کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افطار مناسب بهتر است مانند یک وعده صبحانه کامل یا یک وعده شام سبک باشد

17 تير 1393 ساعت 11:32

کارشناس ارشد آموزش بهداشت گفت: روزه داری علاوه بر آثار روحی و معنوی فواید جسمانی بسیاری نیز دارد، اما برای برخورداری از فواید جسمانی آن باید تغذیه در وعده های افطار، شام و سحر منطبق با یک رژیم متعادل، متناسب و متنوع باشد.


به گزارش جهانبین نیوز، قربانعلی حدادی در گفت‌وگو با خبرنگار بام ایران خبر در خصوص بخور نخور های وعده افطار بیان داشت: متاسفانه برخی سفره های افطاری در طول این ماه با انواع غذاهای چرب و شیرین مثل حلوا، کاچی، خرما، شله زرد، شیر برنج چرب و شیرین و زولبیا و بامیه رنگین می شود و در نهایت برخی روزه داران پس از یک ماه روزه داری نه تنها وزن کم نمی کنند بلکه با چند کیلو اضافه وزن نیز مواجه می شوند.

حدادی اظهار داشت: این در حالی است که چاقی از عوامل زمینه ساز بیماری های مزمن مانند افزایش فشار خون و چربی خون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بعضی از انواع سرطان هاست.

وی اذعان داشت: برای پیشگیری از این عوارض، افطار مناسب بهتر است مانند یک وعده صبحانه کامل یا یک وعده شام سبک باشد مثلاً نان و پنیر و سبزی انواع کوکو و کتلت که زیاد چرب نباشند می تواند برای وعده افطار مناسب باشد.

حدادی تصریح کرد: از آنجا که معده در طول روز برای مدت زیادی خالی بوده بهتر است افطار را با خوردن یک مایع گرم و نه داغ مانند چای، سوپ رقیق یا شیر گرم شروع کنیم آش های سنگین برای وعده افطاری و شروع باز کردن روزه اصلاً مناسب نیستند.

وی گفت: با توجه به روزهای بلند تابستان و افت نسبی قند خون در طول روزه داری بهتر است برای شروع افطار پس از مصرف مایعاتی مانند آب گرم یا شیر گرم از شیرینی های طبیعی مانند خرما، انجیر و کشمش و سایر میوه های شیرین استفاده کنید با خوردن این میوه ها آرام آرام مقدار مناسبی مایعات و قند به بدنتان می رسد.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت تاکید کرد: از آنجا که برای مدت زمانی نسبتاً طولانی دستگاه گوارش خالی بوده لازم است هنگام غذا خوردن در وعده افطار آرامش داشته باشد و به آرامی و بسیار مختصر غذا بخورید تا دستگاه گوارش دچار آسیب نشود.

حدادی استفاده از غذاهای ساده ای مانند نان تازه، پنیر و مغز گردو، سبزی خوردن، خیار و گوجه فرنگی در وعده افطاری را مناسب دانست و تصریح کرد: این قبیل مواد غذایی باعث می شوند گرسنگی شما به آرامی رفع شود و یک ساعت بعد از این وعده بتوانید مقداری میوه بخورید و نیم ساعت بعد شام میل کنید.

وی افزود: در وعده شام می توانید از مواد غذایی پروتئین دار مثلاً برنج با انواع خورش استفاده کنید.

حدادی خاطرنشان کرد: بهتر است علاوه بر وعده های افطاری و سحری در زمان بین افطاری و سحری نیز آب کافی بنوشید معمولاً در طول روزه داری در ماه های گرم سال روزانه حدود ۱۰ لیوان آب و الکترولیت های بدن از دست می رود. به همین دلیل بد نیست علاوه بر آب چند لیوان شربت آبلیمو یا خاکشیر کم شیرین یا آبمیوه های تازه و طبیعی نیز بنوشید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 15975

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/15975/افطار-مناسب-بهتر-مانند-یک-وعده-صبحانه-کامل-یا-شام-سبک-باشد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir