۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۴۲۱۵۳
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

رشد نگران کننده آمار فشار خون!/ زندگی لذت بخش در سایه سبک زندگی صحیح و مراقبت های اصولی

فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش می تواند عامل بسیاری از بیماری ها از جمله سکته قلبی ، سکته مغزی و یا مشکلات بینایی شود که با اصلاح سبک زندگی و اصول تغذیه ای می توان از آن جلوگیری کرد.
رشد نگران کننده آمار فشار خون!/ زندگی لذت بخش در سایه سبک زندگی صحیح و مراقبت های اصولی
به گزارش جهانبین نیوز، فشار خون بالا یا پرفشاری خون یک بیماری قلبی عروقی است که گردش خون در سراسر بدن را با دشواری مواجهه کرده و این شرایط می تواند به واسطه تنگ شدن شریان ها یا نوعی از انسداد شکل بگیرد.


بسیاری از افراد در سراسر جهان مبتلا به پر فشاری (هیپرتانسیون؛ hypertension) یا افزایش فشار خون هستند که اصطلاحا به آن «فشار خون» یا «فشار خون بالا» هم گفته می شود.، بیماری پرفشاری خون که برخی به عنوان قاتل خاموش از آن یاد می کنند چراکه اغلب هیچ علامتی ندارد.

این بیماری یکی از شایعترین بیماری های قابل کنترل و قابل پیشگیری است که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، یک سوم جمعیت بزرگسال کشور مبتلا به این بیماری هستند و اگر به پر فشاری خون رسیدگی نشود، قلب باید دو برابر سخت‌تر کار کند تا وظیفه پمپاژ خون را انجام دهد. قلب ، خون را در رگ هایی باریک‌تر به جریان در می آورد که افزایش فشار خون را به همراه دارد. این بیماری یک اختلال قلبی عروقی است که تعداد بیشماری از افراد ،در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
 سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری،در گفت وگو با جهانبین نیوز، نرخ شیوع بیماری فشار خون بالا را در این استان 28.3 درصد اعلام کرد و گفت: تاکنون 49 هزار و 727 بیمار مبتلا به فشار خون در استان شناسایی شده است.

جزایری با بیان اینکه طی 2 سال اخیر بیش از 16 هزار بیمار جدید مبتلا به فشارخون بالا در استان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند، تصریح کرد: تا قبل از اجرای برنامه ایراپن، تعداد کل بیماران فشار خون شناسایی شده در استان حدود 33 هزار نفر بوده است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح بسیج ملی فشار خون در استان خبر داد و گفت: این طرح از 27 اردیبهشت آغاز و تا 15 تیرماه ادامه خواهد داشت.
 

وی از اجرای این طرح در دوفاز آموزشی و غربالگری خبر داد و گفت: استان ما در گروه متوسط این بیماری قرار گرفته و تا امروز  ده ونیم درصد جمعیت بالای 30سال مبتلابه فشارخون هستند که براساس نرم ها پیش بینی می شود شیوع این بیماری به 27درصد برسد.

جزایری بیماری پرفشاری خون را یکی از شایعترین بیماری های قابل کنترل و قابل پیشگیری دانست و افزود: بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، یک سوم جمعیت بزرگسال کشور مبتلا به این بیماری هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان؛ فشار خون را به عنوان قاتل خاموش معرفی و گفت: مردم از فشار خون خودمطلع نیستند و به همین امر این بیماری میتواند عامل بسیاری از بیماری های دیگر از جمله سکته قلبی ، سکته مغزی و یا مشکلات بینایی شود.


وی فشار خون را یک بیماری دانست که ارتباط مستقیم با سبک زندگی ما دارد و تصریح کرد:نمک دخانیات الکل مواد مخدر  از جمله افزایش فشار خون است و هدف ما در این پایش اصلاح سبک زندگی و آموزش خودمراقبتی است.

جزایری با اشاره به فاکتور های خطر افزود: برخی از عوامل ژنتیکی  و با سابقه خانوادگی مرتبط است که به طور مرتب باید اندازه گیری فشار خون صورت گیرد و کنترل شود، نوع دیگر آن رفتار های پر خطر بوده که  باید کنترل و تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم   صورت گیرد.
 
 به گزارش جهانبین نیوز، فشار خون بالا بیماری‌ای است که امروزه به دلیل سبک زندگی کم‌تحرک و رژيم‌های غذایی نامناسب به شدت در جوامع مختلف رواج پیدا کرده است.

همه‌ی ما معمولا در خانواده‌هایمان با این بیماری از نزدیک برخورد داشته‌ایم و می‌دانیم با اینکه بیماری خاموشی به نظر می‌رسد اما بسیار خطرناک است و اگر درست کنترل نشود می‌تواند عوارض جدی در بر داشته باشد؛ بنابراین کنترل فشار خون موضوع مهمی بوده و شناخت عوامل خطر و راه های کنترل آن می تواند نقش بسیارمهمی در کنترل آن داشته باشد.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۶:۵۵

27 Dec 2019