۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۱۶۹۷۵

مهاجرت يكي از معضلات اساسي شهرستان بن

مهاجرت مردم شهرستان بن به شهرهاي ديگر به خصوص اصفهان و مركز استان تيشه به ريشه توسعه شهرستان بن مي زند.
مهاجرت يكي از معضلات اساسي شهرستان بن
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر، يكي از معضلات اساسي شهرستان بن كه كمتر مورد توجه قرار مي گيرد مهاجرت مردم شهرها و روستاهاي اين شهرستان به ساير شهرها همانند اصفهان و مركز استان است.

اين معضل باعث كم شدن تراكم جمعيت در اين شهرستان مي شود و به دنبال آن پيشرفت و توسعه نيز در اين شهرستان از رونق مي افتد.

روند مهاجرت ها تاكنون، سه روستا از روستاهاي شهرستان بن به نام هاي (ورعبدالله، كرسنك و تمبك) را خالي از سكنه كرده و روستاي هرچگان در چند سال پيش به دليل اين مشكلات از تقسيمات كشوري اين شهرستان جدا شده و به شهرستان شهركرد پيوسته است.

از عوامل مهاجرت مردم، به چند مورد زير مي توان اشاره كرد:

۱- اشتغال:

يكي از نيازهاي اساسي يك جوان اشتغال است كه با وارد شدن به آن بتواند شرايط ازدواج خود را فراهم نمايد و به دنبال آن امرار معاش خانواده خود را نيز تامين كند.

وقتي امكانات و شرايط اشتغال براي يك جوان فراهم نباشد؛ مجبور به مهاجرت به شهرهاي صنعتي شده و كشاورزي هم به دليل خشك سالي و كمبود آب و سرمازدگي نمي تواند مشكلات اشتغال را رفع نمايد.

۲- بهداشت و درمان نيز يكي از مشكلات اساسي اين شهرستان است.

مردم شهرستان بن از نبود اين امكانات سيار رنج مي برند و براي بسياري از مسائل بهداشت و درمان خود مجبورند به ساير شهرستان ها بروند.

گفتني است که بسياري از جوانان اين شهرستان تحصيلات عاليه خود را در زمينه بهداشت و درمان گذرانده ومتاسفانه شغلي ندارند.

۳- نبود امكانات آموزشي و كمك آموزشي يکي ديگر از دلايل مهاجرت در اين شهرستان است .

ضعف امكانات آموزشي در آموزش و پرورش گرفته تا نبود مراكز دانشگاهي و آموزش عالي از مشکلات آموزشي در اين شهرستان است.

از جمله نبود مدارس غيرانتفاعي، نبود آموزش فني حرفه اي در كليه رشته ها، نبود مدارس نمونه دولتي و شاهد، و نبود مراكز كمك آموزشي با امكانات مناسب، نبود اساتيد مجرب در حوزه آموزش و پرورش اشاره كرد.

۴- برخي از مردم اين شهرستان كه از نظر مالي و اقتصادي به شرايط خوبي مي رسند رفاه و آسايش خود و خانواده خود را سكونت در شهرهاي بزرگ مي بينند و به جاي اينكه در شهر يا روستاي خود بمانند. و به آباداني و پيشرفت زادگاه خود خدمت كنند اقدام به مهاجرت مي كنند.كه اين طرز تفكر نيزباعث ضربه زدن به آباداني اين شهرستان مي شود. كه البته در پاره اي از موارد به دليل مشكلاتي كه در بالا اشاره شد، بايد حق با آنها باشد.

۵- نبود زيرساخت ها در شهرها و روستاهاي شهرستان بن باعث ايجاد مشكلاتي براي مردم مي شود.

مانند نامناسب بودن جاده ها دركليه محورهاي ارتباطي اين شهرستان ، نامناسب بودن معابر (خيابان ها و كوچه ها) در داخل شهرها و روستاها ، مشكلات آب آشاميدني و كشاورزي در برخي از روستا ها ، مستقرنشدن برخي از ادارات كه از رفت آمد به شهرهاي ديگر بكاهد ،كمبود امكانات ورزشي ، رفاهي ، فرهنگي در برخي از نقاط اين شهرستان.

در پايان بايد اشاره گردد كه شهرستان بن نياز اساسي به توجه مسئولان كشوري و استاني دارد كه با رفع مشكلات و فراهم نمودن امكانات مناسب در اين شهرستان از مهاجرت ها کاسته شود.

جعفر نادري

انتهاي پيام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۴۵:۰۲

17 Jan 2020