کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگرشی به موضع هویج و چماق اوباما در مذاکره با ایران

فرصتی که آمریکا در تحقق اهداف خود از دست داد

هفت چشمه , 20 مهر 1392 ساعت 11:57

در صورتی که آمریکا این آخرین فرصت را هم از دست بدهد و مغرضانه برخورد کند در آن صورت هم حجت بر تمام جهانیان و جوامع بین المللی تمام میشود و هم خوشبینان داخلی که امیدوار به برقراری رابطه با آمریکا بودند به اشتباه خود پی می برند.


مطرح شدن مسئله ی نرمش قهرمانانه توسط مقام معظم رهبری بازتاب های فراوانی داشت،عده ای آن را کوتاه آمدن ایران از حقوق مسلمش تفسیر کردند،عده ای مسئله را به صلح امام حسن(ع) مرتبط کردند و در مجموع هر کسی تفسیری ارائه کرد.
در هشت سال ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد،ایران علاوه بر اینکه همواره مایل به رفع ابهامات و همکاری با مجامع بین المللی بوده اما بر سر منافع و حقوق مسلمش با قدرت تمام ایستادگی کرد، متاسفانه در دو سال آخر ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد مشکلات اقتصادی از جمله تورم شدت گرفت.
عوامل این مشکلات و راه حل آن ها اگرچه در داخل بودند اما این باور در بین بعضی از مردم به وجود آمد که دلیل این مشکلات تنها وتنها تحریم های غرب است.
موضع گیری ها ایران در دوران دکتر احمدی نژاد قاطع و منطقی بود،اما برای بعضی ها این تصور به وجود آمده بود که شاید اگر ایران کمی نرم تر صحبت کند،امکان اصلاح روابط بین ایران و آمریکا ودر نتیجه اصلاح مشکلات باشد.
دکتر روحانی در انتخابات خردادماه ۹۲ با شعار اعتدال و تعامل سازنده با جهان به عنوان رئیس جمهور ایران اسلامی انتخاب شدند.
طبیعی است که با انتخاب یک رئیس جمهور جدید راهبردها و تاکتیک ها هم تغییر می کند.
رهبر انقلاب با انتخاب دکتر روحانی بحث نرمش قهرمانانه را عنوان کردند،نرمش قهرمانانه را میتوان به عنوان آخرین فرصت به آمریکا تفسیر کرد.
ایران با این تاکتیک سعی خواهد کرد همه ی بهانه های داخلی وخارجی را از بین ببرد.
ایران با تاکتیک نرمش قهرمانانه برای برهه ای از زمان سعی خواهد کرد تا حد امکان با غرب و آمریکا کنار بیاید تا دیگر هیچ بهانه ای از سوی آمریکا وجود نداشته باشد.
در واقع میتوان گفت،نرمش قهرمانانه آخرین فرصت ایران به آمریکا برای برقراری رابطه با ایران است،فرصتی که احتمالاً آمریکا نمیتواند و یا نمیخواهد به درستی از آن استفاده کند.
در صورتی که آمریکا این آخرین فرصت را هم از دست بدهد و مغرضانه برخورد کند در آن صورت هم حجت بر تمام جهانیان و جوامع بین المللی تمام میشود و هم خوشبینان داخلی که امیدوار به برقراری رابطه با آمریکا بودند به اشتباه خود پی می برند.
پس از پایان این فرصت هم افرادی که در داخل امید به رابطه با آمریکا داشتند و هم جوامع بین المللی خواهند دید که اگر آمریکا به بهانه ی افراطی بودن احمدی نژاد هشت سال با ایران کنار نیامداکنون دیگر دلیلی برای کنار نیامدن با یک چهره ی معتدل با مواضع نرم تر وجود ندارد.
بر این اساس میتوان گفت نرمش قهرمانانه تاکتیکی است که در هر صورت به نفع ایران خواهد بود.
در صورتی که آمریکا از فرصت استفاده کند و با منطق وارد میدان شود،باید شاهد برداشته شدن تحریم های اقتصادی و دارویی وتحریم های دیگر باشیم و در صورتی که آمریکا مانند دفعات قبل با حماقت وارد میدان شود،حداقل دست آورد چنین برخوردی برای ایران گرفتن تمام بهانه ها از دست منتقدان داخلی و خارجی است.
در صورت وقوع احتمال دوم آمریکا باید دوباره شاهد همان مواضع محکم و قاطعانه و بدون نرمش دوران آقای احمدی نژاد باشد.

رضاطهماسبی قرابی


کد مطلب: 9335

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/9335/فرصتی-آمریکا-تحقق-اهداف-خود-دست

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir