۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۴۰۰۳۷

معرفی چهارمحال و بختیاری، در موزه‌های کاخ قلعه اميرمفخم دزک

در سال‌های اخیر، به‌منظور استفاده مطلوب‌تر از فضای موجود در کاخ قلعه دزک و معرفی فرهنگ مردم چهارمحال و بختیاری موزه پوشاک و موزه سنگ در این مجموعه تاریخی فرهنگی راه‌اندازی شده است.
معرفی چهارمحال و بختیاری، در موزه‌های کاخ قلعه اميرمفخم دزک
به گزارش جهانبین نیوز؛ قلعه دزک یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین قلعه‌ها در چهارمحال و بختیاری است که هر ساله پذیرای مسافران بسیاری می‌باشد.

مجموعه ساختمانی قلعه دزک به‌عنوان یکی از آثار ممتاز فرهنگی و هنری در روستای دزک واقع در شهرستان کیار و در ۳۵ کیلومتری شهرکرد است، این قلعه عمارت و خانه مسکونی چند نسل از ایلخانان بختیاری بوده و در سال ۱۳۲۵ هجری قمری توسط لطفعلی خان معروف به امیر مفخم ساخته شده که دارای دو طبقه و چهار برج است و بیش از ۵ هزار متر مربع وسعت دارد.

علی اکبر دهخدا در هنگام جنگ جهانی اول، مدتی را در این قلعه به سر برده و با بهره‌گیری از منابع ارزشمند کتابخانه‌ای موجود در آن، که نشانگر توجه و علاقمندی ساکنانش به علم و ادب بوده، تألیف لغت‌نامه خود را بنا نهاده است.


تزئینات این قلعه شامل نقوش سنگی، گچ‌بری‌های زیبا در اتاق سفره‌خانه، آیینه‌کاری، درب‌های چوبی معرق و مرصع‌کاری‌شده، سربخاری‌های تزیینی، قاب‌بندی چوبی سقف اتاق‌ها، قاب‌های کاشی معرق و آجرکاری‌های زیبا است.

در سال‌های اخیر، به‌منظور استفاده مطلوب‌تر از فضای موجود در کاخ قلعه دزک، موزه پوشاک و موزه سنگ هم در این مجموعه تاریخی فرهنگی راه‌اندازی شده است.


معرفی لباس مردم چهارمحال و بختیاری در موزه پوشاک کاخ قلعه اميرمفخم دزک

پيمانه پرناك رئيس گروه امور موزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری  در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ درخصوص موزه‌های راه‌اندازی شده در این قلعه اظهار کرد: موزه پوشاک کاخ قلعه اميرمفخم دزک در بهمن ۱۳۸۸ راه‌اندازی و در آن پوشاک شهرها، روستاها و مناطق شاخص و خاص چهارمحال و بختیاری معرفی و به معرض نمایش گذاشته شد.


وی افزود: در این موزه علاوه‌بر معرفی پوشاک، زیور آلات، صندوق، صندوقچه و وسایل مرتبط با پوشش اقوام و مجموعه‌ای از تصاویر قدیمی مربوط به نمونه پوشاک سنتی و محلی چهارمحال و بختیاری به نمایش درآمده است.

پرناك تصريح کرد: موزه سنگ کاخ قلعه تاریخی اميرمفخم دزک نیز ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ به‌عنوان دومین موزه سنگ چهارمحال و بختیاری پس از موزه سنگ قلعه تاریخی چالشتُر گشایش یافت.


وي بيان داشت: در این موزه ۱۰۰ قطعه سنگ مربوط به دوره‌های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه شامل سنگ قبر، ستون، سرستون، سنگ آسیاب، سنگ آب، آردچی، چارچوب سنگي، سنگ عصارخانه (روغن گیری) و سنگ ازاره به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۰۹:۴۰

27 Dec 2019