۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۲۷۵۶۸
ياداشت

مصونيت قضايى نمايندگان مجلس شوراي اسلامي

مصونيت نمايندگان براي حفاظت از منافع عمومي جامعه داده شده و فارغ از منافع شخصي بايد از آن استفاده کرد.اين مصونيت با هدف حمايت از نمايندگان و تضمين آزادي انديشه و اعمال آن صورت مي گيرد.
مصونيت قضايى نمايندگان مجلس شوراي اسلامي
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، معني لغوي مصونيت يعني در " امان بودن " و تعريف مصونيت براي نمايندگان يعني تامين شرايط مناسب براي نمايندگان جهت انجام وظايف ذاتي دانسته شده تا وي از بيم تعقيبات و توقيفات احتمالي در مراجع قضايي از اجراي وظايف خود باز نماند.
 
اين مصونيت براي حفاظت از منافع عمومي جامعه داده شده و فارغ از منافع شخصي بايد از آن استفاده کرد.اين مصونيت با هدف حمايت از نمايندگان و تضمين آزادي انديشه و اعمال آن صورت مي گيرد.
 
اصل ٨٦ قانون اساسي :
 
"نمايندگان مجلس در مقام ايفاي وظايف نمايندگان و اظهار نظر و راي خود کاملاً آزادند و نمي توان آنها را به سبب نظراتي که در مجلس اظهار کرده اند يا آرايي که در مقام ايفاي وظايف نمايندگي خود داده اند تعقيب يا توقيف نمود " لازم به ذکر است نماينده نميتواند در مسائل شخصي يا خارج از وظايف نمايندگي از اين مصونيت استفاده کند چون قانون در ابتداي اصل ٨٦ قانون اساسي صريحاً ذکر کرده نمايندگان در مقام ايفاي وظايف نمايندگي آزادند و نمي توان آنها را تعقيب يا توقيف کرد. اين مصونيت فقط در حوزه انتخابيه نماينده به وي داده نشده بلکه طبق اصل ٨٤ قانون اساسي نماينده در برابر تمام ملت مسئول مي باشد.
 
اصل ٨٤ قانون اساسي :
 
"هر نماينده در برابر ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي اظهار نظر نمايد "
 
مصونيت فقط مربوط به دوره نمايندگي نيست و پس از پايان نمايندگي نيز نسبت به فعاليت هايي که در دوره نمايندگي صورت گرفته داراي اعتبار است.ضمناً در صورت تخلف يا جرم شخصي نماينده مجلس شوراى اسلامى طبق قوانين جمهوري اسلامي ايران با وى به مثال ساير آحاد جامعه برخورد ميگردد.

قربان محمد حسيني
 
کارشناس ارشد حقوق گرايش خصوصي
 
انتهاي پيام1022ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۰:۳۴

31 Dec 2019