات ، عصر اطلاع رسانی و القاب مشابه مزین شده است . انتخاب یک روز در سال به نام ارتباطات و روابط عمومی در ایران نتیجه تلاش مستمر خانواده روابط عمومی و ارتباطات در چند سال اخیر است تا همزمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی ، جایی برای تجلیل از هنر هشتم در ایران باز شود . امروز جهان مملو از اطلاعات است وگزافه نیست اگر مدعی شویم بسیاری از اطلاعات موجود سرریز شده و کاربران مختلف زمان وتوان استفاده از آن را ندارند آنچه حلقه گمشده در این میان است نوع نگرش نوین به ارتباطات و روابط عمومی است روشی که از نظر اجتماعی مسئولانه ، حساس و تسهیل کننده امور باشد .رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولین برخی از نهادهای دولتی در سال ۹۰به خوبی یه این مهم اشاره داشته اند . ایشان در خطاب به مسئولین مذکور می فرمایند :" شايد كار روابط عمومي‌ها را بتوان به عنوان رابط بين دستگاه‌ها و مردم ملاحظه كرد.{اما} روابط عمومي‌ها بايد ببينند خلايي كه وجود آنها را ضروري كرده است چيست؟" تبیین این دیدگاه و عملیاتی کردن آن می تواند به قرار گرفتن روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی در جایگاه اصلی خود موثر بوده ودرتحقق شعارسال یعنی " دولت و ملت ، همدلی و همزبانی" که باید به عنوان چراغ راه فعالیت های مختلف شناخته شود، مفید باشد. برای فهم بهتر این مساله خوب است به اصول طلایی روابط عمومی نیم نگاهی داشته باشیم در علوم ارتباطات و روابط عمومی ۶ اصل طلایی وجود دارد که عمل به آنها می تواند خلا مذکور را تا حدودی جبران نماید.

۱-"گفتن واقعیت "؛ در ارتباطات و روابط عمومی اصل بر این است که کارگزارروابط عمومی امکان دهد مخاطبش بداند چه چیز رخ داده است .مقام معظم رهبری در این خصوص می فرماید :"بايد با مردم صادقانه رفتار شود و با زبان فريب با آنها رفتار نشود. مهم‌ترين مميزه جمهوري اسلامي ايران در بخش تشكيلات اين است كه مردم،‌ مسئولان را از خود مي‌دانسته و توقع غيرواقعي شنيدن و حرف سست شنيدن را ندارند. آنان حرف صادقانه مي‌خواهند".

۲- "عمل کردن" ؛ تحقیقات نشان داده است درک عموم از يک سازمان، ۹۰ درصد توسط عمل آن سازمان و ۱۰ درصد توسط وعده هایی است که از سوی سازمان ارائه می شود .حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص اهمیت این اصل خطاب به مسئولین روابط عمومی دستگاه های دولتی می فرمایند :" بايد مردم به دستگاه‌هاي اطمينان پيدا كنند،‌ وعده‌هاي پوچ و صريح به مردم لزوم ندارد،‌ در بيان حقيقت زبان صدق لازم است."

۳-" به مشتري گوش دادن"؛ بايد به مشتريان خوب گوش داد و ديد مردم چه مي خواهند. رهبر فرزانه انقلاب در این رابطه اشاره ای زیبا دارند ایشان می فرمایند :" ما بايستي بلندگوي مردم نسبت به خود را همواره باز نگه‌‌داريم به هر صورتي كه ممكن است ما بايد هميشه به گوش باشيم وگرنه چيزهايي از ما فوت مي‌شود كه در تصميم‌گيري‌هاي ما موثر خواهند بود."

۴- "مديريت کردن براي فردا"؛ پیش بینی واکنش مردم و حذف اقدامات مشکل ساز با هدف اعتماد سازی مردم به سازمانها و نهادها به عنوان یکی از جلوه های تبلور حاکمیت می تواند بهترین راه برای اعمال این اصل مهم باشد . تاکیدات مکرر و و موکد مسئولین دلسوز و در راس آنها رهبری نظام اسلامی نیز در همین راستاست . بسیاری از اقدامات صورت گرفته توسط مسئولین با وجود نیات خیر موجود در این اقدامات به دلیل کم توجهی به این اصل به نتیجه مطلوبی منتهی نمی شود .

۵- "وابسته کردن همه سازمان به روابط عمومی"؛ در روابط عمومی نوین گفته می شود"هيچ استراتژي سازمان بدون بررسي اثر آن بر مردم نبايد اجرا شود."ارتباط زمانی معنی پیدا می کند که معنی مورد نظرفرستنده با آنچه گیرنده دریافت می کند یکی باشد .الوین تافلر در مورد اهمیت توجه به مخاطب میگوید :" با پيچدگي ارتباطات نياز به شناخت بيشتر و وسيع تر مخاطبان ضروري تر شده است وبا طبقه بندي مخاطبان به مخاطبان فرعي، بايد براي هر يك از آنان پيام هاي مناسبي را توليد كرد." در روابط عمومي ديجيتال يا الکترونيک نیز مديريت مشکلات مخاطبان مورد توجه است.

۶- اخلاق

در مجموع می توان گفت روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این اصول می‌تواند درجایگاه واقعی خویش قرارگیردو نقش مهمی را در نزدیکی دولت وملت و در نتیجه همدلی و همزبانی آنهاایفا کند. چنانچه از مقولات علمی خارج شویم و به برخی ازواقعیات توجه کنیم درک خواهیم کرد که متاسفانه نوع نگرش به روابط عمومی در ایران نگرش نوین و برپایه مسائل علمی نیست نگاهی که یا به علت توجیه کردن اقدامات مسئولین جنبه اقناعی به خود می گیرد و یا به نوعی یکسویه بوده و اثری از مخاطب در آن نمی توان دید و یا در وضعیتی بدتر دیدگاه تدارکاتچی داشتن به روابط عمومی هاست که اصل تفکر و اقدام عاقلانه را عملاً از گردونه فعالیت های روابط عمومی خارج می کند . در حالیکه روابط عمومی مقوله ایست که مرکب از علم ، هنر وفن .

تلاش برای مشخص کردن نيازها و علايق مخاطبان ، نيازها و علايق مخاطبان ، تثبيت نقش ويژه روابط عمومي در سازمان ، توجه به تاکتیک های روابط عمومی و تدوین استراتژی اطلاع رسانی و نیز تعیین اهداف معقول میتواند در تثبیت جایگاه ر.وابط عمومی ها در این عصر موثر باشد .

به امید آنکه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی نقطه عطفی را در نگرش صحیح به مقوله مهم ارتباطات و روابط عمومی و نیز تحقق خواسته ها ومطالبات مردم و دولت ایجاد کند .

مظاهر توفیقی ، کارشناس ارشد ارتباطات
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۲۵:۱۴

30 Dec 2019