کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فاصله گرفتن ار بافت معماری اسلامی و آپارتمان نشینی عامل بسیاری از بحران های زندگی امروزی است

14 شهريور 1392 ساعت 7:36

استاد طرح تقویت مبانی اعتقادی گفت: در بینش فلسفی و کلامی و دینی اعتقاد به شانس یک خرافه بزرگ و احمقانه است چرا که تمام رویدادها بر اساس تقدیر الهی است.


حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان گفت: در بینش فلسفی و کلامی و دینی اعتقاد به شانس یک خرافه بزرگ و احمقانه است چرا که تمام رویدادها بر اساس تقدیر الهی است.

به گزارش جهانبین،  حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان در طرح تقویت مبانی اعتقادی در دانشگاه شهرکرد گفت: فرهنگ ها مجموعه دانش ها، بینش ها، و منش هاست که در هر ملتی متفاوت است.

عرفان، دانش را زیر مجموعه فرهنگ دانست و اظهار داشت: علومی مثل تجوید، تفسیر، کلام، واژه شناسی، بلاغت و درایه از زیر مجموعه های فرهنگ اسلامی است.

وی از شانس به عنوان بینش رایج در غرب، اروپا و امریکا یاد کرد و بیان داشت: شانس از نظر فلسفی یک خرافه و بینش جاهلانه است چرا که شانس گرایی یعنی اعتقاد به تصادفی بودن امور و بی مدیریتی در حالی که جهان بر اساس تقدیر الهی اداره می شود.

استاد حوزه و دانشگاه قمار و قرعه کشی را از جمله عوامل تقویت اعتقاد به شانس برشمرد و اظهار کرد: یکی از دلایل حرام و ناپسند بودن این امور هم به دلیل مبارزه با شانس گرایی بوده است.

عرفان با اشاره به تعریف اسلام از هستی به عالم غیب و عالم ماده و محسوس گفت: قسمت عظیم هستی غیب است بر خلاف اعتقاد غربیان به محسوس و ماده بودن هستی.

وی یکی دیگر از قلمروهای فرهنگ را ارزش ها و ضد ارزشها عنوان کرد و تصریح کرد: منش ها همان سبک زندگی هستند که بشر در زندگی انتخاب می کند.

استاد طرح تقویت مبانی اعتقادی طرز معماری و خانه سازی را یکی از منش و سبک های زندگی دانست و گفت: سبک معماری اسلامی و غربی کاملاً با هم متفاوت اند.

وی با انتقاد از معماری امروز که سبک و شکل غربی به خود گرفته آپارتمان نشینی و هجوم به شهرهای بزرگ را نتیجه هجرت بدون هویت بشر دانست و تصریح کرد: یکی از زمینه های بزهکاری مهاجرت بی رویه و بی هویت است که اول با نکوهش روستایی بودن و پایبندی به سنتها و ارزشها شکل می گیرد.

رهنمایی کوچک بودن، پایین بودن طاق، جدا شدن معماری از هنر، فاصله گرفتن معماری از طبیعت، مصرف بی رویه انرژی، عدم رعایت اصول بهداشتی و طهارت، مزاحمت و دغدغه مزاحمت، اشراف بر امور دیگران و پله پیمایی را از جمله معضلات آپارتمان نشینی و پیروی از سبک معماری غربی دانست.
وی تقلید از سبک معماری غربی را دلیل بسیاری از بحران ها عنوان کرد و تاکید کرد: یکی از راهکارهایی که می تواند افسردگی و دلمردگی را در بشر امروز درمان کند پیروی از سبک معماری اسلامی است


کد مطلب: 8645

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/8645/فاصله-گرفتن-ار-بافت-معماری-اسلامی-آپارتمان-نشینی-عامل-بسیاری-بحران-های-زندگی-امروزی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir