۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۸
کد مطلب : ۵۳۷۰۳
معاون محیط زیست چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

رسیدگی به تخلفات زیست‌محیطی کارخانه پنیر شهر کیان در مراجع قضایی

معاون محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: کارخانه پنیر شهر کیان آذرماه ۱۴۰۱ به مراجع قضائی معرفی شد و درحال رسیدگی و صدور رأی است.
رسیدگی به تخلفات زیست‌محیطی کارخانه پنیر شهر کیان در مراجع قضایی
سید مهدی رضوی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در راستای اهداف توسعه پایدار به‌گونه‌ای که هم بحث تولید و هم محیط زیست حفاظت شود این سازمان ضوابط استقرار مربوط به واحدهای تولیدی و صنعتی را تدوین کرده است.

وی آخرین ویرایش مقررات و قوانین استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی را مربوط به مهرماه ۱۴۰۱ دانست و تصریح کرد: در طول سنوات گذشته مقررات و ضوابط مختلفی تدوین شده که بسیاری از آن‌ها مصوبات هیئت دولت بوده و بسیاری دیگر به استناد قوانین است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان داشت: این ضوابط روشنگر راه بوده و مشخص می‌کنند که واحدهای صنعتی در چه گروه‌ها و رده‌هایی قرار می‌گیرند و آیا امکان استقرار آن‌ها در یک نقطه هست یا خیر.

رضوی یادآور شد: بحث فاصله با مناطق حساس ازجمله مناطق مسکونی یکی از موارد تعیین‌کننده برای مشخص کردن محل استقرار واحدهای تولیدی است.

وی تاکید کرد: مجوزهای صادر شده از محیط زیست برای واحدهای تولیدکننده مشروط بر یکسری موارد می‌باشد که اولین آن عدم ایجاد آلودگی‌های آب، خاک و هوا است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان داشت: کارخانه پنیر در شهرکیان حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش احداث شده و اطراف آن اراضی کشاورزی قرار دارند.

رضوی با بیان اینکه این واحد مجوزهای مورد نیاز برای تولید لبنیات را اخذ کرده است اذعان داشت: این کارخانه طی سنوات اخیر لاگن‌های خاکی داشته و نتوانسته استانداردهای محیط زیستی را دریافت کند و درسال‌های بعد هم یک سری پمپ هوادهی بر روی آن‌ها نصب شده است.

وی افزود: برای تعیین تطابق یک کارخانه با استانداردهای موجود از پساب آن نمونه‌برداری شده و بعد از آنالیزهای آزمایشگاهی وضعیت مشخص می‌شود، این واحد به استناد آزمایشات مورد تأیید محیط زیست نبوده و فعالیت آن با آلایندگی همراه است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وقتی یک واحد تولیدی خارج از روال و تعهدات خود عمل می‌کند، رویکرد محیط زیست تعاملی است، چراکه اشتغال‌زایی این واحد مد نظر است.

رضوی گفت: در این مرحله کارشناسان در محیط حضور یافته و موضوع را مطرح می‌کنند، در مرحله بعدی اخطاریه‌های زیست‌محیطی صادر می‌شود و برای کارخانه پنیر شهر کیان هم این اقدام صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مدیران قبلی فعال در این واحد برای احداث تصفیه‌خانه مناسب قول‌های بسیاری داده‌اند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است اضافه کرد: زمانی که واحدی به شروط و تعهدات خود عمل نکند محیط زیست ناچار وارد فاز قضائی می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کارخانه پنیر شهر کیان آذرماه ۱۴۰۱ به مراجع قضائی معرفی شد و در حال رسیدگی و صدور رأی است.

رضوی گفت: رویکرد دیگر قبل از انجام عملیات قضائی این است که واحد را مجاب کنیم که تصفیه‌خانه مناسبی احداث کند، سازمان محیط زیست طبق تبصره یک قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون جدیدی که در سال ۱۴۰۰ تصویب شد، وظیفه بررسی و معرفی واحدهای تولیدی به سازمان امور مالیاتی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: جریمه برای این منظور لحاظ می‌شود که واحدهای تولیدی از ایجاد آلودگی خودداری کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری یادآور شد: اگر مالکین واحدهای صنعتی که آلاینده محیط زیست هستند اگر تا قبل از تعطیلی، سیستم‌های کنترل آلایندگی خود را راه‌اندازی و از درگیری در مسائل تعطیلی و انجام پروسه بازگشایی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۱۵:۱۴:۵۷

6 May 2023