۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۸۷۱۴
پیگیری جهانبین از مشکلات مردمی :

نگین شهرکرد، امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون، از نبود امکانات رنج می برد

آنچه باعث نارضایتی مردم شهر و مهمانان این شهر شده است شرایط بهداشتی نا مناسب و وجود وضوخانه و سرویس های بهداشتی در حال تخریب و کثیف در مکان امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون است.
نگین شهرکرد، امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون، از نبود امکانات رنج می برد
امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون از دیرباز نه تنها مامن عاشقان اهل بیت در شهرکرد و محل تجدید میثاق مردم با ائمه اطهار بوده است،برای مسافرانی که از بیرون از استان و یا شهرستانهای دیگر استان با اهدافی همچون مسافرت، معالجه ،کاراداری و... به شهرکرد قدم می گزارند هم محلی برای رفع خستگی، عبادت و استراحت است.


گویی با وجود دامان گرم این دو امامزاده جلیل القدر دیگر مسافری احساس غربت نمی کند و چه جایی بالاتر از جایگاه این امامزادگان برای پناه جستن و آرامش طلبیدن.

شهر شهرکرد هم به دلیل مرکزیتی در چهارمحال و بختیاری، همه روزه میزبان مسافران شهرستانهای دیگر استان است که برای انجام امور اداری، پزشکی ، سیاحتی و غیره به شهرکرد مراجعه می کنند.

اما آنچه باعث نارضایتی همشهریان و مهمانان این شهر شده است شرایط بهداشتی نا مناسب و وجود وضوخانه و سرویس های بهداشتی در حال تخریب و کثیف این مکان است.

در گزارشی که در محوطه این امامزادگان از مردم حاضر در این مکان گرفته شد تقریبا تمام نارضایتی ها از وضعیت بد سرویسهای بهداشتی بود و البته ظواهر امر هم به این شاکیان حق می داد .

با صحبتی که با کسبه اطراف این مکان انجام گرفت،ایشان ابراز کردند که چندی پیش دو کانکس سرویس بهداشتی در این مکان استقرار داده شد و از لحاظ بهداشتی راضی کننده بود اما کم کم با خراب شدن تجهیزات درون این کانکس ها هیچ اقدامی برای تعمیر آنها صورت نگرفت.

یکی از بازاریان گفت : من خودم یک بار برای تعمیر شیرآلات اقدام کردم اما پس از این که شیرهای جدید هم خراب شد هیچ اقدامی از هیچ ارگان و نهادی برای تعمیر، صورت نگرفت پس از مدتی هم این کانکس ها غیرقابل استفاده شده و درب آنها را قفل کردند و دوباره از سرویسهای سابق که وضع بسیار بدی دارند و حتی فاقد روشویی می باشند استفاده شد .

وی ادامه داد:در حال حاضر هم همان دستشویی های سابق به دلیل شرایط بد بهداشتی غیر قابل استفاده است و ما همه روزه شاهد زائرانی هستیم که با ناراحتی از وضع نامناسب این مکان زیارتی و سیاحتی شکایت می کنند .

گفتنی است شنیده ها حاکی از آن است که :این شرایط در حالی بوجود آمده است که نظافت و مدیریت سرویس های امامزاده به شرکتی خصوصی واگذار شده است اما ظاهرا عدم نظارت بر کار این شرکت وضع را از گذشته هم بدتر کرده است .
کلیاتی از تاریخچه و آرامگاه امامزادگان دومعصوم شهرکرد:
از جمله امام زاده های معروف و مورد احترام مردم استان چهارمحال و بختیاری، امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون یا امامزاده دو معصوم شهرکرد است. پدر ایشان «ابراهیم مجاب» نام دارد و با چهار واسطه به امام موسی کاظم (ع) می رسد. بقعه ی این دو امام زاده از بناهای قدیمی و تاریخی شهرکرد به شمار می رود و در هسته مرکزی و بافت قدیمی شهر قرار دارد. با این که از بانیان اولیه این امام زاده تاریخ و سندی دقیق در دست نیست، ولی از مندرجات کتاب های تاریخی و آثار تاریخی و قبرها و ساختمان های اطراف، می توان دریافت که این اثر تاریخی و مذهبی مربوط به قبل از دوره ی اتابکان لرستان بوده است و آنان نیز در عمران آن همت گماشته اند. بعدها بقعه رو به خرابی و ویرانی گذاشته بود تا این که در زمان صفوی و دوران کریم خان زند و دوره ی قاجار، پس از تعمیرات گوناگون به این وضع فعلی باقی مانده است و با همت بزرگان و علماء و اهالی محل و به دستور «مسیر سید محمد امام جمعه» تجدید بنا شده بود. در واقع سبک فعلی ساختمان امام زاده یادگاری از دوره قاجاریه است که بازسازی و مرمت اساسی شده است.

بنای این امام زاده شامل بخش های مختلفی چون ایوان ورودی، سردر، هشتی، صحن، ایوان اصلی، بقعه و بناهای الحاقی است. ایوان اصلی امام زاده شامل چهار ستون سنگی کتیبه دار و طاق های معلق هلالی است که سطح خارجی آن کاشی کاری شده است. پلان بقعه هشت ضلعی و دارای گنبد آجری دو پوش است که در زیر گنبد نقاشی های بسیار زیادی با موضوعات گل و مرغ و تلفیقی از آیات قرآنی دیده می شود.
تاریخ تعمیر آن مربوط به سال ۱۳۳۰ قمری است. به طور کلی مساحت بقعه ۷۰ متر مربع و مساحت کل بنا ۷۵۰ متر مربع است. مساحت فعلی مجموعه عرصه و اعیانی امام زاده ۲۰۰۰ متر مربع است.

به لحاظ ویژگی های معماری و تاریخی این بنا به شماره ی ۲۵۸۹ در تاریخ ۱۳۷۸/۱۱/۲۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است
مرجع : پایگاه خبری تحلیلی زنگ خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۱۳:۰۳

27 Dec 2019