:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> برگی جدید از سناریوی ایران‌هراسی در رسانه‌های فارسی زبان غرب | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۲۱۷۵۲
در پی لغو ممنوعیت فروش اس ۳۰۰ به ایران توسط پوتین؛

برگی جدید از سناریوی ایران‌هراسی در رسانه‌های فارسی زبان غرب

پس از انتشارخبر لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران توسط پوتین، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی واکنش های تندی ابراز کردند و به همین بهانه، رسانه های فارسی زبا ن غرب نیز در فصل جدیدی از سناریوی ایران‌هراسی به انعکاس این اظهارنظرها پرداخته‌اند.
برگی جدید از سناریوی ایران‌هراسی در رسانه‌های فارسی زبان غرب
به گزارش جهانبین نیوز، پس از انتشار خبر لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران توسط پوتین رئیس جمهور روسیه، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی واکنش های تندی ابراز کردند، به همین بهانه، رسانه های فارسی زبا ن غرب نیز در فصل جدیدی از سناریوی ایران‌هراسی به انعکاس این اظهارنظرها پرداخته تا آبی به آسیاب دشمنان جمهوری اسلامی ایران ریخته باشند. اهمیت این واکنش‌ها و مانور رسانه ای، جایی است که این قضیه در بحبوحه داغ مذاکرات هسته ای و تفاهم لوزان اتفاق می افتد. تفاهمی که واکنش‌های مثبت و منفی زیادی در غرب داشته و مخالفان ایران به خصوص رژیم اشغالگر قدس در صدد سنگ‌اندازی هر چه بیشتر بر سر راه تفاهم ایران و سران ۱+۵ در مراحل نهایی مذاکرات هستند.

رادیو فردا با تیتر "مخالفت آمریکا و اسرائیل با لغو ممنوعیت تحویل اس-۳۰۰ به ایران" آورده است: « جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، گفته که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه ۲۴ فروردين در گفت‌وگوی تلفنی با سرگی لاوروف، همتای روس خود، نگرانی‌های ايالات متحده در اين رابطه را مطرح کرده است.آقای ارنست افزوده که آمريکا معتقد است اين تصميم روسيه "می‌تواند برنامه‌ها برای لغو نهايی تحريم‌ها عليه ايران به عنوان بخشی از توافق نهايی اتمی را به خطر بيندازد". به گفته سخنگوی کاخ سفيد، "همکاری و اتحاد با کشورهايی مانند روسيه برای موفقيت مذاکرات {هسته‌ای} مهم است".

جاش ارنست همچنين افزوده که تصميم روسيه برای آغاز فرايند "نفت در برابر کالا"، می‌تواند به افزايش نگرانی‌ها درباره تحريم‌ها عليه ايران بينجامد.


وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) نيز از اين تصميم روسيه انتقاد کرده است. استيو وارن، سخنگوی پنتاگون گزارش داده است: "مخالفت ما با چنين معاملاتی طولانی و علنی است. ما معتقديم چنين چيزی نمی‌تواند مفيد باشد"».


رادیو فردا افزوده است: «يووال اشتاينيتز، وزير اطلاعات، روابط بين‌الملل و امور استراتژيک اسرائيل که در دولت اين کشور مسئوليت پرونده ايران را بر عهده دارد؛ در سخنانی مشابه با بنيامين نتانياهو، نخست وزير، گفته که لغو ممنوعيت تحويل اس-۳۰۰ به ايران، نشان می‌دهد که ايران قصد دارد از تسهيلاتی که بر اثر توافق احتمالی هسته‌ای به دست می‌آورد، نه برای بهبود شرايط زندگی مردم خود بلکه خريد جنگ‌افزار استفاده کند.

اين در حالی است که سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه می‌گويد که توافق مقدماتی لوزان بر سر برنامه اتمی ايران، ممنوعيت تحويل سيستم‌های دفاع ضدهوايی اس-۳۰۰ به ايران را"غيرضروری" کرده است».

بی بی سی نیز با تیتر«اسرائیل: لغو ممنوعیت فروش اس-۳۰۰ نتیجه تفاهم لوزان است» گفته است: «در پی امضای مصوبه ای توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای لغو ممنوعیت تحویل موشک‌های اس-۳۰۰ به ایران، یک مقام بلندپایه اسرائیلی گفته است که این نتیجه توافقی است که قدرت ها و ایران بر سر کلیات آن در لوزان به تفاهم رسیده اند.»

بی بی سی اضافه می کند : «آقای استانیتز گفت:‌ "درحالی که ایران بندهای چارچوب توافق را یکی پس از دیگری نفی می کند... جامعه جهانی از حالا تسهیل تدابیر (علیه ایران)‌ را شروع کرده است."

او افزود: "به جای آنکه از ایران خواسته شود دست از فعالیت های تروریستی اش در خاورمیانه و جهان بردارد، اجازه داده می شود این کشور خود را به سلاح های پیشرفته ای مسلح کند که فقط باعث افزایش پرخاشگری آن خواهد شد."

مقام های اسرائیلی همواره استدلال کرده اند که تحریم های کنونی علیه ایران نباید لغو شود چون تازه بر اراده ایران در مورد برنامه اتمی اثر گذاشته است».

بی بی سی در بازتاب اظهارات مقامات آمریکایی نیز آورده است: «جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: "من در موقعیتی نیستم که درباره روند تصمیم گیری دولت روسیه گمانه زنی کنم، ولی می توانم بگویم که روسیه درک می کند که آمریکا امنیت متحدانش را جدی می گیرد"».

سایت صدای آمریکا نیز به بیان ابراز نگرانی مقامات کاخ سفید پرداخته و می‌گوید: «بنابر اعلام کاخ سفید، واشنگتن به این تصمیم مسکو واکنش نشان داده و جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در تماسی با همتای روس خود از این اقدام روسیه ابراز نگرانی کرده است».

نکته قابل توجه در این گزارش اما اینجاست که، صدای آمریکا سعی کرده است لغو ممنوعیت فروش سامانه اس ۳۰۰ را به نوعی به اختلافات روسیه و اروپا در مناقشه اوکراین ربط داده و این اقدام روسیه را در راستای این دعوای سیاسی ارزیابی کند، به همین منظور آورده است: «دستور لغو ممنوعیت فروش این سامانه به ایران در حالی توسط ولادیمیر پوتین صادر می‌شود که اختلافات بین مسکو و غرب بر سر بحران اوکراین بالا گرفته است و کشورهای اروپایی و ایالات متحده، روسیه را تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داده‌اند».

دویچه وله نیز با اقدام به بازتاب مخالفت سران آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کرده است اقدام پوتین را به اختلافات روسیه و اسرائیل مرتبط کند. این پایگاه خبری آورده است:

«روسیه از تامین‌کنندگان اصلی اسلحه در جهان عرب است و از جمله به کشورهایی که موجودیت اسرائيل را به رسمیت نمی‌شناسند اسلحه می‌فروشد. اسرائيل از این کشور خواسته همکاری خود را با ایران و سوریه کاهش دهد».

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
مرجع : پایگاه خبری جام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۳۴:۳۱

29 Dec 2019