کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت‌و‌گوی تفصیلی با مدیر گروه تاریخ دانشگاه امام حسین(ع) مطرح شد

ایمان، علم ومدیریت صحیح اقتصادی زیرساخت‌های عبور از پیچ تاریخی است

19 تير 1393 ساعت 15:25

ایمان، علم و مدیریت درست اقتصادی مهمترین زیرساخت‌های عبور از پیچ تاریخی است. ما باید تلاش کنیم تا سرمایه‌های اجتماعی را به قدرت اقتصادی تبدیل کنیم. به حضور خدا و امدادهای غیبی در همه ابعاد و ارکان نظام باور داشته باشیم و بتوانیم با ایجاد محیط امن و توام با آرامش این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.


به گزارش جهانبین نیوز، یکی از مباحث بسیار مهم طرح شده در سال‌های اخیر، بحث قرار گرفتن در یک پیچ تاریخی بزرگ و لزوم عبور دقیق و حساب شده از آن از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است.

رهبر انقلاب، تاریخ بشر را بر سر یک پیچ بزرگ تاریخی و در آستانه تحولی عظیم برشمردند و تأکید کردند: بشریت از همه مکاتب و ایدئولوژی‌های مادی اعم از مارکسیسم، لیبرال دمکراسی، ناسیونالیسم و سکولاریسم عبور کرده و در آغاز دوران جدیدی است که بزرگ‌ترین نشانه آن، توجه ملت‌ها به خدای متعال، استمداد آن‌ها از قدرت لایزال الهی و اتکای ملت‌ها به وحی است.

تبیین چیستی این پیچ تاریخی و چگونگی گذر از آن از مسائل اساسی و آینده نگرانه‌ای است که نیاز به تحلیل و ارزیابی بسیار دقیق و علمی دارد ومی‌تواند مسیر و جهت حرکت ما را مشخص ساخته و به آن شتاب بخشد.

در همین راستا گفت‌و‌گویی با دکتر حجت‌الله ایزدی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ و مطالعات دانشگاه امام حسین(ع) ترتیب داده شده که در ادامه می‎خوانید.

جهانبین نیوز: پیچ تاریخی یکی از مهمترین مباحثی است که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های خود به ویژه در سخنرانی اخیر به آن با عنوان"پیچ حقیقی تاریخی"اشاره کرده‌اند، تعبیر و تفسیر شما از این پیچ تاریخی چیست؟

ایزدی: اصطلاح پیچ تاریخی مبین این موضوع است که نظام جمهوری اسلامی ایران درصدد تغییر جهت تاریخ بشر از مادی‌گرایی، سکولاریسم، سرمایه‎داری و تمدن مادی و غربی به تمدن مبتنی بر دین و ارزش‌های دینی و ایمان محوری که تامین‌کننده سعادت دنیا و آخرت افراد باشد، است که این تغییر خود نیازمند سازوکارهای مشخص و متعددی است.

جهانبین نیوز: اخیرا مقام معظم رهبری صفت "حقیقی" را به پیچی تاریخی پیونده زده‎اند، این امر نشانگر چیست؟
ایزدی: اضافه کردن صفت "حقیقی" به پیچ تاریخی نشانگر این است که مقام معظم رهبری معتقدند این بحث، یک بحث آرمانی و نظری نیست بلکه یک اتفاق مهم و سرنوشت‎سازی است که به دست امت اسلامی و با محوریت ام‌القرای جهان اسلام، (ایران اسلامی) محقق می‎شود.

جهانبین نیوز: عنوان کردید که این پیچ تاریخی و تغییر مسیر بشریت نیازمند سازوکارهای متعدد و مشخصی است، این سازوکارها کدامند؟

ایزدی: مقام معظم رهبری دریک نگاه راهبردی، از پیروزی انقلاب اسلامی تا تحقق آن پنج گام را ترسیم کرده‌اند که این پنج گام عبارت است از: 1-وقوع انقلاب اسلامی 2-تاسیس دولت اسلامی 3-تاسیس نظام جمهوری اسلامی 4-ایجاد امت اسلامی  5- شکل‌گیری تمدن اسلامی. به فرموده مقام معظم رهبری هم اکنون در حال گذار از تاسیس نظام اسلامی به امت اسلامی هستیم و چنانچه موفق به تشکیل امت اسلامی شویم راه برای شکل‌گیری تمدن اسلامی بسیار هموار و میسر می‎شود.

جهانبین نیوز: این تمدن اسلامی چگونه محقق می‎شود؟

ایزدی: هدف از شکل‌گیری تمدن اسلامی این است که انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک واقعیت و تحول عظیم قرن، قرن‌های متمادی به عنوان الگو و الهام‌بخش ملت‌های جهان عرضه شود و تحقق این وضعیت، کار یک یا دو نسل نیست و مقام معظم رهبری برای آن یک افق 50 ساله ترسیم کرده‎اند به نحوی که تا 50 سال آینده می ‏توان به طلیعه این تمدن دست پیدا کرد و این مهم هم اکنون با پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک به ویژه دست‎یابی به دانش هسته‌ای در کشور آغاز شده است.
تا وقتی که این تمدن به عنوان واقعیتی همه‌جانبه با عمق و محتوای حقیقی شکل بگیرد باید دو تا سه نسل با جدیت تمام روی این موضوع کار کنند، از تنبلی، کم کاری، عدم خودباوری بپرهیزند و به خارج از کشور امید نبندند و بدانند که با اتکا به خدا و اعتماد به توانمندی‌ها داخلی و بهره‌گیری از امدادهای غیبی می‎توان به تمدن اسلامی دست پیدا کرد.
این تمدن اسلامی بی‌شک توسط امت اسلامی تاسیس می‎شود. این امت باید از همه فرصت‌ها استفاده کند، از استراحت و رفاه فاصله بگیرد و با یک مدیریت دقیق و حساب شده زمان با باور به توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و توجه به موقعیت ژئوپولتیکی کشور گام‌های مهم برای تاسیس تمدن اسلامی بردارد.

جهانبین نیوز: به نظر شما زیرساخت‌های لازم برای به سلامت عبورکردن از این پیچ تاریخی کدامند؟

ایزدی: ایمان، علم و مدیریت درست اقتصادی مهمترین این زیرساخت‌ها است. ما باید تلاش کنیم تا سرمایه‌های اجتماعی را به قدرت اقتصادی تبدیل کنیم. به حضور خدا و امدادهای غیبی در همه ابعاد و ارکان نظام باور داشته باشیم و بتوانیم با ایجاد محیط امن و توأم با آرامش این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

جهانبین نیوز: تحلیل شما از وضعیت کنونی کشور برای عبور از این پیچ تاریخی چگونه است؟
ایزدی: هم اکنون نظام ما در یک وضعیت مطلوبی قرار دارد، آرامش و امنیت لازم در کشور برقرار است و دشمن در وضعیت انفعالی قرار گرفته و برهمین اساس باید از این فضای امن و توام با آرامش استفاده کرد تا قدرت اقتصادی خود را افزایش داد، توان علمی خود را گسترش دهیم تا با تلفیق ایمان و علم بتوانیم از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم.

تجربیات تاریخی مبین این است که اگر امت اسلامی بخواهد می ‏تواند با همه هجمه‌ها مقابله کند  و با یک مدیریت درست درهمه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توام با مدیریت دقیق زمان، نظام اسلامی را بیمه و مصون از خطرات سازد و زمینه را برای شکل‌گیری تمدن اسلامی فراهم کند.

.....................................
گفت‌و‌گو از خاطره حسین زاده
....................................

انتهای پیام/


کد مطلب: 16053

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/16053/ایمان-علم-ومدیریت-صحیح-اقتصادی-زیرساخت-های-عبور-پیچ-تاریخی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir