۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۲۴۳۶۳
رهبر جنبش اسلامی نیجریه مطرح کرد

بوکوحرام بازی شکست‌خورده دستگاه‌های اطلاعاتی است/جنگ نرم غرب علیه مردم نیجریه/بیداری اسلامی در قلب آفریقا

شیخ ابراهیم زکزکی رهبر «جنبش اسلامی نیجریه» که از او به عنوان رهبر شیعیان نیجریه نیز یاد می‌شود معتقد است بوکوحرام بازی شکست‌خورده دستگاه‌های اطلاعاتی است و اینک بیداری اسلامی در قلب آفریقا در حال شکل‌گیری است.
بوکوحرام بازی شکست‌خورده دستگاه‌های اطلاعاتی است/جنگ نرم غرب علیه مردم نیجریه/بیداری اسلامی در قلب آفریقا
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از فارس ـ سجاد اسلامیان: حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ ابراهیم زکزکی رهبر «جنبش اسلامی نیجریه» از موثرترین جنبش‌های اسلامی آفریقاست که از او به عنوان رهبر شیعیان نیجریه و یا رهبر خمینیون نیجریه نیز یاد می‌شود.

او و تابعانش سال‌هاست مورد توجه غرب قرار گرفته‌اند اما در ایران پس از حوادث سال‌های اخیر نیجریه و به‌ویژه پس از ربوده شدن صدها دختر نیجریایی توسط گروه بوکوحرام و به‌ویژه پس از حمله نیروهای نظامی و انتظامی دولت نیجریه به راهپیمایان روز قدس سال ۹۳ مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ کشتاری که در آن ۱۴ نفر از جمله سه پسر او شهید شدند.

او که متولد سال ۱۹۵۳ است خود را مقلد امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری می‌داند در پی فعالیت‌هایش به مرکزیت شهر زاریا در نیجریه نزدیک به ده میلیون از مردم نیجریه به اسلام گرویده‌اند و این باعث شده چندین بار در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته میلادی به زندان بیافتاد.

آنچه در زیر می‌خوانید گفت‌وگو فارس با وی است:

** معتقدم امام خمینی(ره) به همه خانه‌های جهان رفت و تاثیر مثبت گذاشت/ همه جهان به ایران چون یک الگو مادر نگاه می‌کند

فارس: اولاً جایگاه ایران در آفریقا و نیجریه چه جایگاهی است؟

* شما می‌دانید انقلاب اسلامی ایران در ۳۶ سال پیش اوضاع را تغییر داد و ایران تبدیل به یک کشور معروف در جهان شد و شخصیت امام خمینی(ره) به تمام خانه‌های جهان رفت و در آن خانه‌ها تأثیر گذاشت.

من معتقدم امام به همه خانه‌های جهان حتی خانه اسکیموها رفت و تأثیر مثبت گذاشت و به اقصی نقاط جهان رفت؛ به‌ویژه در آفریقا و به‌ویژه در نیجریه که بیشترین جمعیت در آفریقا و بیشترین مسلمانان را در این قاره دارد و اگر چه آمار دقیقی از مسلمانان نیجریه نیست، اما حوالی ۱۰۰ میلیون از ۱۵۰ میلیون نفر مسلمان هستند.

قبل از استعمار نیجریه در ۱۰۰ سال پیش به رهبری «شیخ عثمان بن‌پودی» انقلابی در نیجریه رخ داد و بعد از اینکه استعمار آمد هر آنچه او ایجاد کرده بود از بین برد و بخش‌های شمال و جنوب را که جنوب مسیحی هستند و قبلاً بت‌پرست بوده‌اند و شمال که مسلمان بودند را ترکیب کردند و نیجریه را تشکیل دادند.

حکومت سرزمینی شیخ عثمان را نیز تقسیم کردند که نصفی از آن در نیجریه است و بقیه آن توسط فرانسوی‌ها در نیجر، چاد، کامرون و بنین تقسیم شد، اما با همه این احوال مردم یادشان نرفته است که زمانی در سایه حکومت اسلامی زندگی می‌کردند و عشق آنها این است که آن حکومت برگردد، البته برخی ناامید شده بودند و می‌گفتند این اتفاق جز در آخرالزمان رخ نمی‌دهد.

در این بین بود که انقلاب اسلامی رخ داد و این موجب شد که بگویند این امر در این عصر ممکن است و این بیشتر از کشورهای دیگر موجب اثرات بزرگی بر نیجریه شد چرا که مردم آرزوی چنین حکومتی را داشتند و دیدند که چنین اتفاقی اگرچه در مکانی دیگر، اما رخ داده است.


شخصیت امام خمینی(ره) نیز تأثیرات زیادی داشت نه فقط در مسلمانان که حتی روی کمونیست‌ها اثر گذاشت؛ قبلاً کمونیست‌ها می‌گفتند دولت نیجریه کمونیستی خواهد شد اما بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از آنها در کنار انقلاب قرار گرفتند چرا که تصور نمی‌کردند که اسلام چنین قدرتی داشته باشد که با غرب مواجهه و مبارزه کند.

کمونیست‌ها ضداستعمار غرب و آمریکا هستند و برای همین انقلاب اسلامی تأثیر بسیاری بر آنها داشت و امروز نه تنها آفریقا بلکه همه جهان به ایران چون یک مادر نگاه می‌کنند که یک الگو برای کشورهاست.

فارس: شما در نیجریه مراسمی تحت عنوان «امام ویک» یا هفته امام دارید، تأثیر این فعالیت شما در نیجریه چه بوده است؟

این مراسم پس از ارتحال امام خمینی(ره) شکل گرفت که همزمان با سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در ماه ژوئن برگزار می‌شود و ما این مراسم را در نخستین سالگرد ارتحال امام(ره) تأسیس کردیم.

فعالیت ویژه این مراسمات در مدارس عالی و دانشگاه‌ها بین اساتید و دانشجویان برگزار می‌شود و در طول این هفته سخنرانی و تظاهرات و اقدامات مختلف انجام می‌شود؛ یاد امام را احیا می‌کنیم که کاری که کرد چه بود؟ ایران قبل و بعد از انقلاب چه بود؟ و موضوعات مختلف دیگر در این باره مطرح می‌شود و همانگونه که گفتم امام خمینی(ره) در همه خانواده‌ها تأثیرگذار بوده است و این هفته همان است و تذکر و یادآوری می‌کند.

فارس: شما در برخی از سخنرانی‌هایتان گفته‌اید که بوکوحرام وجود واقعی ندارد بلکه ساخته دست دستگاه‌های اطلاعات غربی و اسرائیلی است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۱۰:۱۳

1 Jan 2020