۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۳۱۰۶۴
آداب و رسوم رمضان در بختياري

از تحمل تشنگي در زير آفتاب سوزان تا باورهاي عميق مذهبي در بختياري

عشاير بختياري از ديرباز اعتقادات بسيار زيادي به ائمه اطهار داشته اند بطوريکه صدرصد عشاير بختياري شيعه هستند و در زير آفتاب سوزان در دل کوهها از فرايض ديدني غافل نمي شوند.
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، ماه مبارک رمضان در بين بختياريها همچون ماه محرم و صفر داراي ارج و قرب بسياري است، اگرچه عشاير بختياري از زندگي ماشيني و شهري و امکانات روز به دور هستند اما با دست مايه خود عبادات و طاعات خود را بجا مي آورند.

 عشاير بختياري در اين ماه با وجود سختي ها و مشقتهاي فراوان روزه مي گيرند و در کنار آن به امورات زندگي نيز مي پردازند و از ديرباز به اين امر اعتقاد راسخ داشته و دارند که خداوند متعال در ماه رمضان به کار و کسب و رزق آنها رونق و برکت مي دهد.

روزه داري در زير آفتاب سوزان و تحمل تشنگي

در ماه مبارک رمضان بيشترين فشار بر چوپانان گله ها وارد مي شود چرا که از زمان اذان صبح گله هاي خود را راهي کوهها مي کنند و خود همراه آنها در زير تابش آفتاب سوزان تا به اذان مغرب مشفول فعاليت هستند و تشنگي را تحمل مي کنند.

هنگام اذان ظهر با شنيدن صداي دلنشين اذان با ذکر خدا از چشمه هاي خدادادي وضو مي گيرد از توبره خود مهر نماز را در مي آورد و چوغاي خود را براي سجاده نماز استفاده مي کند و در فضايي دلنشين در کوهها به مناجات با خدا مي پردازند.

ماه مبارک رمضان، ماه ميهماني خدا يکي از فرصت‌هاي بسيار زيباي معنوي براي عبادت و بندگي است که در شهرستان کوهرنگ فرصتي ارزشمند براي شناخت و معرفي فرهنگ ايلياتي و رسوم عشايري مردم اين شهرستان در اين ماه مبارک است.




در اين‌ ماه، عشاير و بختياري‌هاي معتقد و سخت‌کوش با وجود همه سختي‌هاي زندگي و شرايط سخت معيشت، به روزه‌داري مي پردازند.

باورهاي عميق و مذهبي عشاير بختياري
 
عشاير بختياري براي ماه مبارک رمضان نيز به مانند ساير ايام الله و مناسبت‌هاي ديني و مذهبي ارزش و احترام خاصي قائلند.

عشاير سحرها با سرکشي و صداکردن همسايگان در سياه چادرها با چراغ‌هاي فانوس سفره سحري برپا مي‌کنند و تمام‌ اين لحظات را با دعا و زمزمه شکر و ذکر نام خدا مي‌گذرانند و آتش هيزم‌هاي آن‌ها در زير سياه چادرها گرمابخش اين ضيافت الهي مي‌شود.

عشاير پس از سحري با صفاي دل قرآن قرائت مي‌کنند و با همان سادگي و بي‌آلايشي، يک نفر از اهالي باصداي خوش، اذان مي‌گويد و سپس همگي نماز مي‌خوانند و اندکي بعد از آن، چوپانان ايل، گله گوسفند را راهي صحرا مي‌کنند.


عشاير بختياري براي ماه مبارک رمضان نيز به مانند ساير ايام الله و مناسبتهاي ديني و مذهبي ارزش و احترام خاصي قائلند.

آداب و رسوم شروع ماه مبارک رمضان

ايل و عشاير بختياري طبق رسم قديمي همزمان با نيمه شعبان و حلول ماه مبارک رمضان خود را براي استقبال از رمضان آماده مي کنند البته عشاير بختياري به لحاظ گستردگي حوزه جغرافيايي هر کدام آداب مخصوص خود را دارند ولي در مجموع سنت هايي که در بين اکثريت مشترک و رايج تر هستند را ذکر مي کنيم.
آمادگي براي مهماني بهترين ماه خدا

آنها قبل از ماه مبارک رمضان به نظافت خانه و لباسها مي پردازند در روستاها گردگيري و خانه تکاني مي کنند و در عشاير بختياري به نوعي محوطه چادر و محل اسکان نظافت مي شود تقريبا از نيمه شعبان به طرف ماه رمضان زنان زحمت کش به فکر تهيه خواربار و ادويه جات و ترشيجات و عرقيات طبيعي و چاشني هاي گوناگون مي افتند و ترشي هاي مانند کرفس، بنه، کنگر، شنگ، موسير و ساير گياهان کوهي درست مي کنند و همچنين لبنيات‌هاي داخل مشک که از پوست گوسفند و بز درست مي شود، مانند ماست و موسير، روغن حيواني، ماست و کرفس و يا همان ترشيجات را بصورت لبنيات آماده مي کنند.

اغلب عشاير بالغ بختياري روز آخر ماه شعبان را روزه مي گيرند و به اصطلاح به پيشواز ماه مبارک رمضان مي روند حال و هواي خانواده ها دگرگون مي شود.

رويت هلال ماه مبارک

عشاير بختياري پس از روئيت هلال ماه دستان خود را بر صورت مي کشند و صلوات مي فرستند و رسمي ديرينه بصورت باور وجود دارد که هلال اول ماه را در صورت چه فردي ديده اند اگر اين آدم فردي سليم نفسي باشد اين ديدن را خوش يمن مي دانند و اگر نه خيلي احتياط مي کنند که مشکلي براي آنان پيش نيايد و دعاهايي نيز مي خوانند از جمله طلب استغفار از خداوند منان و مهيا نمودن خود براي ماه مبارک رمضان و ميهماني خدا و دعا براي همه افراد ايل و غايبين که اين ماه براي آنها هم با برکت و مبارک باشد.

سفره افطار

سفره افطار بختياريها اغلب بسيار ساده است، برسرسفره عشاير بختياري مي توان نان پطير تازه، خرما، ماست، کره و يک نان مخصوص روغني که با کره درست مي شود که به آن ( توچري) مي گويند، دوغ، پلو، گوشت يا آش برگ و چاي را مشاهده کرد، اغلب اعضاي خانواده دور هم و با محوريت بزرگ خانواده زير چادر يا (بهون) خود جمع مي شوند و ضمن دعا و نيايش با هم افطار مي کنند.

آنها سفره افطاري ساده‌اي که همه محتويات آن حاصل زحمات خودشان‌ است را تدارک مي‌بينند و با آن خستگي را از تن‌ها دور مي‌کنند.




رفع کدورت ها در ماه مبارک رمضان

يکي از رسم‌هاي بسيار پسنديده اقوام بختياري در ماه مبارک رمضان رفع کدورت‌ها و تلاش براي ايجاد فضاي صميمانه در ميان ايل است که براي انجام اين رسم زيبا بزرگان هر طايفه پا درمياني و براي رفع کدورت‌هاي موجود در ميان برخي افراد ايل تلاش مي‌کنند.

ديد و بازديد در ماه مهماني خدا و کمک به افراد مستحق

ديد و بازديد، دعوت از بستگان و فاميل براي حضور در لحظه افطار، کمک به همسايگان و آشنايان خود که از نظر مالي بي‌بضاعت هستند و سرکشي از بزرگان ايل از ديگر سنت‌هاي بسيار زيباي ايل بختياري در ايام‌ماه مبارک رمضان است.

گزارش از همت بدري فرد شهرستان کوهرنگ

انتهاي پيام 1022ج/610ک
  • اجلاسیه نماز کوهرنگ

    اجلاسیه نماز کوهرنگ

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۰۲:۱۳:۱۸

1 May 2024