۰
plusresetminus
در غني سازي اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بايد محور اصلي ابعاد فکري و روحي نوجوان باشد چرا که اين اصل مهم ترين معقوله است که متاسفانه در شهرستان و استان به ابعاد فکري و روحي توجه و بهايي داده نمي شود، کلاس هاي براي کودک و نوجوان برگزار مي شود بايد بازدهي داشته باشد و موجب شود که بچه ها ترغيب شوند که سال هاي متولي اين کلاس ها را ادامه دهند .
برنامه ريزي براي کلاس هاي اوقات فراغت نوجوانان بايد بازدهي بالا داشته باشد/ به ابعاد فکري و روحي در غني سازي اوقات فراغت بها داده نمي شود
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما، هدف از اجراي پايگاه هاي تابستاني اوقات فراغت پر کردن و غني سازي اوقات فراغت به خصوص در فصل تابستان است و در اين دوره ها سعي بر اين شده است که رشته هاي مورد تاکيد قرار گيرد که تا حدودي موجب کار آفريني در آينده براي دانش اموزان باشد .

اوقات فراغت زماني است که کودک بايد آزادانه به انجام فعاليت‌هاي مورد علاقه خود بپردازد. تنظيم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت براي کودکان به‌عهده بزرگسالان است.

همه ما فصل تابستان را فصل تعطيلي مدارس مي دانيم در حاليکه امام خميني (ره) با يک جمله کوتاه اما زيبا به تعطيلي مدارس معنا بخشيده و فرموده:« مدارس تعطيل مي شود اما تعليم و تربيت هرگز تعطيل نمي شود.» با تکيه بر اين کلام پرمعنا بايد براي ايام تابستان کودکانمان برنامه ريزي صحيح و درست داشته باشيم.

کودکان براي رشد خود به تحرک و بازي نياز دارند. تحرک رمز سلامت کودکان است. بازي‌هاي پرتحرک سبب تخليه هيجاني و در نتيجه آرامش کودکان مي‌شود.

جهت پر كردن اوقات فراغت بچه ها نبايد آنها را با اصرار به كلاس فرستاد، بلكه مي‌توان از خودشان پرسيد كه چه چيزي خستگيشان را برطرف مي‌كند و آنها را به سمت كارهاي مورد علاقه‌شان سوق مي‌دهد.

يكي از روش هايي كه مي‌تواند اوقات فراغت افراد جامعه را زير پوشش قرار داده و بسياري از ضعف ها و كمبودهاي جسماني و رواني را رفع و درمان كند، ورزش و تفريحات سالم است
تربيت بدني و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستي افراد، آنان را براي زندگي، تلاش و اهداف مشترك آماده مي‌سازد. اين امر در ايجاد هماهنگي حركت مشاركت نموده و به پيشگيري و تنظيم اضطراب و افسردگي كمك مي‌كند.

پرداختن به فعاليت بدني هدايت شده مي‌تواند باعث پرورش ساير رفتارهاي بهداشتي مثل پرهيز از سيگار، مواد مخدر و رفتارهاي خشونت‌بار گردد و نيز كودكاني كه فعاليت بدني بيشتري دارند نتايج تحصيلي بالاتري نيز كسب كرده‌اند.

اوقات فراغت يعني گذراندن وقت براي فعاليت خاص و با هدف خاص. فراغت يعني وقت آزادي که فرد به فعاليت خاصي مشغول نيست. معمولاً چون کار اهميت دارد، براي آن برنامه ريزي مي شود. ولي به اوقات فراغت توجهي نمي شود و برنامه اي براي چگونه گذراندن آن در نظر گرفته نمي شود.

اوقات فراغت تربيت غيررسمي نوجوانان تلقي مي شود. تحقيقات نشان مي دهد که ميان انواع تربيت، تربيت غيررسمي و زمينه هاي اجتماعي- فرهنگي بيش از از محيط ها و عوامل تربيت رسمي در تغيير رفتار مؤثر است.

بنابراين اگر تربيت غيررسمي در زمينه هايي صورت گيرد که مورد علاقه و رغبت افراد است و با ظرفيت هاي روانشناختي و زمينه هاي اجتماعي- فرهنگي آنان هماهنگي دارد، تأثيرات مثبت بيشتري بر رشد آنان خواهد گذاشت.

فعاليت هاي غيررسمي و مورد علاقه نوجوانان که معمولاً آزادانه انتخاب مي شود، تأثير غيرقابل انکاري در جوانب مختلف رشد آنان به جاي مي گذارد.

سرمايه گذاري مادي و معنوي براي رشد سالم و تربيت صحيح کودکان و نوجوانان و جوانان، در واقع اساسي ترين و مهمترين سرمايه گذاري خانوادگي و اجتماعي و مالي است.

اين سرمايه گذاري از جنبه هاي مختلف انساني، فرهنگي، اخلاقي، اجتماعي و اقتصادي حائز اهميت است. توجه به نوجوانان مستلزم تأمين نيازمندي هاي زيستي، رواني، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي آنان است.

تربيت سالم آنان نيز پاسخگويي عملي به همين نيازهاي آنان است. نحوه تربيت نيازمند شرکت و تصميم گيري خود نوجوانان، والدين، مربيان، متخصصان تعليم و تربيت است.

کمک نهادهاي اجتماعي شامل ايجاد تسهيلات لازم فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي در راستاي اهداف فوق براي نوجوانان و جوانان است.
برنامه ريزي فعاليت هاي اوقات فراغت نوجوانان و برآوردن نيازمندي هاي آنان بايد از جنبه هاي فردي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و ديني مورد توجه قرار گيرد.

کمک به نوجوانان و جوانان براي کشف خويشتن و شکوفايي امکانات بدني، عاطفي، شناختي و اجتماعي خودشان باشد.

فراهم کردن زمينه هاي تربيت اجتماعي براي بهبود مناسبات نوجوانان و جوانان با خانواده، دوستان و به طور کلي زندگي در جامعه را فراهم کند.

توجه به استقلال نوجوانان و جوانان جهت کمک به آنان که در ارتباط هاي متقابل اجتماعي خود احساس شخصيت کنند و روابط سالم و حقوق برابر را رعايت کنند.

جهت تدوين هدف ها و راه هاي پرورش مهارت هاي شغلي براي دستيابي تدريجي به استقلال اقتصادي نوجوانان و جوانان.

برنامه ريزي فعاليت هاي فوق برنامه فرهنگي و اخلاقي و ديني در عصر حاضر ضرورت بيشتري دارد. کمک به نوجوانان و جوانان براي آراستن انديشه و احساس و رفتار خود به تعاليم اديان الهي، ايمان و عمل به موازين متعالي فرهنگي کشور، تقويت فضايل اخلاقي، بهره گيري از فرهنگ و هنر و ادبيات ملي و جهاني و استفاده از فرهنگ انساني در زمينه هاي گوناگون.

حضور ۷۰۰ نفر از دانش آموزان در ۱۵ رشته غني سازي اوقات فراغت شهرستان سامان

معاونت پرورشي و تربيت بدني اداره کل آموزش و پرورش شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه هدف از ايجاد پايگاه هاي تابستاني پر کردن و غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان است ، اظهار داشت: در اين دوره از برنامه سعي بر اين شده که رشته ها مورد تاکيد قرار گيرد که در اينده براي دانش اموزان موجب کار افريني شود.


محسن اميري با بيان اينکه در شهرستان سامان ۱۱ پايگاه غني سازي اوقات فراغت در سطح شهرستان به غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان اختصاص داده شده است، بيان داشت: در سطح شهرستان علاوه بر مدارس و پايگاه هاي غني سازي اوقات فراغت اموزشگاه هاي آزاد ، دارالقران و پايگاه هاي بسيج برنامه هاي غني سازي اوقات فراغت را دارند.

وي با بيان اينکه در حال حاضر ۷۰۰ نفر دانش آموز در سطح شهرستان در ۱۵ رشته طرح غني سازي اوقات فراغت اموزش و پرورش شرکت کرده اند، اذعان داشت: رشته هاي پايگاه شامل رشته هاي ورزشي ، هنر هاي تجسمي، يارانه ، هنر هاي دستي و قرآني است .

اميري با بيان اينکه بيشترين استقبال دانش اموزان از رشته هاي ورزشي، قراني و هنر هاي تجسمي بوده است ، بيان داشت: در اين ميان استقبال دختران از پسران براي شرکت در کلاس هاي غني سازي بيشتر است .

وي با اشاره بر اينکه اغلب کلاس ها به صورت تقويتي است ، عنوان کرد: کلاس هاي تابستاني به صورتي است که فاصله بين آموزش دانش آموزان ندارد و موجب تقويت اموزشي دانش آموزان در تابستان است.

بايد به غذاي روحي و فکري قشر کودک و نوجوان در جامعه بهاء داد شود.

مدير کانون پرورش فکري کودک و نوجوان شهر سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره بر اينکه در تابستان ۱۰۰ نفر از اعضاي فعال کانون در کلاس هاي و برنامه هاي فرهنگي، غني سازي اوقات فراغت شرکت کرده اند ، بيان داشت: برنامه هاي از قبيل نقاشي، سفالگري، کارگاه ادبي و داستان و شعر و روخواني کتاب و .... در کانون پرورش فکري کودک و نوجوان برگزار شده است.

ژيلا مهندس با بيان اينکه تابستان سال جاري برنامه هاي فرهنگي و هنري کانون پروش فکري کوودک و نوجوان با محوريت شاهنامه است، بيان داشت: در راستاي اين موضوع قصه گويي، حفظ شعر، نقالي و ... براي شرکت کنندگان در کلاس ها اجرا مي شود.

مهندس با بيان اينکه تاکنون اعضاي شرکت کننده در کلاس ها ۵۰ بيت از شاهنامه را حفظ کرده اند ، بيان داشت: گروه نقالي در شهرستان از اعضاي فعال تشکيل شده که در سال اينده درروز بزرگداشت فرودسي برنامه هاي خوبي در استان و شهرستان اجرا خواهد شد.

وي با اشاره بر اينکه اعضاي کنون پرورش فکري کودک و نوجوان يک هزار و ۳۰۸ نفر است ، بيان داشت: ۱۰۰ نفر اعضاي فعال در دوره هاي کانون پروش فکري کودک و نوجوان شرکت دارند .

مهندس با بيان اينکه کانون پرورش فکري کودک و نوجوان شهر سامان در مکاني قرار گرفته که براي بچه هاي شهرک ابوذز ، بلوار معلم و ... رفت و آمد پر درسر و براي خانواده ها هزينه بر است، بيان داشت: موقعيت مکاني کانون مناسب نيست و اگر کانون با فضاي کنوني کانوني در وسط شهر قرار داشت استقبال در حضور کلاس ها و برنامه هاي فرهنگي و هنري بيش از اين بود.

وي با اشاره بر اينکه در غني سازي اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بايد محور اصلي ابعاد فکري و روحي نوجوان باشد چرا که اين اصل مهم ترين معقوله است که متاسفانه در شهرستان و استان به ابعاد فکري و روحي توجه و بهايي داده نمي شود، اذعان داشت: کلاس هاي براي کودک و نوجوان برگزار مي شود بايد بازدهي داشته باشد و موجب شود که بچه ها ترغيب شوند که سال هاي متولي اين کلاس ها را ادامه دهند .

ژيلا مهندس با اشاره بر اينکه از ديگر مشکلاتي که در شهرستان وجود دارد اين است که در کتابخانه هاي شهر بيشتر کتاب ها درسي است و کتاب علمي و تحقيقاتي به روز و مختص به قشر کودک و نوجوان کم است، بيان داشت: بايد طرح هاي از قبيل طرح کتاب رايگان و ... در ايستگاه اتوبوس، مکان هاي که کودک و نوجوان رفت و آمد دارند و ... اجرا شود.


انتهاي پيام1020ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۵۶:۰۹

5 Jan 2020