کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا نباید مساجد خالی بمانند؟

مسجد، امن ترین خانه دنیاست، اما....

پایگاه خبری تحلیلی کیار بیدار , 29 مرداد 1392 ساعت 16:22

هر سال روز سی مرداد به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شده است تا شاید از فراموش شدن این امن ترین خانه ی دنیا جلوگیری شود.اما آیا مسجد ،مکانی که در قرآن از آن یاد شده است و در کلام بزرگان ما بارها بدان اشاره شده است هم ممکن است به بوته ی فراموشی سپرده شود ؟


هر سال روز سی مرداد به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شده است تا شاید از فراموش شدن این امن ترین خانه ی دنیا جلوگیری شود.اما آیا مسجد ،مکانی که در قرآن از آن یاد شده است و در کلام بزرگان ما بارها بدان اشاره شده است هم ممکن است به بوته ی فراموشی سپرده شود ؟

وارد مسجد که می شوی انتظار داری که انبوه جمعیت نماز گزار را ببینی که دقایقی کوتاه را به عبادت و بندگی خداون بزرگ و لا یزال اختصاص داده اند اما .......

می بینی تعدادی از پدران و مادران سالخورده هنگام نماز می آیند و چراغ مسجد را روشن نگاه می دارند ،اگر سراغ جوانان و نوجوانان را در مسجد بگیری کمتر آنان را خواهی یافت اما همان جوانان با شور و اشتیاق فراوان به اماکن ورزشی و تفریحی می روند شاید این سوالی باشد که کمتر بدان پرداخته باشیم .

در حالی ما انتظار داریم مساجد که در کلام امام خمینی از آنها به عنوان سنگر یاد شده است مورد اقبال جوانان و نوجوانان قرار گیرند که هیچ جاذبه ای برای آنان ایجاد نکرده ایم ،از دیر باز رسم برآن بوده که هنگام مجلس ترحیم اموات گذرمان به مسجد می افتاد،هر گاه خواستیم جشن و سروری به مناسبت میلاد ائمه در مسجد بر پا کنیم فقط گفتند که این کار گناه دارد .

یکی از مسائل مهمی که در مساجد ما رعایت نمی شود و باعث شده است که بسیاری از افراد به خاطر آن به مسجد نیایند مشکل بهداشت و نظافت در مساجد است ،مسجدی که سال ها مورد استفاده نمازگزاران قرار می گیرد و حتی یکبار فرش های آن شسته نمی شود نمی تواند باعث جذب نمازگزار شود ،نماز گزاری که در تابستان رعایت بهداشت را نمی کند و با بوی بد پا وارد مسجد می شود باعث راندن نمازگزاران از مسجد می گردد ،نور نامناسب مساجد ،سیستم تهویه نامناسب بسیاری از مساجد باعث بیزاری نمازگزاران از مسجد شده است .

در سال های اخیر علی رغم تبلیغات بسیار که دولت برای حمایت از مسجد کرد متاسفانه کمتر توانست به نتیجه ی مناسبی دست یابد ،کانون های فرهنگی هنری مساجد با هدف ترویج نماز و نماز خوانی و رونق بخشیدن به مساجد ایجاد شدند اما این هدف در این کانون ها کمتر دنبال می شود .

کانون مسجد که با تصمیم هیئت امنا و مدیریت روحانی مسجد با نظارت و حمایت دبیر خانه ی کانون های فرهنگی هنری مساجد زیر نظر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند به همت جوانان روستا و محل در کنار یک مسجد ایجاد و فعال می گردد تا با جذب نوجوانان و جوانان طراوت و سرزندگی خود را باز یابد اما .......

از سوی دیگر یکی از مسائلی که مساجد ما با آن مواجه اند استفاده ی ابزاری از آنهاست ،اگر توجه کرده باشید تا کسی به هر دلیلی که یکی از آن دلایل می تواند مساله ی استخدام باشد به مسجد نیاز داشته باشد شاید هر شب و هر روز به مسجد برود اما کافی است مشکلش حل شود که دیگر مسجد روی آن شخص را نمی بیند .در روستا های ما مگر کم معلم و کارمند و نظامی و بسیجی داریم اما بازهم مساجد خالی از نمازگزارند ،اگر فقط همین ها در نمازهای جماعت شرکت کنند باید به فکر توسعه ی مسجد بود اما هیچ گاه این اتفاق نمی افتد .

مسجد خانه ی امن الهی است ،می گویند کسی که در همسایگی مسجد است و به مسجد نرود در روز قیامت باید پاسخگو باشد ،در حدیث است که ازار رساندن به موجودات زنده در مسجد حرام است و.......اما سال هاست که مسجد محلمان چراغش خاموش است .

مهدی بهزادی



کد مطلب: 8287

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/8287/مسجد-امن-ترین-خانه-دنیاست-اما

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir