کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امام صادق(ع)، مغز متفکر شیعه و احیاگر بنیادین تفکر اسلامی - شیعی

12 شهريور 1392 ساعت 7:58

امام جمعه موقت شهرکرد گفت: عمده زحمات جمع آوری معارف و علوم شیعه برعهده امام صادق(ع) بوده است از این رو این مکتب را شیعه جعفری می نامند.


به گزارش جهان بین حجت الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی با اشاره به تاریخ و روایات وارد شده دوران امام صادق(ع) يكى‌ از طوفانى‌ترين‌ ادوار تاريخ‌ اسلام‌ است‌ كه‌ از يك‌ سو شورشها و انقلابهاى‌ پياپى‌ گروههاى‌ مختلف‌ ، بويژه‌ از طرف‌ خونخواهان‌ امام‌ حسين‌ ( ع‌ ) رخ‌ مى‌داد اما از سوی دیگر بهترین دوران برای نشر فرهنگ ناب شیعه بود.

فاطمی گفت: دوران امامت امام صادق(ع) مصادف بود با سالهای پایانی دوران خلافت بنی امیه و دوران ضعف و افول این حکومت و سالهای آغازین بنی عباس که فرصت خوبی را به دنبال داشت.

وی افزود: سال 114 هجری که آغاز امامت امام بود تا سال 131 که سال سقوط خاندان اموی بود به دلیل افول و قیامها و شورشهایی که بر علیه بنی امیه صورت گرفت و سالهای اولیه حکومت بنی عباس جوی آرام را برای فعالیتهای علمی امام به وجود آورد.

امام جمعه موقت شهرکرد این دوران را دورانی مناسب برای نشر اعتقادات، احکام، فقه و تفسیر و سایر علوم مذهب شیعه عنوان کرد و گفت: بار شیعه در این دوران بسته شد.

فاطمی با اشاره به اینکه بیشترین روایات ما از امام صادق(ع) نقل شده است تصریح کرد: اختناق و فشار و سانسوری که در زمان سایر ائمه بوده است در زمان امام ششم کمتر بود.

وی اظهار داشت: امام صادق(ع) در این دوران به تربیت چهار هزار شاگرد در علوم مختلف از جمله فقه و معارف، تفسیر و کلام و حتی علومی مثل ستاره شناسی  و نجوم، فیزیک، شیمی و زیست شناسی پرداخت و از این رو ایشان مغز متفکر شیعه و رئیس مذهب جعفری نامیده می شوند.

فاطمی تاکید کرد: امام‌ صادق‌ ( ع‌ ) مسائل‌ فقهى‌ و علمى‌ و كلامى‌ را به‌ صورت‌ منظم‌ درآورد ، و در هر رشته‌ از علوم‌ و فنون‌ شاگردان‌ زيادى‌ تربيت‌ فرمود كه‌ باعث‌ گسترش‌ معارف‌ اسلامى‌ در جهان‌ شد.


کد مطلب: 8586

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/8586/امام-صادق-ع-مغز-متفکر-شیعه-احیاگر-بنیادین-تفکر-اسلامی-شیعی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir