۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۲۲۸۳۴
رسانه‌های انگلیسی‌زبان؛

«بوشهر ۲» کلید می‌خورد/ مذاکره‌کنندگان ایرانی بیش از این امتیاز نمی‌دهند

فعالیت های ما در ابعاد گسترده برای ساخت سایت بوشهر ۲ از پاییز کلید خواهد خورد... مقامات ایرانی گفتند، مذاکره‌کنندگان این کشور امتیاز بیشتری نخواهند داد.
«بوشهر ۲» کلید می‌خورد/ مذاکره‌کنندگان ایرانی بیش از این امتیاز نمی‌دهند
به گزارش جهانبین نیوز، خبر ساخت نیروگاه هسته ای «بوشهر ۲» در ایران که پاییز امسال کلید می خورد توجه بسیاری از رسانه های انگلیسی زبان را به خود جلب کرده است.

این خبر ابتدا روی خروجی خبرگزاری ایتارتاس روسیه (Tass.ru) قرار گرفت. ایتارتاس به نقل از "مدیر اجرایی شرکت روس اتم" تیتر زد: کار ساخت و ساز تمام عیار نیروگاه هسته ای «بوشهر ۲» در ایران از ماه پاییز آغاز می شود.

براساس این گزارش، "سرگئی کریینکو" مدیر اجرایی روس اتم گفته هم اکنون اقداماتی در جریان است و همه چیز جریان خود را طی می کند. فعالیت های ما در ابعاد گسترده برای ساخت سایت «بوشهر ۲» از پاییز کلید خواهد خورد.

تایمز اسرائیل (Timesofisrael) نیز گزارشی را زیر عنوان "روسیه ساخت دومین نیروگاه هسته ای در ایران را آغاز می کند" ترتیب داده می نویسد: ساخت نیروگاه جدید در بوشهر، بخشی از توافقی با مسکو است که در نهایت موجب ساخت هشت نیروگاه می شود.

این روزنامه صهیونیستی افزود: این تاسیسات به صورت مشترک توسط شرکت روس اتم و سازمان انرژی هسته ای ایران ساخته خواهد شد.

علیرغم اعلام قبلی مقامات روس اتم مبنی بر رعایت کامل استانداردها و اصول امنیتی در ساخت نیروگاه های ایران، تایمز در ادامه تلاش کرده با اشاره به برخی زمین لرزه های موجود در مناطق جنوبی ایران اینگونه القاء کند که ساخت این نیروگاه ها ممکن است خطرناک باشد.

پایگاه آمریکایی دبلیو ان دی (WND) هم این خبر را انعکاس داده می نویسد: روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که امسال ساخت دومین نیروگاه هسته ای در ایران را آغاز می کند.

طبق گزارش های منطقه ای، شرکت دولتی روس اتم ضمن اعلام این خبر گفته، این شرکت در سال جاری [در فصل پاییز] ساخت دومین نیروگاه هسته ای را در مناطق جنوبی ایران آغاز می کند.

واشنگتن فری بیکن (Freebeacon) نیز گزارش مفصلی را زیر عنوان "روسیه نیروگاه جدید هسته ای در ایران می سازد" ترتیب داده و اظهارات مدیر اجرایی شرکت روس اتم را منعکس کرده است.

این رسانه آمریکایی در ادامه می نویسد: مقامات ایرانی در اواخر سال ۲۰۱۴ اعلام کردند که مراحل اولیه ساخت دست کم دو نیروگاه هسته ای را در مناطق جنوبی آغاز کرده اند. تهران در ماه نوامبر توافقی را برای همکاری در ساخت این نیروگاه ها با روسیه نهایی کرد.

واشنگتن فری بیکن افزود: در آن زمان بهروز کمال وند، معاون سازمان انرژی هسته ای ایران گفت: با قراردادی که بین تهران و مسکو برای ساخت دو نیروگاه هسته ای امضاء شد، ما وارد فاز اجرایی ساخت این نیروگاه ها شده ایم.

ساخت این نیروگاه های جدید، براساس شرایط توافق فعلی بین ایران و قدرت های غربی برای کاهش برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، ممنوع نیست.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در ماه ژانویه به واشنگتن فری بیکن گفت: به طور کلی، ساخت رآکتورهای آب سبک توسط قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع نشده و توافق موقتی که در سال ۲۰۱۳ به دست آمد را هم نقض نمی کند.

در پایان این گزارش آمده است: درحالی که گفتگوها به مرحله نهایی خود در ماه ژوئن رسیده، مقامات ایرانی روز دوشنبه گفتند، مذاکره کنندگان این کشور امتیاز بیشتری نخواهند داد.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران اظهار داشت: اکنون روزهای آخر مذاکرات است و طبیعتا هر دو طرف تلاش می کنند خواسته های بیشتری از آنان تحقق یابد و حتی ممکن است افراد رسمی و غیر رسمی از اظهارات تحریک آمیزی استفاده کنند.

وی افزود: اما موضوعاتی که نوشته می شود مهم است نه حرف ها و ما برای تحقق حقوق ملت ایران به صورت کامل در آنچه مکتوب خواهد شد، تلاش می کنیم.

منبع: جام

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۰۵:۱۴

15 Feb 2020