۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۱۷۶۹۷
ریشه‌یابی وجه تسمیه شهرکرد/

شهرکرد، شهر پهلوانان

در ابتدا شهرکرد با نام "دهگُرد" خوانده شده است که در ادبيات فارسي واژه "گُرد" به معني پهلوان است و در شاهنامه از اين واژ متعدد استفاده شده است و بعد از مدتي در تصور زبان واژه "گُرد" به "کُرد" تغيير سبک داده و"دِهْکُرد" نام گرفته و بعد از آن به"شَهرکُرد" تغيير کرده است.
شهرکرد، شهر پهلوانان
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از مشکات برين، فريدون رئيسي دهکردي عضو هيات علمي دانشگاه در خصوص وجه تسميه شهرکرد، اظهار داشت: شَهرکُرد امروز يا دِهْکُرد قديم مرکز استان چهارمحال و بختياري است و در کتب تاريخي در مورد وجه تسميه روايات متعددي در اين زمينه وجود دارد.

وي افزود: از جمله اين روايات اين طور است، در ابتدا شهرکرد با نام "دهگُرد" خوانده شده است که در ادبيات فارسي واژه "گُرد" به معني پهلوان است و در شاهنامه از اين واژ متعدد استفاده شده است و بعد از مدتي در تطور زبان واژه "گُرد" به "کُرد" تغيير سبک داده و "دِهْکُرد" نام گرفته و بعد از آن به"شَهرکُرد" تغيير کرده است.

رئيسي بيان کرد: واژه "کُرد" از جمله واژه هاي اصيل فارسي است و در بسياري از کتاب هاي سفرنامه به آن اشاره شده است که دِهْکُرد (شهرکرد امروز)، ده پهلوانان بوده و به مرور زمان به شَهرکُرد تبديل شده است.

وي گفت: تا قبل از سال ۱۳۳۲ شمسي به عنوان شهرستان شهرکرد و از توابع استان اصفهان به شمار مي‌رفت. در اين سال اين شهرستان از استان اصفهان جدا شد و به عنوان فرمانداري مستقل چهارمحال وبختياري در تقسيمات سياسي کشور قرار گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: در سال ۱۳۳۷ شمسي با تغيير رويکردهاي حکومت وقت، فرمانداري مستقل چهارمحال وبختياري به فرمانداري کل ارتقاء يافت و در محدوده آن فرمانداري‌هاي جديد بروجن و بخش‌هاي جديد شوراب و گندمان نيز ايجاد گرديد.

رئیسی تصریح کرد: در سال ۱۳۵۲ شمسي بر اساس مصوبه هيئت وزيران، فرمانداري کل چهارمحال و بختياري به استانداري چهارمحال و بختياري ارتقاء يافت.

وي بيان کرد: در بين افرادي که اصالت شهرکردي دارند عده‌اي با پسوند دهکردي و عده اي با پسوند شهرکردي به دليل تغيير نام دهکرد به شهرکرد وجود دارند.

اين استاد ادبيات فارسي ادامه داد: در روايتي ديگر آمده است، عده‌اي از عشاير که طايفه اي از کردها بودند به اين منطقه تبعيد مي شوند و در اينجا اسکان پيدا مي کنند و با بومي‌هاي منطقه ازدواج مي کنند و چون طايفه‌اي "کُرد" بودند "دِهْکُرد" ناميده مي شود و بعد از آن با تغيير واژه "دِهْکُرد" به "شَهرکُرد" معروف مي شود.

فريدون رئيسي دهکردي ادامه داد: بر اساس اسناد و مدارک فرهنگي موجود مرکز فعاليت هاي اقتصادي در آن زمان جنوب شهرکرد يعني منطقه اي در اطراف بقعه امامزادگان دو معصوم حليمه و حکيمه خاتون(س) و مسجد اتابکان است که اسکان اوليه آن‌ها مي باشد.
  
مسجد اتابکان
      
           
                                  بقعه امامزادگان دو معصوم حليمه و حکيمه خاتون(س)

لازم به توضيح است، استان چهارمحال و بختياري در قلمروي مرکزي فلات ايران و در ميان رشته کوه‌هاي زاگرس واقع شده و يکي از مناطق کوهستاني کشور به شمار مي‌رود به طوري که شهرکرد (مرکز استان) با ارتفاع ۲۱۵۰ متر، مرتفع‌ترين شهر کشور بوده و به همين دليل به «بام ايران» معروف شده است.

بخش وسيعي از استان چهارمحال و بختياري از رشته کوه‌هاي زاگرس با جهت شمال غربي به جنوب شرقي تشکيل يافته و بخش ديگر استان را جلگه‌هايي تشكيل مي‌دهند كه شامل مزارع سبز و خرم و باغ‌هاي نسبتاً وسيع است.

ارتفاعات برفگير استان چهارمحال و بختياري، سرچشمه معروف‌ترين رودخانه‌هاي دائمي جنوب غربي و مرکزي ايران يعني کارون، زاينده‌رود و دز مي‌باشد.

   نقشه شهرکرد


انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

زهرا رییسی دهکردی
با سلام مطلب بسیار جالب و خواندنی است دوست دارم از موقعیت افتصادی شهرکرد قدیم گزارشی تهیه کنید .

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۸:۱۰

27 Dec 2019