۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۹۵۸۶
گزارشی ازاحداث هشت مزرعه پرورش شترمرغ در استان،

پرورش بزرگ ترین پرنده جهان در چهارمحال و بختیاری و نبود کشتارگاه در استان

استان چهارمحال و بختیاری در حال حاضر کشتارگاه ندارد و کشتار شتر مرغ در استان همجوار انجام می شود و همچنین بحث فروش گوشت و اعضای شتر مرغ توسط اتحادیه در همان استان انجام می شود.
 شتر مرغ بزرگ ترین پرنده در جهان است که پرورش آن بیشتر در مناطق گرمسیر انجام می شود اما هم اکنون پرورش این پرنده در استان چهارمحال و بختیاری که به استانی سردسیر در کشور مطرح است در حال توسعه است و این استان در حال تبدیل شدن به یکی از تولید کنندگان بزرگ گوشت شترمرغ است.

  شترمرغ از پرندگان بی‌پرواز دستهٔ سینه‌پهنان است. این پرنده از خانواده شترمرغان و بومی آفریقا است.

شترمرغ گردن و پاهای درازی دارد و می‌تواند با سرعتی در حدود ۶۵ کیلومتر در ساعت بدود، شترمرغ بزرگ‌ترین پرنده موجود است. طول قد آن به 2.5 متر و وزن آن به ۱۴۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم می‌رسد، تخم این پرنده تا ۲۰ سانتیمتر قد و وزن 1.5 کیلوگرم می‌رسد.

جوجه این پرنده ظرف ۴۰ روز سر از تخم بیرون می‌آورد و ظرف سه تا چهار سال یک پرنده بالغ می‌شود. شترمرغ نر پرهای سیاهی دارد و انتهای پرها و بال‌های آن سفید است ولی پرهای شترمرغ ماده قهوه‌ای رنگ است. سر و گردن شترمرغ بدون پر و طاس است. این پرنده اغلب بصورت گروهی زندگی می کند.

زادگاههای اصلی شتر مرغ را بسیاری صحراهای داغ و سوزان جنوب آفریقا می دانند.

تمام توليدات شترمرغ از قبيل پر، چرم خام و گوشت آن قابل فروش است به همین واسطه صنعت شترمرغ در ايران طي يک دهه اخير مطرح و در کشور توسعه يافت به نحوي که امروزه شاهد توزيع بسته بندي گوشت شترمرغ در اغلب فروشگاه هاي زنجيره اي کشور هستيم.

استان چهارمحال و بختیاری به واسطه شرایط توپوگرافی و خاص خود و قرار گرفتن در ارتفاعات نیمی از سال دارای آب و هوای سرد است و به عنوان پر برف ترین استان کشور محسوب می شود.

بارش برف در بسیاری از نقاط این استان در فصل زمستان به بالای8 متر می رسد و این استان در میان سردترین استانهای کشور در نیمه دوم سال قرار دارد.


هشت مزرعه پرورش شتر مرغ در چهارمحال و بختیاری در حال احداث است

معاون بهبود دام سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال وبختیاری درباره" چگونگی وضعیت توسعه و پروش شترمرغ در این استان" گفت: هم اکنون سه مزرعه پرورش شتر مرغ در این استان فعال است.

برزو هیبتیان ادامه داد: هشت کارگاه پرورش شتر مرغ در چهارمحال و بختیاری در حال احداث است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در استفاده از گوشت شتر مرغ، عنوان کرد: با توجه به خواص ارزشمند گوشت شتر مرغ باید در زمینه استفاده بیشتر از گوشت آن در جامعه فرهنگ سازی شود.

معاون بهبود دام سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال وبختیاری در ادامه گفت: شتر مرغ دارای گوشت با میزان چربی پایین و پروتئین بالایی است.


وی افزود: در حال حاضر یک کارگاه پرورش شتر مرغ در استان در حال احداث است و طرح پرورش شتر مرغ دارای توجیه اقتصادی است.

کشتار شترمرغهای تولیدی چهارمحال و بختیاری در استان اصفهان

برزو هیبتیان اذعان داشت: شتر مرغ های پرورش یافته در استان به استان اصفهان منتقل می شود در آنجا کشتار انجام می گیرد.

وی ادامه داد: استان چهارمحال و بختیاری در حال حاضر کشتارگاه ندارد و کشتار شتر مرغ در استان همجوار انجام می شود و همچنین بحث فروش گوشت و اعضای شتر مرغ توسط اتحادیه در همان استان انجام می شود.

معاون امور بهبود دام سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال وبختیاری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در باره اینکه آب و هوا استان مناسب برای پرورش شتر مرغ است یا نه با وجود اینکه شتر مرغ مختصص مناطق گرمسیر است" اظهار داشت: زمستانهای چهارمحال و بختیاری مانند گذشته نیست و تغیرات اقلیمی و اب و هوایی موجب شده است که زمستانهای بسیار سرد در این استان دیگر وجود نداشته باشد از طرفی مزارع پرورش شتر مرغ مجهز به فناوریهای تهویه و گرمایش هستند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: هم اکنون مزارع پرورش شتر مرغ دارای قسمتهای بهاروند، سالن نگهداری جوجه ها، وسایل گرمایش، سیستمهای تهویه، دستگاههای جوجه کشی و... هستند و هم اکنون این استان با داشتن ظرفیتها بالا می تواند به قطب تولید شترمرغ در کشور تبدیل شود.

معاون امور بهبود دام سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری تصریح کرد: گوشت شترمرغ تولید شده در استان به کشورهای مختلف از قبیل کشورهای حاشیه خلیج فارس، اوکراین صادر می شود.

وی بیان کرد: صدور پروانه طرح پرورش شتر مرغ ازطریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی صورت می گیرد و متقاضیان با مراجعه به سازمان های نظام مهندسی برای دریافت مجوز می توانند اقدام کنند.

استفاده از بهترین نژادهای شترمرغ در مزارع پرورشی

یکی از شترمرغداران استان چهارمحال و بختیاری که مزرعه آن در شهرستان شهرکرد واقع است در پاسخ سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه "آب و هوای سرد شهرکرد می تواند محلی مناسبی برای پرورش شتر مرغ باشد در حالی که این پرنده خاص مناطق گرمسیر است" اظهار داشت: من چند سالی است که مزرعه پرورش شتر مرغ را در شهرستان شهرکرد احداث کرده ام  و مشکلی در این خصوص نداشته ام.


موسوی ادامه داد: شترمرغها نژادهای مختلفی دارند و ما از بهترین نژادها که می تواند در این استان پرورش داده شود استفاده می کنیم.

وی بیان داشت: در هنگام بارش برف در زمستان شتر مرغ به راحتی بر روی برف راه می روند و مشکلی در این خصوص ندارد.

وی در ادامه اذعان داشت: گله هاي شترمرغ در محوطه هايي که به فنس محصور شده زندگي مي کنند و فقط يک اتاق بسيار کوچک که از سه طرف داراي ديوارهاي سيماني و از بالا محصور شده براي گله ها کافيست.

این پرورش دهنده شترمرغ گفت: گوشت شتر مرغ دارای پروتئین بالایی است اما متاسفانه فرهنگ استفاده از آن در کشور توسط مردم هنوز جانیفتاده است و باید مسئولین در خصوص فرهنگسازی مصرف گوشت این پرنده گامهای جدی تری بر دارند.

مرجع : خبرگزاری مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۵۳:۱۱

27 Dec 2019