کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاد حوزه های علمیه:

تعلیم و آموزش باید در جهت رشد تعقل و تفکر باشد

27 مرداد 1392 ساعت 12:19

حجت الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی گفت: برای ساختن جامعه ای سالم باید هم حیات فردی و هم حیات اجتماعی در نظر گرفته شود.


حجت الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی گفت: برای ساختن جامعه ای سالم باید هم حیات فردی و هم حیات اجتماعی در نظر گرفته شود.

به گزارش جهانبین، حجت الاسلام گلپایگانی در طرح تقویت مبانی اعتقادی در دانشگاه شهرکرد سبک زندگی اسلامی را همان حیات طیبه که در قرآن به آن اشاره شده است دانست.

وی اظهار داشت: زندگی فردی شالوده زندگی اجتماعی است و برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید نگاه و برنامه های اسلام را در خصوص زندگی فردی و اجتماعی در نظر گرفت.

ربانی گلپایگانی با تاکید بر توجه توامان به زندگی فردی و اجتماعی تصریح کرد: فرد جدای از زندگی فردی در جامعه قرار دارد و لاجرم از جامعه تاثیر می پذیرد بنابراین شخصیت فرد، نگرش و دانش و روش او تحت تاثیر هنجارها و ناهنجاریهای اجتماعی است.

استاد و کارشناس حوزه زندگی فردی انسان را دارای ابعاد ۵ گانه تفکر و تعقل، بینش و نگرش، معرفت و دانش، باور و گرایش و تمایل و خواهش و رفتار و کنش دانست که بعد درونی و بیرونی را رقم می زند.

وی از خانواده- دوست و رفیق- معلم و مربی- شخصیت های برجسته و شاخص- حاکمان و دولتمردان و فضای عمومی جامعه به عنوان عوامل اجتماعی که بر روی شخصیت فرد تاثیر بسزایی می گذارد نام برد و تاکید کرد: در برنامه ریزی های تربیتی جامعه این عوامل باید در نظر گرفته شوند.

ربانی گلپایگانی از منبع درونی عقل و منبع بیرونی وحی به عنوان دو منبع اسلام برای سامان دادن به سبک زندگی فرد یاد کرد و گفت: خداوند بر مردم دو حجت دارد حجت ظاهر یعنی انبیا و اولیا و حجت درون یعنی عقل.

وی اظهار داشت: روش هایی که اسلام برای ارائه سبک مطلوبی از زندگی به انسان عرضه می کند عبارتند از: ۱- تعلیم و آموزش ۲- معرفی الگوها ۳- حکایت ها و عبرت ها ۴- بشارت و انذار ۵- مراقبت عمومی ۶- تعزیرات و حدود

این کارشناس دینی مبانی اعتقادی و جهانبینی، احکام و دستوراتی که در زندگی باید فرا گرفته شود و سنت و سیره باید و نباید های اخلاقی را از اساسی ترین دانش ها و معرفتها دانست که یادگیری آن ضرورت دارد.

وی آغاز و مبدا شناسی، فرجام شناسی، خود شناسی، جهان شناسی، تاریخ شناسی، راه و راهنما شناسی و دشمن شناسی را از عوامل و علوم در جهت تعقل و تفکر و معرفت دانست.


کد مطلب: 8223

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/8223/تعلیم-آموزش-باید-جهت-رشد-تعقل-تفکر-باشد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir