کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خشک شدن جنگل ها و مراتع چهارمحال وبختیاری به مرز بحران رسیده است

ایرنا , 15 مهر 1392 ساعت 21:07

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: پدیده زوال و خشکیدگی گونه های جنگلی و مرتعی این استان به مرز بحران رسیده است.


خسرو عبداللهیˈ روز دوشنبه در نشست بررسی زوال و خشکیدگی گونه های جنگلی و مرتعی چهارمحال وبختیاری در شهرکرد، اظهار داشت:۲۰ هزار هکتار از جنگل های این استان خشک شده است و در گونه های مرتعی نظیر گون نیز ۲۰۰ هزار هکتار از زمین ها خشک شده است.

وی با بیان اینکه ۶۸ درصد از مساحت چهارمحال وبختیاری زیر پوشش اراضی مرتعی است، تصریح کرد:هزار و ۲۰۰ گونه مرتعی در این استان وجود دارد که گونه ˈ گون ˈ در زمین های مرتعی در ۵۲ تیپ گیاهی به عنوان گونه قالب وجود دارد.

عبداللهی اضافه کرد:اگر چه برخی از گونه های مرتعی چهارمحال وبختیاری زادآوری دارد، تصریح کرد:تقویت و احیای برگشت پذیری و زادآوری برخی گونه های گیاهی در مراتع استان نیز مورد توجه کارشناسان این حوضه قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری ادامه داد:ارتفاعات شمالی کوه چوبین و مناطق کوهستانی اطراف دشت زرین در شهرستان کوهرنگ، ارتفاعات سفیددانه و لاغرک، مسیر شهر باباحیدر به شهرستان کوهرنگ و ارتفاعات چوبین در معرض خشکیدگی گونه گیاهی گون قرار دارد.

عبداللهی ادامه داد:در مجموع، ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع چهارمحال وبختیاری دچار خشکیدگی شده است که در ۲۰۰ هزار هکتار از این مناطق، وضعیت بحرانی است.

وی با بیان اینکه گسترش این پدیده در جنگل ها و مراتع به بروز خطرهای زیست محیطی منجر می شود و با تداوم آن و نابودی تنوع گیاهی ، تنوع زیستی و جانوری چهارمحال و بختیاری نیز از بین می رود، افزود: گسترش این پدیده و افزایش بیابان زایی آفات جنگلی به اراضی کشاورزی هجوم آورده و سلامت مواد غذایی به خطر می افتد.

رئیس بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال وبختیاری نیز در این نشست، اظهار کرد:در منطقه دره گرم شهسوار، حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار از گونه های جنگلی شامل بلوط و بنه دچار خشکیدگی شده است.

ˈ حسن جهانبازیˈ ادامه داد:درصد خشکیدگی کامل جنگل های این منطقه ۱۶.۱ درصد و خشکیدگی تاج درختان منطقه نیز ۴۱.۹ درصد است و هجوم آفات ثانویه چوبخوار درختان نیز در این منطقه چشمگیر است.

وی ادامه داد:روند خشکیدگی و خزان زودرس جنگل های استان نظیر منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ و منطقه ˈسوه ˈ نیز به همین شیوه است.

رئیس بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال وبختیاری تصریح کرد: اگرچه می توان عوامل متعددی نظیر بروز خشکسالی، دخالت های انسانی، ریزگردها و حملات بیوتروریسم را از دلایل خشکیدگی این جنگل ها بیان کرد ولی تا انجام تحقیقات کارشناسان، نمی توان دلیل اصلی برای بروز این پدیده عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، ۸۶.۶ درصد از مساحت چهارمحال وبختیاری را اراضی ملی شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد.

از یک میلیون و یکصد هزار هکتار از مراتع چهارمحال وبختیاری، ۶۴ هزار هکتار آن را گونه های گیاهی و مرتعی گون تشکیل می دهد و حدود ۱۰۰ گونه از جنس گون در این استان رشد و نمو دارد که نیمی از آن، بوته ای و خاردار است.


کد مطلب: 9324

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/9324/خشک-شدن-جنگل-مراتع-چهارمحال-وبختیاری-مرز-بحران-رسیده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir