کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خبر داد:

احیای نهالستان شهید سلیمانی شهرکرد

10 مرداد 1403 ساعت 16:01

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: تلاش‌های بسیاری شد تا نهالستان شهید سلیمانی به شکل امروزی در آمد و امروز تنها نهالستان بزرگ استان در بحث تولید چوب و فضای سبز است.


به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز، اصغر احمدی ظهر امروز در حاشیه بازدید از نهالستان شهید سلیمانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دهه ۸۰ عده‌ای ادعای مالکیت نهالستان شهید سلیمانی (چهارتخته) را داشتند اما با پیگیری‌های صورت گرفته در حال حاضر همه ۳۶ هکتار نهالستان متعلق به دولت است.

وی تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری شد تا نهالستان شهید سلیمانی به شکل امروزی در آمد و امروز تنها نهالستان بزرگ استان در بحث تولید چوب و فضای سبز است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد:  تا قبل از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این نهالستان به ورطه فراموشی سپرده شده و راکد بود، از همین رو نهال ناچیزی در آن تولید می‌شد، درختان دائمی نهالستان آسیب دیده بودند، یکی از چاه‌ها خشک و دبی یکی دیگر کاهش یافته بود.

احمدی افزود: پیگیری‌ها برای تامین منابع آب پایدار انجام شد و به رغم پیش‌بینی برخی مبنی‌بر عدم آب‌دهی، اصلی‌ترین زیرساخت احیای نهالستان یعنی آب تامین شد و درحال حاضر با اشتغال مستقیم ۲۰ نفر و غیرمستقیم پنج نفر، فعال است.



وی با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور عنوان داشت: سهم استان ما سالانه تولید و توزیع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نهال و ۱۰ میلیون برای چهار سال است که علی‌رغم شرایط بحرانی نهالستان شهرکرد در سال ۱۴۰۲ تعهد شد با همکاری نهالستان‌های خصوصی، نهالستان شهرکرد و لردگان اقدامات انجام شود و در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۰۰ هزار نهال تولید و توزیع شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ۵ میلیون نهال تاکنون کشت و در مرحله تولید است و اگر تولید در سال ۱۴۰۳ آغاز شود ۵ میلیون نهال دیگر هم تولید و توزیع و طی سه سال به ۱۵ میلیون خواهد رسید.

احمدی عنوان داشت: منابع طبیعی و آبخیزداری آمادگی تامین نهال مورد نیاز شهرداری‌ها، ادارات و... را دارد اما، محل کشت باید مشخص و به اداره معرفی شود.

وی ادامه داد: علاوه‌براین اقدامات غنی‌سازی در جنگل‌ها انجام شده و یک هزار و ۹۰۰ هکتار از عرصه‌های ملی با بذرکاری غنی‌سازی شده است که در ایجاد فضای سبز و حفاظت از عرصه‌های ملی کمک می‌کند.



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: طرح کشت یک میلیارد نهال با هدف زراعت چوب به‌منظور تولید چوب و کاغذ مورد نیاز کشور، تولید نهال به‌منظور رفع نیاز فضای سبز و غنی‌سازی جنگل با بذرکاری در جنگل به‌منظور احیا و توسعه جنگل‌های استان صورت می‌گیرد.

انتهای خبر/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 58154

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/58154/احیای-نهالستان-شهید-سلیمانی-شهرکرد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir