کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نگاه اسلام زن و شوهر باید جانشان را هم برای هم بدهند

مشکات برین بام ایران , 13 شهريور 1392 ساعت 9:38

اسلام به‌دنبال استحکام خانواده است به‌دنبال کرامات انسانی و...در نگاه اسلام زن و شوهر باید جانشان را هم برای هم بدهند. در چنین خانواده‌ای است كه نه تنها نسیم اثری ندارد بلكه هیچ توفانی هم نمی‌تواند بنیان خانواده را بلرزاند.


نهاد خانواده مقدس ترین نهاد است. در اسلام همه چیز از خانواده آغاز می‌شود و قرآن مجید می‌فرماید: «ان الله یرید ان یذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» وقتی در كتاب آسمانی ما از اهل بیت نام برده شده، یعنی برای پیامبر اكرم(ص) نیز خانواده نقطه آغاز و ترقی بوده است.

در قرآن مجید از اهل بیت پاک پیامبر (ص) به عنوان یک خانواده نام برده شده است. خداوند هرگونه پلیدی و زشتی را از خانواده پیغمبر دور نموده است. یعنی نقطه آغاز و ترقی خانواده است. خانواده که از زن و شوهر آغاز می‌شود، با آمدن فرزندان مستحکم‌تر می شود و در نتیجه بنیان جامعه شکل می گیرد .

خانواده بی‌بنیه را کوچکترین نسیم و تزلزلی خواهد شکافت. میزان طلاق در جامعه ما بسیار بالاست و این نشان می‌دهد که خانواده‌ها بنیان و ریشه ندارد. مقوایی و دروغین است. اسلام به‌دنبال استحکام خانواده است به‌دنبال کرامات انسانی و...در نگاه اسلام زن و شوهر باید جانشان را هم برای هم بدهند. در چنین خانواده‌ای است كه نه تنها نسیم اثری ندارد بلكه هیچ توفانی هم نمی‌تواند بنیان خانواده را بلرزاند. مگر خانواده سیدالشهدا دست از ایشان برداشتند؟ مگر گذاشتند تنها بماند؟ در حالی كه در مقابلشان بزرگ‌ترین توفان عالم پا گرفته بود آنها وحدت و همدلی خود را حفظ و منویات پدر را دنبال كردند.

اسلام به عنوان مکتبی انسان ساز بیشترین عنایت و توجه را به تحکیم خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون آسایش، مودت و رحمت می شمارد. لذا سعادت و شقاوت جامعه انسانی را منوط به صلاح و فساد خانواده می داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای مادی، معنوی و عاطفی انسان از جمله دستیابی به سکون و آرامش برمی شمارد. برای حفظ و تحکیم نهاد مقدس خانواده باید برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها در تمام سطوح آینده نگرانه و الهام گرفته از بینش الهی و در راستای مصالح خانواده باشد.

یکی از راهکارهای حفظ و تحکیم خانواده توجه به سبک زندگی صحیح اسلامی است که پس از انقلاب بر آن تاکید ویژه ای شده است. اسلام در بعد فردی و اجتماعی برنامه ها و دیدگاههای جالبی برای تعقل ، آموزش از گهواره تا گور، نکوهش تنبلی و تاکید بر کار و تلاش، بهداشت فردی، زیان نرساندن به دیگران، روش خوردن و آشامیدن، لباس پوشیدن، آراستگی و ... برنامه دارد. به عنوان نمونه، مسائلی نظیر صله رحم، احترام به پدر و مادر، همسایه، تکریم اقشار مختلف، عیادت از بیماران، مهمان‌نوازی، توجه به کودکان و تربیت فرزندان، مهارتهای ارتباطی با همسر، رازداری، حفظ آبرو و ... جایگاه ویژه ای در سبک زندگی اسلامی دارند


کد مطلب: 8609

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/8609/نگاه-اسلام-زن-شوهر-باید-جانشان-هم-بدهند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir