کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

يادداشت

تحقق همدلي در گرو نقد منصفانه است

26 خرداد 1394 ساعت 17:26

نقد منصفانه زمينه را براي تحقق شعار همدلي و همزباني فراهم کرده و دولت با پذيرفتن و بررسي انتقادات مي تواند در رشد و ارتقا کشور بدرخشد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر،

هميشه مردم ايران اسلامي در هر گوشه و کناري در صحنه‌هاي مختلف از اين سرزمين پشتيبان نظام بوده و در هر جايي نياز به حضور آن‌ها باشد حاضرشده‌اند؛ مردمي غيور، شهيدپرور، ولايي که با هر سليقه و حزب و جناحي به فکر آباداني و پيشرفت کشور و مطيع امر رهبري هستند.

دولت‌مردان ما نيز در هر دولتي با برنامه‌ريزي‌هاي منسجم و يکپارچه هميشه سعي نمودند از اين حضور و پشتيباني ملت حمايت کرده و با برطرف نمودن دغدغه‌هاي اقتصادي، فرهنگي مردم شرايط مطلوبي براي آنان فراهم آورند.

قوه مجريه " دولت" واژه اي آشنا براي هر فرد است و چرخ‌هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي کشور را به ذهن‌ها مي‌آورد.

رئيس‌جمهور محترم در نوزدهمين سفر استاني خود به خراسان شمالي ضمن آشنايي با مشکلات مردم ، اطلاع از ميزان پيشرفت امور و اطلاع‌رساني در خصوص خدمات ارائه‌شده توسط نظام به مردم که مورد تأکيد مقام معظم رهبري بوده، در ميان اهالي اين سرزمين سخنراني کرد که به قسمت‌هاي از اين سخنراني اشاره مي‌کنيم.

در قسمتي از سخنان دکتر روحاني آمده است:" به افکار يکديگر و سليقه‌هاي يکديگر، احترام مي‌گذاريم، آستانه تحمل را بالا و بالاتر مي‌بريم. اين جناح يا آن جناح، اين حزب يا آن حزب، همه ما در پي هدف واحد هستيم و آن پيشرفت سريع و همه‌جانبه ايران عزيز است"

درست است هدف همه ما پيشرفت ايران عزيز است؛ سليقه‌هاي مختلف با هر نوع تفکر و عقيده‌اي همه بايد به فکر رشد و آباداني کشور بوده و ضمن رعايت اعتدال و احترام به حقوق همديگر در حفظ ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي بکوشيم.

احترام به هر عقيده و باوري، بالا بردن آستانه تحمل در برابر انتقادات؛ درست است، در دولت نبايد جناح مهم باشد چراکه مردم درگير و دار زندگي چشم اميدشان به عملکرد اجرايي دولت بوده و مي‌خواهند مشکلاتشان مرتفع گردد.

مردم با حضور در انتخابات و گزينش افراد سعي کرده رئيس‌جمهوري را براي خود انتخاب کنند که به فکر معيشت آن‌ها بوده و مشکلات پيش رو را مرتفع کنند تا نه‌ تنها رفاه اجتماعي و اقتصادي جامعه افزايش يابد بلکه بيش از پيش کشور عزيزمان ايران درخشيده و الگويي براي ساير ملل باشد.

دومين قسمت از صحبت‌هاي رياست محترم جمهوري پيرامون اتحاد بوده "ما اگر مي‌خواهيم به پيشرفت و قله‌هاي ترقي دست پيدا کنيم بايد متحد باشيم و دست به دست هم بدهيم و اختلافات را کنار بگذاريم. همه به هم کمک کنيم تا در اين کشور رونق اقتصادي، آغاز شود"

اتحاد و نقد منصفانه دو واژه‌اي هستند که از ابتداي دولت يازدهم هميشه در زبان دولت‌مردان بوده و در همه‌جا از آن ياد کردند.

نکته قابل تأمل اين است که در سومين نشست خبري با اصحاب رسانه در حالي برگزار شد که هيچ‌يک از رسانه‌هاي منتقد دولت يازدهم جايي براي سؤال پرسيدن در اين نشست خبري نداشتند و اين در حالي است که دولت تدبير و اميد هميشه به افزايش اتحاد در کشور تأکيد داشته و از هر نقدي استقبال نموده است.

دکتر حسن روحاني در قسمتي ديگر از سخنان خود از عدم رشد و رونق اقتصادي در ابتداي کار دولت صحبت کرد و گفت: " شما مي‌دانيد روزي که اين دولت کار خود را آغاز کرد، رشد و رونق اقتصادي خبري نبود، آمار اقتصادي ما نشان مي‌داد که در سال ۹۱، حدود منفي ۷ درصد، شرايط رشد کشور بوده يعني رکود عميق که حتي در سال ۹۲ هم باز رشد کشور منفي بود و مي‌دانيد که در شرايط رکود روزبه‌روز توليد، کاسته و کاسته مي‌شود و اگر توليد کاسته شد، دست نياز ما به بيگانه دراز مي‌شود، اگر توليد کاسته شد حتي براي نان شب هم نيازمنديم تا گندم را از خارج وارد کنيم و شما مي‌دانيد که در سال ۹۲ ميليون‌ها تن گندم وارد شد.

پارسال ۲، ۳ ميليون تن گندم کمتر وارد کرديم و امسال به حول و قوه الهي کمتر از قبل. نيازمندي‌هاي کشاورزي ما در طول سال ۹۲ و ۹۳ به بيگانه و خارج، کاهش پيداکرده و روي پاي خود ايستاده‌ايم ما در اين مدت، ۸ ميليارد دلار مواد غذايي کمتر وارد کرديم و اين به معناي آن است که ما در مسير توليد حرکت کرديم. تعداد تراکتورها، کمباين‌ها، ماشين‌آلات راه‌سازي و کشاورزي که روزبه‌روز افزايش پيدا مي‌کند به معناي حرکت کشور در مسير توسعه و رشد است."

اينکه در دولتي اقدام‌هايي در جهت رشد و ترقي جامعه و ايران عزيز صورت پذيرد امري بدهي و مرسوم بوده چراکه دولت به عنوان قوه مجريه مستلزم برطرف نمودن مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم است.

نکته قابل‌توجه اين است که هر دولتي محاسن و عملکرد مطلوبي دارد و در کنار آن نيز معايب و انتقاداتي...

شايسته است در کنار نقد دولت‌هاي گذشته که حق مسلم هر فردي ازجمله دولت است محاسن را هم بگويم قطعاً دولت‌مردان خود به خوبي مي‌دانند که معايب و محاسن در کنار هم بوده و هيچ فردي معصوم و بي‌نقص نيست به‌عنوان‌ مثال سفر به استان‌ها ازجمله طرح‌هاي ابتکاري دولت گذشته بوده که مورد توجه دولت فعلي نيز قرار گرفته و به واسطه اين سفرها مي‌توانند عملکرد خود را به گوش مردم برسانند.

اقدامات صورت گرفته در هر دولتي از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي با هر جناحي قابل‌ستايش و ستودني است و در هر دولتي نيز در کنار محاسن معايبي ديده مي‌شود؛ اما مشاهده اقدامات اجرايي دولت براي مردم کافي است و به‌مرور زمان متوجه مطلوب بودن يا نبودن دولت‌ها مي‌شود دولتي که به فکر نان مردم باشد و چرخ‌هاي اقتصاد کشور را فعال و فعال‌تر کند و نگاهي وسيع به همه نقاط کشور و شهرها و روستاها نموده تا مشکلات اقتصادي به صورت ملموس‌تر و در هر گوشه و کناري از اين کشور مرتفع گردد تا رضايت مردم را به دست آورد و دغدغه مسکن، اشتغال و ساير مسائل داخلي را مرتفع کند؛ اين دولت دولتي موفق مي‌تواند باشد.

" امروز بيکاري بالاترين مشکل اجتماعي مردم است. چرا ما بايد امروز با اين معضل روبرو باشيم؟ ايران باعظمت، اين همه معادن، اين همه سرزمين آماده و جوانان لايق و تحصيل‌کرده، پس معلوم است که ما بايد حرکتي از نو آغاز کنيم"

بله امروز بيکاري بالاترين مشکل مردم بوده امروز جوانان ما در جاي‌ جاي ايران با تحصيلات عالي هيچ جايگاهي برايشان تعريف‌نشده امروزه شاهد هستيم که مشاغل افراد با حرفه و تخصص افراد هم‌خواني ندارد نياز است که تصميمات جدي و عملي در اين زمينه صورت پذيرد و بيش از پيش به اين مسئله توجه شود.

امروز نياز است در برخي شهرستان‌ها صنايع مادر ايجادشده تا ضمن ايجاد فرصت‌هاي شغلي از مهاجرت‌ها کاسته شده و توازن در شهرها و روستاهاي کوچک صورت پذيرد.

""آن‌هايي که مي‌گويند تحريم مهم نيست، گويي از جيب مردم بي‌خبرند، آن‌هايي که مي‌گويند ما در برابر بيگانگان نبايد بايستيم، آن‌هايي که مي‌گويند ما در برابر ۱+۵ با قامتي رشيد و با ديپلمات‌هاي کارآزموده نبايد حرف بزنيم و مذاکره کنيم گويي از زندگي مردم بي‌خبرند."

درست است ايستادگي ما در برابر بيگانگان هميشه از پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون زبان زد خاص و عام بوده و بر همه روشن است و رفع تحريم‌ها مسئله‌اي است که هيچ فردي منکر آن نيست و تلاش دولت در رفع آن‌ها موردستايش و تأييد مردم و ولايت است اما نقش تحريم‌ها در وضعيت اقتصادي دروني کشور با مشکلات داخلي چقدر است؟ نگاه دولت براي برطرف نمودن مشکلات اقتصادي مي‌بايست نگاهي داخلي بوده و دولت‌مردان محترم در کنار تأکيد بر نقش تحريم‌ها و لزوم رفع آن‌ها بر مسائل داخلي نيز توجهي بيشتر داشته باشند.

"ما از تحريم نمي‌هراسيم، اما با تحريم مبارزه مي‌کنيم. ما تحريم را به حول و قوه الهي و با کمک شما مردم لغو خواهيم کرد"

ايراني جماعت هيچ‌گاه از تحريم‌ها و فشارها نهراسيده بلکه در اوج تحريم ها به پيشرفت‌هاي مطلوبي رسيده است چراکه چشم اميد به بازوان داخلي داشته و همه تلاش خود را براي برطرف کردن نيازها در درون کشور نموده است و هميشه آمريکا را شيطاني بزرگ دانسته و هيچ‌گاه مرگ بر آمريکا را ترک نخواهند کرد و دولت‌مردان ما نيز با اتکا به توان داخلي و برطرف نمودن برخي مسائل داخلي در کشور مي‌توانند بيش از پيش در اين زمينه قدم بردارند.

نکته‌اي زيبا توجه دولت‌مردان به پويايي و شادابي کشور بوده است که در سخنراني رئيس‌جمهور نيز بدان تأکيد شد اما بهتر نبود از قياس ديگري در اين زمينه استفاده مي‌شد تا حق مطلب به خوبي ادا شود.

"ما هم شادي ملت را مي‌خواهيم و هم اشتغال ملت و رونق اقتصادي مردم و رفاه اجتماعي مي‌خواهيم و هم سانتريفيوژ. ما همه آنچه را که حقمان است، مي‌خواهيم. ما براي احقاق حقوقمان قيام کرديم"

اميدوار هستيم که در پايان دولت تدبير و اميد شاهد رونق اقتصادي مردم و رفاه اجتماعي آن‌ها، آن هم با اتکا به توان داخلي و برطرف نمودن مشکلات داخلي بوده و حقوق به حق و مسلم ايرانيان نيز حفظ گردد و جواب گوي خون شهدا و صبر و شکيبايي مادران شهدا باشيم.

یادداشت از :فاطمه احمدي مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی زنگ خبر


انتهاي پيام1020ج /۵۲۰ز


کد مطلب: 23063

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/note/23063/تحقق-همدلي-گرو-نقد-منصفانه

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir