۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۲۵۲۵۰

نشست وین؛ اولین رویارویی ایران و عربستان از آغاز بحران سوریه

خبرگزاری رویترز نشست روز جمعه در وین را نخستین رویارویی ایران و عربستان بر سر مسئله سوریه طی 4 سال گذشته دانست
نشست وین؛ اولین رویارویی ایران و عربستان از آغاز بحران سوریه
 به گزارش جهانبین نیوز؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: عربستان سعودی و ایران که رقبای دیرینه یکدیگر به شمار می روند اعلام کردند در مذاکرات بین المللی روز جمعه در وین پایتخت اتریش درباره بحران سوریه شرکت خواهند کرد که نخستین نشست آنها به منظور گفتگو درباره جنگ چهار ساله در سوریه خواهد بود.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت عربستان در مذاکرات روز جمعه وین درباره سوریه شرکت خواهد کرد تا تمایل روسیه و ایران، دو حامی اصلی دولت سوریه ، را برای حل سیاسی این بحران محک بزند.
وی در کنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در ریاض افزود :« دیدگاه شرکای ما این است که ما باید نیات ایرانی ها و روس ها را درخصوص تلاش برای دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه محک بزنیم.»
خبرگزاری های رسمی ایران اعلام کردند محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و سه نفر از معاونان وی به وین سفر خواهند کرد.
این نخستین بار خواهد بود که تهران در گفتگوهای بین المللی درباره بحران سوریه حاضر می شود.
ایران می گوید از راه حل سیاسی به منظور پایان دادن به بحران سوریه حمایت می کند اما درعین حال تاکید دارد بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید بخشی از این روند باشد.
از سوی دیگر گروه های مخالف سوری و حامیان منطقه ای آنها ازجمله عربستان سعودی ، قطر و ترکیه می گویند اسد باید به عنوان پیش شرطی برای صلح ، از قدرت کنار برود.
الجبیر تصریح کرد عربستان سعودی و متحدانش روز جمعه نشستی جداگانه را نیز به منظور گفتگو درباره زمان و چگونگی کنار رفتن اسد از قدرت برگزار خواهند کرد.
کاخ سفید نیز در همین حال اعلام کرد مذاکرات صلح آینده درباره سوریه تنها در صورتی موثر خواهد بود که همه طرف های مربوطه در این گفتگوها شرکت کنند.
اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره دعوت از ایران برای شرکت در مذاکرات صلح آینده سوریه به خبرنگاران گفت آمریکا آماده همکاری با هر کشوری از جمله روسیه و ایران به منظور پایان دادن به درگیری در سوریه است.
مصر ، عراق، قطر، لبنان، اتحادیه اروپا و فرانسه نیز اعلام کردند در مذاکرات روز جمعه شرکت خواهند کرد. این مذاکرات یک روز پس از مذاکرات محدودتر میان آمریکا ، روسیه ، عربستان سعودی و ترکیه برگزار خواهد شد.
پیش بینی می شود مذاکرات صلح سوریه در وین ۱۲ شرکت کننده داشته باشد. هنوز مشخص نیست آیا از دولت سوریه یا مخالفان سوری نیز برای مشارکت در این مذاکرات دعوت شده است یا خیر.
هاموند نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود در ریاض گفت امیدوار است نشست وین این دو رقیب ( ایران و عربستان سعودی ) را تشویق به گفتگو کند. عربستان سعودی و ایران هر کدام از طرفین مخالف در مناقشات در سراسر جهان عرب حمایت می کنند.
هاموند افزود عربستان سعودی و ایران مهم ترین و قدرتمندترین کشورها در منطقه هستند. اینکه ایران و عربستان بتوانند مذاکراتی با یکدیگر داشته باشند ، بتوانند درباره اختلاف ها گفتگو کنند و به راه حل هایی مسالمت آمیز دست یابند به سود کل منطقه است.
ائتلاف ملی مخالفان سوریه که یک گروه مخالف سوری در ترکیه است و مورد حمایت غرب قرار دارد اعلام کرد مشارکت ایران در این مذاکرات باعث تضعیف این روند سیاسی خواهد شد.
هشام مروه معاون رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه گفت ایران فقط یک هدف را دنبال می کند و آن حفظ اسد بر سر قدرت است. آنها اصل مذاکرات را باور ندارند.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفر خود به پاکستان در مصاحبه با خبرنگاران گفت تهران بدون هیچ پیش شرطی به مذاکرات سوریه ملحق خواهد شد.

انتهایی خبر/1027ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۱۱:۲۴

29 Dec 2019