کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش ویرانی یک بنای تاریخی در شهرستان بروجن

قلعه تاریخی شهر فرادنبه محلی برای شب نشینی معتادان+عکس

پایگاه خبری تحلیلی کلار , 15 مرداد 1392 ساعت 13:26

قلعه تاریخی شهر فرادنبه بزرگترین قلعه استان چهارمحال و بختیاری به علت بی توجهی مسئولین در حال تخریب است و به محلی برای شب نشینی معتادان تبدیل شده است.


قلعه تاریخی شهر فرادنبه بزرگترین قلعه استان چهارمحال و بختیاری به علت بی توجهی مسئولین در حال تخریب است و به محلی برای شب نشینی معتادان تبدیل شده است.
صادقی،یکی از شهروندان فرادنبه در گفتگو با خبرنگار ما می گوید:این قلعه یکی از بزرگترین آثار باستانی استان است که به علت بی توجهی مسئولین در حال تخریب است و چندیست که نا امنی هایی را هم برای خانواده ها به بار آورده است.

علایی، شهروند فرادنبه ای، اظهار داشت:این قلعه دارای چهار برج بود که یکی از آنها بیشتر باقی نمانده است و قسمت هایی از آن را تبدیل به منازل مسکونی کرده اند.
ربیعی، دیگر شهروند هم از بی اعتنای مسولان میراث فرهنگی استان به این بنای 150 ساله گلایه داشت و گفت: اگر به همین منوال مسولان نسبت به ابنیه تاریخی ما بی اهمیت باشند در آینده ای نه چندان دور، شاهد از بین رفتن تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی خواهیم بود.
مشخصات قلعه:
قلعه فرادنبه مربوط به سال ۱۲۷۹ ه.ق. است و در شهرستان بروجن، بخش مرکزی، شهر فرادنبه، واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۳۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

علی داد (ایل بیگ) پدر ضرغام السلطنه در زمان حکومت خود، در این محل قلعه‌ای می‌سازد که به قلعه کهنه معروف است .

پس از علی داد، پسرش ابراهیم خان ضرغام السلطنه، خان فرادنبه و قلعه‌ای در کنار قلعه کهنه می‌سازد که به قلعه ضرغام السلطنه معروف است . زمان ساخت این قلعه به سال ۱۲۷۹ ه.ق. بازمی‌گردد.

قلعه ضرغام السلطنه در شهر فرادنبه، تنها قلعه بازمانده در بین قلاع استان چهار محال وبختیاری است، که با قدمت ۱۵۴ ساله، همچنان با سردری که همه ویژگیهای یک سردرب منحصربه فرد را دارد، باقی مانده است.

مهمان نوازی، راز ماندگاری سردرب های موجود در خانه های چهارمحال وبختیاری است، که مالکان تلاش می کردند با تزئین ورودی خانه، نوعی خوش آمدگویی را به میزبان نشان دهند.این سردرب متعلق به قلعه ضرغام السلطنه ، دوره قاجاریه در شهر فرادنبه است.این سردرب آجری با نقوش آجری خفته ، راسته و قسمت هشتی ورودی ۱۵۰ سال قدمت دارد




به امید گوشه چشم مسولان میراث فرهنگی!


کد مطلب: 7900

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/7900/قلعه-تاریخی-شهر-فرادنبه-محلی-شب-نشینی-معتادان-عکس

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir