۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۸۱۳۷
پرتردد، غير استاندارد، حادثه‌خيز؛

گردنه شلمزار 20 سال است محوطه کارگاهي شده است

گردنه شلمزار که نزديکترين مسير مواصلاتي ساکنان شهرهاي گهرو و شلمزار و دستنا و ناغان و روستاهاي اطرافشان به شهرکرد است با گذشت نزديک به 20سال از آغاز عمليات بهسازي همچنان محل حضور خودروهاي راهسازي است.
گردنه شلمزار 20 سال است محوطه کارگاهي شده است
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از کيار بيدار، گردنه شلمزار که در مسير مواصلاتي شهرکرد ايذه قراردارد ساليانه شاهد بروز حوادث متعدد و تصادفات مرگبار بسيار است و از اين رو از سال ها پيش عمليات بهسازي آن آغاز شد عملياتي که با وجود گذشت نزديک به دو دهه اما هنوز خاتمه نيافته است.

گردنه شلمزار که روزگاري مهمترين مسير انتقال مهمات و اعزام رزمندگان به جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل بود در سال‌هاي گذشته در محلي غير از مکان فعلي قرار داشت که به دليل شيب غيراستاندارد، عرض کم و پيچ هاي خطرناک مورد استفاده قرار نگرفت و در ارتفاعي پائين‌تر از محل قبل گردنه فعلي احداث شد.

نحوه احداث گردنه جديد گويا از همان ابتدا نوعي رفع تکليف بود چرا که پس از بهره‌برداري به کرات و در بازه‌هاي زماني مختلف مورد بهسازي يا حتي بازسازي قرار گرفت.

گردنه شلمزار در سال هاي ابتدايي به صورت دو طرفه بود. افزايش تردد در اين گردنه و افزوده شدن تريلرهاي حامل بار از خوزستان به مرکز کشور به اين مسير باعث شد تا مسئولان به فکر چهارخطه شدن بخشي از گردنه بيفتند و همين امر باعث شد تا عمليات بهسازي آن آغاز و نزديک به پنج سال به طول انجامد با اين حال آنچه ساخته شد چيزي نبود که مشکل گردنه را برطرف نمايد کما اينکه با وجود چهارخطه شدن آمار تصادفات اين گردنه یک کيلومتري کاهش نيافته است و در طول روزهاي هفته غيرممکن است که تصادفي در آن رخ ندهد.

اگر از سمت شهرکرد به شلمزار برويم اولين پيچ گردنه و اگر از از سمت شلمزار به سمت شهرکرد در حرکت باشيم اولين پيچ و آخرين پيچ گردنه از نقاطي هستند که بايد محتاطانه از آن‌ها گذر کنيم.

از سوي ديگر گردنه شلمزار در طول روز مسير تردد تريلرهاي حامل بارهاي مختلف از جنوب و جنوب غرب کشور به مناطق مرکزي کشور است و بار اين خودرو ها بر دوش گردنه شلمزار سنگيني مي‌کند.

مويد اين گفته جمع شدن آسفالت سطح جاده در زير چرخ هاي خودرو هاي سنگين است که به دليل شيب تند گردنه شلمزار ناگزير از ترمزهاي متعدد هستند که دست‌اندازهاي بسياري در سطح جاده ايجاد کرده است.

شيب معکوس پيچ هاي ابتدا و انتهاي گردنه شلمزار ديگر معضل طراحي اين جاده پرتردد است که خودرو هايي که با سرعت وارد اين گردنه مي شوند و از نظر زير بند و سيستم تعليق ايمن نيستند در اين پيچ ها دچار مشکل مي شوند.

تابلوهاي متعدد نصب شده در اين گردنه ديگر مساله‌اي‌ است که بايد مسئولان بدان توجه داشته باشند، حجم و اندازه تابلوهاي خوش‌آمد گويي و تبليغاتي و راهنمايي و رانندگي در اين گردنه آنچنان زياد است که تمرکز رانندگان را تحت تاثر قرار داده و باعث بروز تصادفات مختلف در گردنه شلمزار مي شود نمونه‌اي از اين تابلوها، تابلوي خوش‌آمدگويي شهرداري شلمزار در خطرناک‌ترين بخش از گردنه و همچنين تابلوهاي نصب شده در پيچ بالاي گردنه به منور تبليغات و خوش‌آمدگويي است.

دیگر مشکل گردنه شلمزار جاده‌هاي انحرافي متعدد است که يا به گردنه وارد مي شوند يا از آن خارج مي شوند بدون آنکه هيچ جايي براي خودورهاي ورودي يا خروجي که طبعا با سرعت کمتر قصد ورود به گردنه يا خروج از گردنه را دارند پيش‌بيني شده باشد. نمونه اي از اين جاده‌ها جاده ورودي خروجي تشنيز، جاده ورودي به گردنه از خروجي شلمزار و خروج از گردنه و ورود به شلمزار است.

گردنه شلمزار با وجود عمر نه چندان زيادش و جوان بودنش اما مشکلات بسياري دارد و همين مشکلات متعدد است که مسئولان استان و شهرستان و شهرداري شلمزار را بر آن داشته است تا به فکر اصلاح ورودي شلمزار بيفتند تا شايد مشکلات گردنه شلمزار که قرار است با افتتاح جاده دسترسي کارون ۴و احداث تونل زره به عنوان بخشي از جاده ترانزيتي شهرکرد اهواز قرار گيرد کم شود.

اميد است اين بار طراحي ها به گونه اي انجام شود که چند سال بعد لازم نباشد بيت‌المال مسلمين صرف بازسازي جاده‌اي شود که سال هاست تحت تعمير و بهسازي و بازسازي قرار گرفته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۲۹:۴۷

31 Dec 2019