۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۳۹۶۶۱
به مناسبت روز ورزش پهلوانی؛

وقتی غسالخانه زورخانه می‎شود!/ پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای: کم‌توجهی باعث فراموشی ورزش باستانی می‌شود

پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای در شهرکرد گفت: چند سالی است که در شرایط بسیار سخت و در محل غسالخانه مهدیه فعالیت می کنیم اما خوشبختانه با همت اداره کل ورزش و جوانان استان و همت اهالی منطقه مهدیه محل جدید زورخانه آماده و بزودی به بهره برداری می رسد.
وقتی غسالخانه زورخانه می‎شود!/ پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای: کم‌توجهی باعث فراموشی ورزش باستانی می‌شود
به گزارش جهانبین نیوز، ۱۷ شوال، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای است. ورزشی که پیشینه ای کهن در فرهنگ ایرانی دارد و نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است.

منش پهلوانی و ورزش زورخانه ای از خصلت های فرهنگی و اخلاقی ایرانی است که علاوه بر محوریت سلامت، نشاط جسمی و روحی و تقویت روحیه تعاون و همگرایی، مدرسه ای از پرورش خصلت های مثبت اخلاقی و تربیت انسان وارسته و غیور را در خود دارد.

ورزش زورخانه‌ای، آداب و سنتی خاص دارد. آداب و سننی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دوره باستان و تاسی به پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان، خُلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزش کاران بر می‌انگیزد یا نیرو می‌بخشد.

مرشد، آوازی خوش دارد و هنگام ورزش با آهنگ های گوناگون، ضرب می گیرد و شعرهای رزمی که بیشتر از شاهنامه فردوسی برگزیده می شود می خواند.

اصلی‌ترین حرکات در ورزش‌های زورخانه‌ای عبارت‌اند از: شنا رفتن و نرمش، میل گرفتن و پا زدن. در ورزش زورخانه‌ای هم مانند برخی از ورزش‌ها مثل کاراته و کونگ فو، ورزشکاران بر اساس رتبه‌ای که دریافت می‌کنند حرکات را به نوبه خود انجام می‌دهند.

ا

ورزش ایران نیز مانند همه نقاط دنیا در سال های اخیر به سمت و سوی حرفه ای شدن و قهرمان پروری گام برداشته اما ورزش زورخانه ای با شاخصه های متنوع آن کمتر در این جرگه جای گرفته و راه سنتی خود را پیموده است.

ورزش زورخانه ای که علاوه بر حرکات جسمانی ، آموزه های دینی و اخلاقی با خود دارد این روزها مصاف سنگینی با الگوهای ورزشی غربی دارد.

از دیرباز باستانی کاران با اقتدا به مولایشان امام علی (ع) پای در گود زورخانه می گذاشتند و در کنار موفقیت در میدان ورزش حلقه سلامت اجتماعی و محمل تفکر و مودت نیز با راهبری زورخانه ها در هر محله برپا بود.

چند سالی است که در شرایط بسیار سخت و در محل غسالخانه مهدیه فعالیت می کنیم

پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای در شهرکرد با بیان اینکه از سال ۶۱ تاکنون مشغول به فعالیت در ورزش پهلوانی و زورخانه ای است به خبرنگار جهانبین نیوز گفت: چند سالی است که در شرایط بسیار سخت و در محل غسالخانه مهدیه فعالیت می کنیم اما خوشبختانه با همت اداره کل ورزش و جوانان استان و همت اهالی منطقه مهدیه محل جدید زورخانه آماده و بزودی به بهره برداری می رسد.




وی با بیان اینکه ورزش پهلوانی، ورزش ملی مذهبی ما است افزود: به هنگام ورود به زورخانه به سبب کوتاهي درب ورودي مي بايست خم شد و متواضعانه وارد شد، یک ورزشکار باستانی در همه زمینه های دین داری، مردانگی، امانت داری، پاک‌دامنی، دستگیری از ضعفا و ظالم ستیزی و… به مولا علی علیه السلام  اقتدا می کند.

کم‌توجهی باعث فراموشی ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی می‌شود

این پیشکسوت ورزش زورخانه‌ با اشاره به کم‌توجهی به ورزش پهلوانی و زورخانه ای بیان کرد: در صورت کم توجهی به این رشته ها، در آینده‌ای نه چندان دور ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی به فراموشی سپرده خواهند شد.



وی تصریح کرد: ورزش زورخانه‌ای و باستانی در کشور ما یک فرهنگ بوده و باید به آن توجه بیشتری شود، زیرا این ورزش زیربنای ورزش ملی است.

ورزش زورخانه‌ای کانون انسان‌سازی است

این پیشکسوت ورزش زورخانه ای در پایان گفت: ورزش زورخانه‌ای یک کانون و بنیاد انسان‌سازی و پرورش عقیده‌های پاک است در ورزش زورخانه‌ای ورزشکاران با ورزش علاوه بر بعد جسمانی و بدنی، بعد روحی خود را با فضیلت‌های اخلاقی رشد می‌دهند و از رذیلت‌های اخلاقی دور می‌شوند.

انتهای پیام/1027ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۴۶:۵۹

27 Dec 2019