۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۲۳۵۹۳
در شوراب صغير/

کوچکترين مسجد استان چهار محال و بختياري ميزبان مسافران در ايام عيد فطر+ تصاوير

کوچکترين مسجد استان چهار محال و بختياري پذيرايي مسافران در ايام عيد فطر در روستاي شوراب صغير شهرستان سامان است.
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  سامان ما ، کوچکترين مسجد چهار محال و بختياري مکاني تاريخي براي به جا اوردن نماز فرادا است و در اين مسجد به دليل کوچک بودن و متراژ کم نماز ها به صورت فرادا برگزار مي شود .

اين مسجد کوچک و ديگر اثر تاريخي و گردشگري روستاي شوراب صغير در شهرستان سامان ميزبان مسافران و گردشگران در تعطيلات ايام عيد فطر است.

کوچکترين مسجد در چهار محال و بختياري با زير بناي ۷۵ متر مربع در روستاي شوراب صغير از توابع شهرستان سامان استان چهارمحال و بختياري واقع شده است، اين مسجد جز آثار ملي ثبت شده است.

مسجد امام جعفر صادق(ع) شوراب صغير با قدمتي ۴۰۰ سال کوچکترين مسجد در چهار محال و بختياري است. اين مسجد به صورت خشت و گل به صورت طاقي بر روي دو ستون ساخته شده است که به گفته اهالي روستاي شوراب صغير اين مسجد توسط حاج مير عباس نوربخش بنا شده است.

مسجد امام جعفر صادق (ع) شوراب صغير براي در سال ۱۳۱۶ هجري شمسي بازسازي شده است و نماي اين مسجد در حال حاضر کاه و گل سرخ است.

اين مسجد در حال حاضر در معرض تخريب است و نياز به مرمت و بازسازي دارد.

يکي از اهالي روستاي شوراب صغير در گفتگو با خبرنگار سامان ما در اين خصوص اظهار داشت: مسجد تاريخي روستاي شوراب صغير يکي از تاريخي‌ترين مساجد چهارمحال و بختياري است که در اين روستا ساخته شده است و قدمت تاريخي اين مسجد بيانگر قدمت روستا است وروستا شوراب صغير استان چهارمحال و بختياري يکي از قديمي‌ترين روستاهاي اين استان است.

وي با بيان اينکه شغل عمده مردم اين روستا باغداري و توليد ميوه است، اظهار داشت: بادام، هلو، سيب، گردو و... از جمله ميوه‌هايي است که توسط اهالي اين روستا توليد مي‌شود و هلو توليدي اين روستا در باغات گسترده حاشيه زاينده رود شهرت کشوري پيدا کرده است.

وي تصريح کرد: وجود باغات گسترده ميوه، نزديکي به زاينده رود، وجود آثار تاريخي از جمله مسجد تاريخي و... از امتيازهاي اين روستا به شمار مي‌رود و نياز است در جهت توسعه گردشگري گامهاي بزرگي براي اين روستا توسط مسئولان برداشته شود.

وي اذعان داشت: اين روستا به شهرهاي بزرگ استان اصفهان از جمله نجف آباد، تيران و... نزديک است و باد از اين امتياز براي توسعه روستا بهره گرفت.
دهيار روستاي شوراب صغير هم در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره به اينکه اين مسجد جز کوچکترين مساجد استان است، اظهار داشت: اين مسجد داراي قدمت ۴۰۰ ساله است که در دوران صفويه در اين روستا احداث شده است.

محسن رحيمي با بيان اينکه مصالح استفاده در ساخت و ساز اين مسجد خشت و کاهگل مي باشد، بيان داشت: اين مسجد در حال حاضر در حال تخريب است و نياز به مرمت و بازسازي دارد.

رحيمي با بيان اينکه با توجه به کم اهيميت که نسبت به اين مسجد در حال انجام است اين مسجد در حال تخريب است با توجه به اينکه اين مسجد يکي از اثار ثبت ملي استان و شهرستان است.

وي بيان داشت: در کوچکترين مسجد استان و شهرستان سامان نماز فردا برگزار مي شود.

رحيمي با بيان اينکه مرمت اين مسجد به دليل استفاده از مصالح ساختماني قديمي بايد مرمت و بازسازي از سوي سازمان ميراث فرهنگي صورت گيرد، بيان داشت: نگهداري و مرمت از اين مسجد به دليل اينکه جز آثار ملي است بايد با نظارت ميراث فرهنگي صورت گيرد.

دهيار شوراب صغير با بيان اينکه پيگري هاي لازم در خصوص مکان هاي تاريخي روستاي شوراب صغير توسط دهياري و شوراي روستا صورت گرفته است، بيان داشت: اين مسجد جز آثار تاريخي اين روستا است و بايد رسيدگي به آثار تاريخي بيش از آثار ديگر در دستور کار مسئولان و ارگان‌هاي دولتي قرار گيرد.

محسن رحيمي با اشاره بر اينکه اين مسجد در مسير زيباي باغات اين روستا قرار دارد و مي‌تواند جز مکان‌هاي گردشگري اين شهرستان باشد، بيان داشت: مکان‌هاي گردشگري و تاريخي اين شهرستان براي گردشگران شناخته شده نيستند.

وي بيان داشت: آثار گردشگري و تاريخي بايد به صورت گسترده به گردشگران معرفي شود.


انتهاي پيام1020ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۱:۰۹:۵۲

30 Apr 2024