۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۸
کد مطلب : ۵۷۴۰۶
سرپرست اداره کل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری خبرداد:

3134 مورد تغییرنام در چهارمحال و بختیاری

سرپرست اداره کل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: 3 هزار و134 مورد تغییر نام در دو سال گذشته در استان رخ داده اما تغییر نام با آن فرض که نام کلاً تغییر یافته باشد، نیست.
3134 مورد تغییرنام در چهارمحال و بختیاری
سید مهدی موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: طبق ماده ۲۰ قانون ثبت احوال انتخاب نام برای اشخاص، بر‌عهده اعلام کننده گذاشته شده، یعنی پدر، مادر، جد پدری و در غیاب پدر، وصی، قیم و امین می‌توانند نام را انتخاب کنند.
 
وی با اشاره به انتخاب نام افرادی که سرپرستی آنان برعهده مؤسسه خاصی است، بیان داشت: نماینده مؤسسه می‌تواند برای انتخاب نام این اشخاص اقدام کند و کسانی که فاقد شناسنامه بوده، و سن بالای ۱۸ سال دارند می‌توانند نام خودشان را خودشان انتخاب کنند.
 
مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری افزود: کسانی که به دین مبین اسلام مشرف می‌شوند؛ تابعیت ایران و یا تابعیت ایران را تحصیل می‌کنند، خودشان، نام خود را انتخاب می‌کنند؛ مشمولین بند ۶ ماده ۹۷۶، زنان خارجی که به ازدواج مرد ایرانی در‌می‌آیند هم نام خودشان را خودشان انتخاب می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه تغییرنام به دو روش توسط کمیسیون سازمان ثبت احوال و یا محاکم عمومی انجام می‌شود، یادآور شد: کمیسیون سازمان بر‌اساس دستورالعمل‌های سازمانی ثبت احوال تغییر نام را انجام می‌دهد وتغییر نام زیر ۱۸ سال ممنوع می‌باشد زیرا قانون گذار یک بار حق انتخاب نام را برای پدر و مادر قائل شده است؛ به همین دلیل افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند نام خود را به واسطه بخشنامه‌های سازمانی ثبت احوال تغییر بدهند؛ اما برای رفع محضور قانون پیش بینی کرده که اگر این افراد هم مشکلی با نام خود دارند؛ می‌توانند در محاکم عمومی تغییر نام را انجام دهند.
 
موسوی با اشاره به ریشه‌های مختلف تغییر نام خاطر نشان کرد: زبان، فرهنگ و گویش از مولفه‌هایی است که در بحث تغییر نام تاثیر‌گذارمی باشد و مواردی همانند زبان‌های ترکی، ترکمن، تبری، لری و… در انتخاب نام مؤثر هستند.
 
اعتقادات و باورهای دینی در انتخاب نام تأثیرگذار هستند
 
وی با بیان اینکه باور‌های دینی و مذهبی نیز در تغییر نام مؤثر است، گفت: اسامی مذهبی دین اسلام بیشتر گرایش به سمت اسامی ائمه اطهار، پیامبران، ادیان اسلامی دارند و اسامی مانند اسلام، ایمان، مؤمن و… نیز اسامی هستند که در دایره اسامی با گرایش دین قرار می‌گیرند و ناشی از مذهب تشییع و دین اسلام است.
 
مدیر کل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری با اشاره به انتخاب اسامی بر اساس مؤلفه باستانی و اسطوره‌ای یادآور شد: اسامی همانند آبتین، بهنام، اردلان، ماندانا و اردشیرگرایش باستانی در این انتخاب‌ها وجود دارد؛ موارد اسطوره‌ای هم مانند دیانا، کیومرث، راما، جمشید و… پیشنه اسطوره‌ای دارند.
 
وی ضمن اشاره به مجموعه فرهنگ نام ثبت احوال که دایره گستردگی آن به هزاران نام می‌رسد؛ اعلام داشت که یک سری از اسامی منتسب به سنگ‌های قیمتی، همانند یاقوت، نگین، جواهر و.... هستند؛ و برخی اسامی مانند نیما، رایان، آرنیکا و… با ریشه طبیعت، کوه و گیاهان انتخاب می‌شوند.
موسوی با بیان اینکه اسامی نیز وجود دارد که با ریشه ملی، اسامی حیوانات، گیاهان و… وجود دارند، یادآور شد: اسامی ملیحه، نوروز و… گرایش ملی، اسامی منیژه، فرامرز، سیامک، رستم، زال و… ریشه شاهنامه‌ای دارند؛ اسامی مریم، نرگس و… در حوزه گیاهان و اسامی مانند غزاله، پروانه و… در حوزه انتخاب نام بر اساس ریشه اسامی حیوانات است.
 
بیشترین درخواست تغییر نام توسط بانوان بوده است
 
وی با بیان اینکه تغییر نام‌ها در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مجموعاً ۳ هزار و ۱۳۴ مورد بوده است، اذعان داشت: در سال ۱۴۰۱، یک‌هزار و ۳۸۷ مورد تغییر نام و در سال ۱۴۰۲، یک‌هزار و ۷۴۷ مورد تغیییر نام در استان داشته ایم.
 
مدیر کل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: البته باید توجه داشت که همه تغییر نام‌ها در دو سال گذشته با آن فرض که نام کلاً تغییر یافته باشد، نیست؛ بلکه بسیاری از تغییرها به واسطه ذکر سیادت و در نام و یا حذف واژه‌هایی مانند عبد و غلام در اسامی ائمه اطهار بوده مانند عبدالعلی، عبدالحسین، غلامعلی و … این تغییرات هم در جرگه تغییر‌نام محسوب می‌شوند؛ همچنین اسامی که به واسطه اصلاح اغلاط غ املایی و همنامی در خانواده نیز تغییر یافته است.
 
وی با بیان این نکته که بیشترین درخواست تغییر نام در این دوسال از طرف بانوان می‌باشد و آقایان در رتبه پایین‌تری نسبت به بانوان قرار دارند، خاطر نشان کرد: درخصوص تغییر نام نمی‌توان الگو مشخصی برای تغییر نام پیدا کرد؛ تنها می‌توان گرایش‌ها را مشخص نمود، در تغییر نام تنوع زیادی در اسامی وجود دارد وعوامل مختلفی در حوزه فرهنگ نام و نامگذاری تأثیر دارند که بیشترین تأثیر مربوط به اعتقادات و باروهای دینی است.
 
موسوی بیان داشت: اعتقادات و باورهای دینی به دلیل پررنگ بودن آنها در بحث انتخاب نام‌ها در جامعه فراوانی بیشتری نسبت به بقیه اسامی دارد؛ در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز در استان بیشترین فراوانی تغییرات مربوط به زهرا و ترکیبات با زهرا انتخاب شده و بعد از آن فاطمه و ترکیبات با فاطمه بوده؛ در آقایان ترکیب واژه امیر با اسامی ائمه مانند امیررضا، امیرعلی، امیرمهدی و امیرهادی که بیشترین انتخاب را داشته
 
وی گفت: اسامی همانند بهار، بهاره و سارا در بین بانوان، علی و ابوالفضل دربین آقایان نیز جایگاه نسبتاً خوبی در تغییرات داشته است.
 
محبوبیت نام امیرعلی در کشور
 
مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری با اشاره به فراوانی بالای نام امیرعلی در آمار ۱۰ ساله کشور اظهار کرد: در این ده سال اسامی محمد، علی، ابوالفضل و حسین در حوزه آقایان بیشترین فراوانی را دارد؛ فاطمه، زهرا، زینب و مریم در بین بانوان در ده سال گذشته بیشترین فراوانی را نسبت به اسامی دیگر دارد.
 
وی به نقش رسانه در انتخاب اسامی اشاره و یادآور شد: رسانه به خصوص صداو سیما نقش بی‌بدیل در شکل‌گیری فرهنگ نام در کشور ما دارد و خواسته یا ناخواسته با دادن شخصیت مثبت با منفی به یک نام باعث تغییر نام‌ها می‌شود.
 
موسوی به رویداد و وقایع تاریخی مؤثر در تغییر نام‌ها اشاره و گفت: در زمان انقلاب اسلامی نام روح الله در بین آقایان رشد زیادی داشت و انتخاب نام محمد رضا کاهش پیدا کرد.
 
وی اذعان داشت: بعد از جنگ تحمیلی اسامی یاران پیامبر همانند یاسر، عمار، کمیل و مالک در انتخاب نام مشهود بود.
 
مدیر کل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امروز یک مؤلفه جدیدی در انتخاب نام مورد توجه مردم قرار گرفته و آن خاص بودن نام انتخابی بین اسامی می‌باشد،
 
وی بیان داشت: به نوعی نام هر شخصی هسته مرکزی شخصیت فرد می‌باشد؛ نام افراد در تعاملات و ارتباطات اجتماعی آنها تاثیر‌گذار است و باید نامی که انتخاب می‌شود، حامل مفاهیم ارزشی هم باشد لذا باید والدین کودکان، اگر اسمی از شخصیت‌های تاریخی انتخاب می‌کنند در واقع آن شخصیت به نوعی یک انسان موفق و نامدار باشد.
 
والدین در انتخاب نام فرزندان خود دقت کنند
 
وی به حساسیت اخیر خانواده‌ها در انتخاب نام اشاره و بیان داشت: والدین برای فرزندان خود اسامی منحصر به فرد رادر انتخاب نام لحاظ می‌کنند و به دنبال نامی برای فرزندان خود هستند که در جامعه فراوانی چندانی نداشته باشد و به نوعی تک باشد
 
موسوی خطاب به والدین برای دقت در انتخاب نام فرزندان افزود: اسامی که انتخاب می‌شود ممکن است مناسب شرایط فعلی کودک باشد؛ اما ممکن است با شخصیت شغل و یا تحصیلات آینده فرد، هم‌خوانی نداشته باشد و شخص دچار دوگانگی و تضاد شود.
 
وی درباره اسامی تغییر یافته برای آقایان در دو سال اخیر گفت: اسامی بابا، اسلام، شمس‌الدین، غضنفر، هوشنگ، سوخته‌رو، عربعلی، حقیقت، جمال‌الدین، کافی و…اسامی ترکیبی با الله همانند، هدایت‌الله، ولی‌الله، رحمت‌الله و… مواردی از تغییراتی می‌باشد که در دو سال اخیر انجام شده است.
 
مدیر کل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری درباره اسامی تغییر یافته در بین بانوان اظهار کرد: اسامی ماه‌پاره، بی‌بی‌ناز، ام‌البنین، کفایت، نخواسته، دختر‌بس، گل‌افشان، سپنتا، فلورا و… می‌باشد؛ حتی بعضی از اسامی که این روز‌ها همانند سپنتا و فلورا انتخاب می‌شود، در موارد تغییر نام دو سال اخیر بوده است.
 
وی با بیان اینکه اسامی دووجهی مشترک بین خانم‌ها و آقایان نیز در دو سال اخیر تغییر یافته یادآور شد: اسامی دووجهی برای آقایان سرور، سپیدار، زری و…؛ برای خانم‌ها اسامی دووجهی افلاطون، اکرم، اشرف، شوکت و… مشترک بین هر دو جنسیت بوده که تغییر یافته است.
 
دلوین و آیهان محبوب‌ترین نام در بین نوزادان استان
 
موسوی با اشاره به اسامی انتخاب شده در دو سال اخیر تصریح کرد: اسامی انتخاب شده خانم‌ها کاملیا، سارا، سمیرا، نرگس، نسیم، رها، خاطره، آزیتا، پگاه، بیتا و… بوده و اسامی انتخاب شده در بین آقایان امیرعلی، مرتضی، کیان، موعود، نریمان، و…؛ اسامی اسطوره‎ای مهرداد، پوریا، رامین و… انتخاب شده است.
 
وی در بحث اسامی انتخابی سال ۱۴۰۲ دربین نوزدان پسر در چهارمحال و بختیاری افزود: رتبه اول مربوط به اسم آیهان و رتبه‌های بعدی به ترتیب آراد، شاهان، آریا، امیرعلی، کیان، حسین، آرسام، علی و ماهان بوده است.
 
سرپرست اداره کل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری به اسامی انتخاب شده در سال گذشته بین نوزادان دختر در استان اشاره و گفت: رتبه اول مربوط به اسم دلوین و رتبه‌های بعدی به ترتیب رستا، آوا، آوینا، نورا، فاطمه، آیلین، آیسان، زهرا و نیکا بوده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۵:۱۲:۳۲

8 May 2024