۰
plusresetminus
چه کسي پاسخگوي اين نياز خواهد بود و مسئوليت فضاسازي اطراف کتابخانه شهدا بن به عنوان يکي از بهترين کتابخانه هاي استان برعهده چه کساني است؟
چه کسي پاسخگوي اين مشکل خواهد بود/ مسئوليت فضاسازي اطراف کتابخانه شهدا بن برعهده چه کساني است؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر، ازمهمترين شاخص هاي رشد و توسعه کشورها که گزارش آن هر ساله توسط سازمان ملل متحد منتشر مي شود، وضعيت موجود کتابخانه هاي عمومي کشورهاي جهان است. دقت در آمار کتابخانه هاي کشورهاي توسعه يافته و مقايسه آن با کشورهاي در حال توسعه بيانگر اختلاف شديدي است.

اين واقعيت را نمي توان منکر شد که طي سال هاي اخير با توجه به فعاليت هاي درخور نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور همچنين ديگر متوليان امور فرهنگي، وضعيت کتاب و کتابخواني بهبود داشته و نسبت به قبل، از رشدي نسبتا مناسب برخوردار شده است.

اما با اين اوصاف و با وجود رشد روزافزون حجم مجلات علمي، افزايش شمار دانش آموختگان و تحصيل کردگاني که روز به روز به تعدادشان افزوده مي شود، کمبود کتابخانه، فقدان فضا و مکان مطالعه ونبود کتاب هاي مناسب ومتناسب با سن افراد از جمله مشکلاتي هستند که کتاب و کتابخواني در ايران را تحت تاثير خود قرار داده است.

اين در حالي است که کشور ايران داراي يکي از ديرينه ترين تمدن هاي بشري است و دين اسلام نيز بر کسب علم و دانش تاکيد فراوان دارد.از طرفي هم کتابخانه هاي عمومي به دليل تماس وسيع با تمامي اقشار جامعه، دانشگاه عمومي ملل محسوب مي شوند و نقش آنها در رشد و توسعه جوامع انساني بر هيچ کس پوشيده نيست حال اگر با مشکلاتي خرد و کلان در عرصه مطالعه مواجه مي شويم بايد اين اشکال را در وضعيت نامناسب کتابخانه ها جستجو کرد.
کتابخانه عمومي شهر بن ازسال ۱۳۷۵ راه اندازي شده و با بيش از ۲۲ هزار جلد کتاب فرصت مناسبي را براي مطالعه دوستداران کتاب فراهم کرده است.

اين کتابخانه شامل مخزن کتاب، بانک جامع مقالات، کافي نت، نشريات و کتب مرجع است؛ بانک جامع مقالات اين کتابخانه با ارائه مقالات با تمام اطلاعات شامل اطلاعات نويسنده و سال چاپ مقاله، با بيش از ۱.۵ ميليون مقاله تمام متن فارسي و ۲هزار و ۷۱۲ عنوان نشريه، به عنوان بزرگترين آرشيو مقالات ونشريات کشور، شناخته شده است.

بخش نوسودان يکي ديگر از بخش هاي اين کتابخانه مورد استفاده افراد کم سواد بوده و کتب اين بخش از نظر نوشتاري با بقيه کتب متفاوت است و در زمينه هاي مختلف علمي، مهارت هاي زندگي، مذهبي و غيره، مطالب لازم را دراختيار علاقمندان به کتاب قرار مي دهد.

سالن مجزاي مطالعه خواهران وبرادران، بخش کودکان شامل کتب مخصوص اين رده سني وسايل بازي، نمازخانه و سالن هايي براي برگزاري کلاس هاي فرهنگي از ديگر امکاناتي است که در اختيار اعضاي کتابخانه قرار مي گيرد.
علاوه بر بخش کتاب خواني و مطالعه برنامه هاي مختلف فرهنگي شامل انجمن شعر و ادب، کلاس داستان نويسي، انجمن قرآن و نهج البلاغه به صورت هفتگي و گروه هاي مطالعاتي به صورت دوره اي و برگزاري عصر شعر به مخاطبان عرضه مي شود.


به گزارش خبرنگار زنگ خبر، کتابخانه عمومي شهداي شهر بن با دارا بودن چنين قابليت هايي مورد بي مهري مسئولين شهري و شهرستاني قرار گرفته به طوري که با وجود داشتن فضايي باز در اطراف اين کتابخانه، فضايي مطلوب و مناسب براي دوستداران کتاب وجود ندارد.

فرهنگ کتاب و کتاب خواني يکي از فرهنگ هاي اصيل و ماندگاري است که امام خامنه اي مدظله العالي نيز هميشه بدان تاکيد داشته و جوانان را به مطالعه بيشتر سوق داده اند؛ باوجود چنين توصيه هايي از مسئولين انتظار مي رود با بهينه سازي فضاي اطراف کتابخانه زمينه را براي جذب جوانان به مطالعه و افزايش سرانه مطالعه کشور فراهم کنند.
نتيجه گيري هاي صورت گرفته حاکي از آن است که عدم هماهنگي ميان ارگان هاي دولتي وجود دارد؛از يک سو شهرداري بن اين وظيفه را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و نهاد کتابخانه ها محول کرده و از سوي ديگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز اين وظيفه را به شهرداري محول مي کند به اين ترتيب به دليل ناهماهنگي و عدم اتحاد اين ارگان ها اطراف اين کتابخانه مهم به حال خود رها شده است.

اميد است که مسئولين با هماهنگ کردن اين ارگان ها بتواند اين دغدغه مهم و اساسي را حل کرده و باعث جذب هر چه بيشتر جوانان به اين مکان تمدن ساز گردند.

انتهاي پيام1020ج /۵۲۰ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۵۰:۱۳

27 Dec 2019