۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۱۲۰۳۱
چه کسی مسول است؟

ابوالفتحی که فتح بابی برای آرامگاهش نشد/ مقبره دهقان سامانی نیاز به توجه مسولین دارد

گرچه دهقان"ابوالفتح"، نبینم هیچ فتح / من در فصل گل و میخانه را در بسته اند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما؛ میرزاابوالفتح خان دهقانی سامانی ملقب به سیف الشعرا و متخلص به دهقان فرزند باباخان از شاعران لطیف طبع و نغز گوی، سخنوران خوش ذوق و پر کار دوره ناصرالدین شاه و مظفر الدین شاه قاجار است وی در ۱۲۰۳ - ۱۲۴۰ هجری - در شهر سامان که در شمال شرقی استان چهار محال و بختیاری واقع است دیده به جهان گشود.
من ابوالفتح خان دهقانم / منشا و مولد است سامانم
نه عجب خویش در این دوران / من ابوالفتح بستی اردانم
در شکوهم امیر اسماعیل / در وقار اردشیر ساسانم
هست چندی که بسته قفسم / ناید از بام عرش اغانم
یاد آردی ای هم آوازان / از من و بشنوید الحانم
وی دیوان شعری شامل ۱۰هزار بیت از مثنوی و غزل و قصیده دارد و یکی از نظریه پردازان نطامی گنجوی است و هزار دستان را در نطم کتاب الف لیل و لیله" هزار و یک شب" پرداخته است.
تخلص شعری میرزا ابولفتح خان دهقانی چنانچه از اشعارش بر می آید دهقان بوده است و کمتر قطعه، قصیده، مسمط و غزلی را می توان یافت که فاقد این تخلص باشد. پدرش "بابا خان" از روسای بزرگ، زادگاهش شهر سامان بود مادرش نیز (خورشید)یا خورشید جهان نام داشت.
وی شاعری را از نوجوانی آغاز کرد و دیری نپایید که در حوزه چهار محال و بختیاری و اصفهان معروفیت تمام به دست آورد. مهمترین اثر او منظومه عظیم هزار دستان است که به شکل منظوم افسانه های هزار و یک شب است و بالغ بر دو هزار بیت به صورت مثنوی بوده و کتاب دیگر وی داوود نامه و اثر دیگر وی شکرستان است.
درباره تاریخ فوت و تولد دهقان نظرات مختلفی گفته شده به گونه ای که درباره تاریخ فوت وی اطلاعات دقیقی وجود ندارد. دهقان سامانی در محلی به نام ایوان کیف و آرامگاهی که بعدها بر روی قبر وی ساخته شده مدفون است.
در این میان شاعری به این پر آوازه گی در شهر سامان آرامگاهی گمنام و مورد بی مهری مسئولین واقع شده است بطوری که برای زیارت قبر سیف الشعرا باید با زنجیر چرخ از پله های پراز برف بالا رفت و در دیدن آرامگاه در حال تخریب آن باید گریست.و این موضوع صحنه دلخراشی برای مردم و مسئولین شهر ادب و فرهنگ سامان است.
 

IMG 0390

IMG 0391

IMG 0392

IMG 0393

IMG 0394

IMG 0395

IMG 0396

IMG 0398




مطالب کلیدی:سامان ما
samanema.ir

saman
iran
news
Special
New
شاعر
دهقان
ابوالفتح خان
سیف الشعرا
آرامگاه
سامانی
شعرا
هزاردستان
هزارو یک شب
چهارمحال و بختیاری
زاینده رود
بستان نامه
دیوان
شکرستان
فارسی

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مینا
دهقان سامانی نه سلمانی
لطفا درست کنید

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ساعت:

۲۱:۱۱:۰۸

22 Sep 2024