به گزارش
جهانبین نیوز؛ به نقل از
هفت چشمه، نورالله کياني عضو شبکه نظارت انتخابات شهرستان اردل در پيامي قانون تبليغات انتخابات را اعلام نمودند، متن پيام به شرح زير ميباشد.
با شروع ايام يک هفتهاي تبليغات نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي، انتخابات وارد فاز جدي و مراحل پاياني خود ميشود برآن شديم تا قانون تبليغات در انتخابات مجلس شوراي اسلامي را جهت مطالعه خوانندگان فهيم سايت استاني و شهرستاني و بهخصوص سايت هفت چشمه منتشر نماييم اميدواريم نامزدهاي محترم و هواداران شريف و همه عوامل اجرايي بازرسي و نظارتي انتخابات قانون را فصلالخطاب قرار دهند.
فصل ششم: تبليغات
ماده ۵۶- فعاليت تبليغات انتخاباتي نامزدهاي نمايندگي هشت روز قبل از روز اخذ رأي (مرحله اول و دوم )آغاز و تا بيست و چهار ساعت قبل از اخذ رأي ادامه خواهد داشت.
ماده۵۷- استفاده از هرگونه پلاکارد، پوستر، ديوارنويسي و کاروانهاي تبليغاتي و استفاده ازبلندگوهاي سيار در خارج از محيط سخنراني و امثال آن باستثناي عکس براي تراکت و زندگينامه و جزوه و همچنين سخنراني و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهاي انتخاباتي و طرفداران آنان ممنوع ميباشد.
متخلفين از اين ماده به سه تا سي روز زندان محکوم ميگردند.
تبصره -اعلام نظر شخصيتها در تأييد نامزدها به شرطي مجاز است که بدون ذکر عنوان و مسئوليت آنها باشد و مدرك کتبي مربوط به امضاي آنان تسليم هيأت اجرائي انتخابات شده باشد.
ماده ۵۸- هيچ کس حق ندارد آگهي تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي را که در محلهاي مجاز الصاق گرديده در زمان قانوني تبليغات پاره و يا معدوم يا مخدوش نمايد و عمل مرتکب جرم محسوب ميشود.
ماده ۵۹- انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي از تاريخ اعلام رسمي اسامي نامزدها براي نامزدهاي نمايندگي مجلس از صدا و سيما و ميز خطابه نماز جمعه و يا هر وسيله ديگري که جنبه رسمي و دولتي دارد و فعاليت کارمندان در ساعات اداري و همچنين استفاده از وسايل وساير امکانات وزارتخانهها و ادارات، شرکتهاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت وشهرداريها وشرکتها وسازمانهاي وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتي که از بودجه عمومي (به هر مقدار) استفاده ميکنند و همچنين در اختيار گذاشتن وسايل و امکانات مز بور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته ميشود.
تبصره ۱- مؤسسات و نهادهايي که دارايي آنان از اموال عمومي است، همانند بنياد مستضعفان مشمول اين ماده ميباشند.
تبصره ۲- نشريات و مطبوعات متعلق به سازمانها، وزارتخانهها، ادارات، نهادها و مؤسسات ياد شده در متن اين ماده، حق تبليغ براي نامزدهاي انتخاباتي را ولو به صورت درج آگهي ندارند.
ماده ۶۰- اعضاي هيأتهاي اجرائي و نظارت انتخابات حق تبليغ له يا عليه هيچ يک از داوطلبان انتخاباتي را نخواهند داشت.
ماده ۶۱- هرگونه الصاق و نصب اعلاميه، عکس، پوستر، بنر و پارچههاي تبليغاتي به طور کلي ممنوع است و مأمورين انتظامي در صورت مشاهده چنين مواردي بايد نسبت به امحاء آنها اقدام نموده و متخلفين را جلب و به مقامات قضايي تحويل نمايند.
استنکاف از اين وظيفه جرم محسوب ميشود.
ماده ۶۲- هرگونه آگهي و آثار تبليغاتي بايد قبل از شروع اخذ رأي از محل شعبه ثبتنام و اخذ رأي توسط اعضاي شعب امحاء گردد.
ماده ۶۳- ستادهاي تبليغات انتخاباتي تنها در مراکز بخشها، شهرها و شهرستانها داير ميگردد در شهرهاي بزرگ در هر منطقه شهرداري يک محل به عنوان ستاد انتخاباتي ميتواند داير گردد. در مواردي که يک منطقه، چند عنوان از عناوين فوقالذکر را داشته باشد در حکم يک عنوان ميباشد.
تبصره ۱ - ستاد تبليغات انتخابات، مرکزي است که فعاليتهاي تبليغاتي نامزدها، مندرج در مواد فصل ششم اين قانون در آن ساماندهي و انجام پذيرد.
تبصره ۲ - تشکيل ستاد تبليغات انتخاباتي بدون اعلام نشاني محل ستاد و نام مسئول آن به فرمانداري يا بخشداري ممنوع است.
ماده ۶۴ - مطبوعات و نشريات حق ندارند آگهي يا مطالبي عليه نامزدهاي انتخاباتي درج کنند و يا برخلاف واقع مطلبي بنويسند که دال بر انصراف گروه يا اشخاصي از نامزدهاي معين باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار نشريه مزبور بدهند و آن نشريه مکلف به چاپ فوري آن طبق قانون مطبوعات ميباشد. در صورتي که آن نشريه منتشر نشود مسئول آن بايد با هزينه خود پاسخ نامزد را به نشريه مشابه ديگري ارسال دارد و آن نشريه مکلف به درج آن در اولين چاپ خود خواهد بود. انتشار اينگونه مطالب در غير مطبوعات نيز ممنوع است و نامزد معترض حق دارد نظر خود را منتشر نمايد.
ماده ۶۵- داوطلبان نمايندگي و طرفداران آنان بههيچوجه مجاز به تبليغ عليه داوطلبان ديگر نبوده و تنها ميتوانند شايستگيهاي خود يا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمايند و هرگونه هتک حرمت و حيثيت نامزدهاي انتخاباتي براي عموم ممنوع بوده و متخلفين طبق مقررات مجازات خواهند شد.
تفسير قانوني درخصوص ماده ( 56) اصلاحي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي
موضوع استفسار :
با توجه به اينکه فعاليت تبليغاتي موضوع ماده (۵۶) اصلاحي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مقيد به هشت (۸) روز ميباشد چنانچه داوطلب نمايندگي قبل از مدت تعيين شده اقدام به فعاليت تبليغاتي نمايد آيا مجازاتهاي مقرر در مورد متخلف قابل اعمال ميباشد يا خير؟
نظر مجلس:
ماده واحده - ممنوعيت تبليغات از زمان ثبتنام تا زمان اعلام اسامي کانديداهاي تأييد شده توسط هيأت اجرائي است و شامل قبل و بعد از زمان مذکور نخواهد بود، مشروط به آنکه تحت عنوان کانديداتوري نباشد.
/۱۱/ تفسير قانوني فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علني روز سه شنبه مورخ بيست و نهم بهمن 1370 ماده يکهزار و سيصدو هفتاد مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ ۲۹ به تأييد شوراي نگهبان رسيده است.
قانون الحاق ماده واحده به قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي
ماده واحده – ممنوع بودن تبليغات توسط صدا و سيما و جرايد شامل پخش مستقيم مذاکرات مجلس شوراي اسلامي و درج آن در جرايد نميشود.
تبصره – اين قانون از تاريخ تصويب لازمالاجرا است. قانون فوق مشتملبر ماده واحده و يک تبصره در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ بيست و يکم اسفندماه يکهزار و سيصد و هفتاد مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ ۱۳۷۰ به تأييد شوراي نگهبان رسيده است.
موضوع استفسار:
۱) اقداماتي که گروهه ، مجامع و تشکيلات جمعي نظير جامعه روحانيت مبارز و مجمع روحانيون مبارز تهران يا روزنامهها و مجلات هفتگي و ويژهنامهها با چاپ عکس يا بدون عکس، به عنوان تبليغ يا توصيف کانديداها انجام دهند مشمول ممنوعيت ماده واحده خواهد بود يا خير؟
-۲ تعريف دقيقي از پلاکارد و تراکت ارائه نشده، در اين خصوص ملاك تشخيص و تعريف کدام مرجع است آيا سيلک در محدوده معناي پلاکارد و تراکت است؟
- ۳ مسئوليت تخلف از مفاد ماده واحده مذکور متوجه نامزد انتخاباتي است؟ و اگر مسئوليت متوجه وي باشد در ايام انتخابات ميتوان نسبت به بازداشت نامزد مزبور اقدام کرد؟ و اگر به همين منوال يک يا دو و تعدادي از کانديداها بازداشت شدند آيا انتخابات متوقف ميشود يا خير؟
4- آئيننامه اجرائي قانون توسط چه مرجعي تهيه و به تصويب بايد برسد؟
نظر مجلس:
1- مجامع و گروههاي هر حوزه انتخابيه ميتوانند حمايت خود را از کانديداي مورد نظر کتبا بًه نامزد مورد نظر اعلام و نامزد مزبور ميتواند حمايت اقشار و گروههاي مختلف را در ذيل دو نوع پوستر مجاز و يا زندگينامه منتشر نمايد.
2- مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هرگونه تبليغات پارچهاي، کاغذي، مقوايي و فلزي است و سيلک نيز از جمله مصاديق "و امثال اينها" ميباشد وليکن نصب هر نوع تابلو که مشخصکننده محل ستاد انتخاباتي ميباشد بلااشکال است.
3- مسئوليت تخلف متوجه فرد يا افراد گروهها و تشکيلاتي که اقدام به تبليغات ممنوعه نمودهاند ميباشد و در هر صورت تبصره ذيل ماده ۲۸ قانون انتخابات به قوت خود باقي است و کانديدا را نميشود در طول برگزاري انتخابات احضار يا بازداشت نمود.
4- آئيننامه اجرائي توسط وزير کشور تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد. تفسير قانوني فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ چهاردهم اسفند۱۳۷۰ به تأييد / ۱۲ / ماه يکهزار و سيصد و هفتاد مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ ۱۸پشوراي نگهبان رسيده است.
فصل چهارم: تبليغات
ماده ۳۹- از زمان ثبتنام داوطلبان تا هنگام شروع تبليغات رسمي، انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي تحت عنوان نامزد نمايندگي مجلس ممنوع ميباشد.
ماده ۴۰ - تبليغات انتخاباتي نامزدهاي نمايندگي هشت (۸) روز قبل از روز اخذ رأي آغاز ميشود و دقيقا بيست و چهار (24) ساعت قبل از شروع اخذ رأي پايان ميپذيرد.
ماده ۴۱ - چنانچه نامزدهاي انتخاباتي بخواهند در آثار تبليغاتي از اعلام نظر شخصيتها در تأييد خود استفاده کنند، لازم است اولاَ اعلام نظر شخصيتها بدون ذکر عنوان و مسئوليت باشد، ثانيا مدرك کتبي امضا شده ايشان، تسليم هيأت اجرائي شده باشد.
ماده ۴۲ - پس از اعلام حمايت گروهها و مجامع و اقشار مختلف به نامزد مورد نظر، وي ميتواند حمايت آنان را در آثار تبليغاتي مجاز خود درج و منتشر نمايد.
ماده ۴۳ - نصب هرگونه تابلو که نشاندهنده مکان ستاد تبليغات انتخاباتي نامزدها باشد ،بلامانع است.
ماده ۴۴ - عکس براي تراکت، زندگينامه و جزوه در صورت رعايت موارد زير، نوع و محدوديت خاص ديگر نداشته و رنگي يا غيررنگي بودن کاغذ يا نوشته آثار تبليغاتي مجاز بلامانع است.
مقصود از تراکت، هرنوع مطلب و عکس مجاز تبليغاتي است که در قطع حداکثر ۲۰ سانتي متر از 15 مطلب و عکس مجاز × کاغذ يا مقوا چاپ و منتشر ميگردد. زندگي نامه و جزوه نيز هرنوع 20 سانتي × تبليغاتي است که به صورت دفتر يا کتاب منتشر شده و اندازه صفحات آن نبايد از ۱۵متر تجاوز نمايد.
ماده ۴۵ -اين ماده حذف گرديد.
ماده ۴۶ - نصب هرگونه آثار تبليغاتي به صورت پلاکارد توسط اقشار، گروهها و احزاب و جمعيتها به شرطي مجاز است که فقط در جهت تشويق و ترغيب شرکت مردم در انتخابات باشدو ذکري از اسامي نامزد يا نامزدهاي خاصي نداشته باشد.
ماده ۴۷ - نامزدهاي انتخاباتي ميتوانند با استفاده از آثار تبليغاتي مجاز به صورت مشترك نيز تبليغات انتخاباتي داشته باشند.
ماده ۴۸ -نصب و استفاده از بلندگو صرفا دَر محل ستاد تبليغاتي نامزدها و محل سخنراني ايشان مجاز است. استفاده از بلندگو در خارج از محيط سخنراني و ستاد تبليغاتي ممنوع ميباشد.
ماده ۴۹ - اعضاي شعب ثبتنام و اخذ رأي موظفاند قبل از شروع اخذ رأي، هرگونه آگهي و آثار تبليغاتي نامزدها را از محل شعب ثبتنام امحا نمايند و ترتيبي اتخاذ کنند که در طول ساعات رأيگيري نيز محل اخذ رأي عاري از هرگونه آثار تبليغاتي نامزدها باشد .
ماده ۵۰ - تشکيلات ستادهاي تبليغات انتخاباتي تنها در مراکز بخشها (اعم از اينکه مرکز بخش، شهر يا روستا باشد) شهرها و شهرستانها مجاز بوده و در شهرهاي بزرگ در هر منطقه شهرداري ميتوان يک محل به عنوان ستاد تبليغاتي داير کرد. قبل از تشکيل ستاد لازم است محل ستاد و نام مسئول آن به فرمانداري يا بخشداري اعلام گردد.
ماده ۵۱ - نامزدهاي نمايندگي بايد طرفداران خود را به نحو مقتضي توجيه نمايند تا از پاره کردن يا محو آثار تبليغاتي ساير نامزدها خودداري کنند و عليه ديگر نامزدهاي انتخاباتي به هيچ طريقي تبليغ ننمايند.
ماده ۵۲ -شهرداريها مي توانند با استفاده از امکانات محلي، مکانهاي مناسبي را براي الصاق و يا ارائه آثار تبليغاتي نامزدها تعيين نمايند.
ماده ۵۳ - فرمانداران و بخشداران موظف اند از طريق نيروي انتظامي، شهرداري و ساير مراجع محلي نسبت به امحاي آثار تبليغاتي که در محلهاي ممنوع نصب شدهاند، اقدام نمايند.
انتهاي پيام1026ج /۵۷۰ه