کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدرس طراحی لباس:

طراحان لباس‌های سنتی حمایت نمی‎شوند/ مسئولان نسبت به آسیب مدل‌های غربی حساس باشند

5 مهر 1393 ساعت 13:30

در حالی که مسئولان فرهنگی می‎توانند با دعوت از طراحان و دوزندگان لباس‌های سنتی و محلی مدل‌های ایرانی اسلامی به جوانان معرفی کنند اما متاسفانه این امر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.


مریم فروزنده، مدرس طراحی لباس در گفت‌و‌گو با خبرنگار جهانبین‌نیوز اظهار کرد: آنچه در استان ما مشاده می‎شود کم‎رنگ شدن پوشش محلی در بین زنان و به ویژه در روستاها است که این می‎تواند خود به یک آسیب فرهنگی تبدیل شود و نتایج سوء بر جامعه بگذارد.

وی افزود: البته باید این موضوع ریشه‌یابی شود و راهکارهای جلوگیری از این روند از سوی متولیان امر بررسی گردد.

فروزنده، بالا بودن هزینه دوخت لباس‌های محلی را از مهمترین علل بی‎اقبالی مردم به این لباس‌ها دانست و گفت: از آنجا که پارچه لباس‌های محلی در کشور ما تولید نمی‎شود و بیشتر وارداتی هستند و اینکه این پارچه‌ها پرکار و پرحجم هستند و متراژ زیادی پارچه باید برای تهیه این لباس‌ها به کار برده می‎شود مردم اقبال چندانی به خرید این لباس‌ها ندارند.

این طراح لباس خاطرنشان کرد: تهیه و دوخت یک دست لباس محلی از ۳۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد و هرکسی از عهده پرداخت این قیمت برنمی‎آید.

این مدرس طراحی لباس، دست و پاگیر بودن لباس‌های محلی را از دیگر علل منسوخ شدن این نوع پوشش به ویژه در شهرها دانست و تصریح کرد: امروزه به واسطه گسترش ارتباطات و مراودات افراد در محیط‌های اجتماعی، سبب شده تا با پوشیدن لباس‌های راحت و سبک امور خود را به راحتی انجام دهند.

فروزنده، عدم حمایت مسئولان ذی‌‏ربط از پوشش‌های محلی را از دیگر علل به حاشیه راندن این نوع پوشش دانست و افزود: در حالی که مسئولان فرهنگی می‎توانند با دعوت از طراحان و دوزندگان لباس‌های سنتی و محلی مدل‌های ایرانی اسلامی به جوانان معرفی کنند اما متاسفانه این امر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی، مدرن شدن جوامع امروزی را از دیگر این عوامل برشمرد و تصریح کرد: ورود لباس‌های غربی به کشور و عدم حمایت از پوشش‌های محلی سبب شده تا مدل‌های غربی برای جوانان از جذابیت بیشتری برخوردار باشند و به این سمت روی بیاورند.

این طراح لباس اظهار کرد: برای اینکه مردم به سمت لباس و یا مدلی از پوشش سوق پیدا کنند عوامل متعددی دست در دست هم می‎دهد که باید همه عوامل لازم و کافی برای تحقق این مهم در جامعه کنار هم جمع شوند.

فروزنده افزود: اما با همه این اوصاف باید گفت که باوجود اینکه مدل‌های غربی بسیاری در جامعه وجود دارد اما مردم همچنان به ارزش‌ها و سنت‌های اصیل خود پای‎بند هستند و گرایش به لباس‌های محلی و سنت‌های بومی حتی در جوانان نیز وجود دارد که این گرایش باید از سوی مسئولان به خوبی پاسخ داده شود تا جذب مدل‌های بیگانه نشوند.

انتهای پیام/ خ ز/


کد مطلب: 17911

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/17911/طراحان-لباس-های-سنتی-حمایت-نمی-شوند-مسئولان-نسبت-آسیب-مدل-های-غربی-حساس-باشند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir