کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهمیت و فضیلت نماز در شب های قدر

بام ایران خبر , 7 مرداد 1392 ساعت 9:26


در ايام ويژه مثل شب قدر، اعياد اسلامى، و هر شب و روزى كه داراى فضليت و ارزشى است و براى آن دعا و مراسمى مخصوص وارد شده است، مثل شب مبعث، شب ميلاد پيامبر (ص)، شب جمعه ، معمولا نمازهاى مخصوصى هم وارد شده است . شايد نتوان ايّام مقدّسى را پيدا كرد كه در آن برنامه نماز نباشد. اگر جهاد وحج چند نوع است ، ولى نماز صدها نوع است .
با يك نگاه ساده به كتاب مفاتيح الجنان علاّمه حاج شيخ عباس قمى، مى توان انواع نمازهاى مستحبّى را كه براى مكان و زمان هاى خاص وارد شده است، مرور نمود كه البتّه در يك كتاب مستقل به نام ((نمازهاى مستحبّى )) جمع آورى و عرضه گرديده است .

هفت انگیزه عقلائی به ما حکم می کند که باید نماز بخوانیم: 1- شکرگذاری و تشکر از خدا 2- فروتنی در مقابل ولی نعمت خود 3- انس و عشق ورزی نسبت به خداوند 4- احساس نیاز به معبود حقیقی 5- اخلاص 6- بازگشت به هویت خود 7- رسیدن به ملکوت

خداوند متعال بیش از صد بار از اهمیت نماز در قرآن سخن گفته و غالباً آن را در کنار ایمان و متصل به آن ذکر کرده است. نماز از صفات مصلحان است زیرا قرآن فرموده آنها که به کتاب خدا عمل کرده و نماز به پا داشته اصلاح کننده هستند و اجرشان ضایع نمی شود./اعراف170

نماز صفت توکل کنندگان است که خدا در همین آیه می فرماید: مومنان بر خدا توکل کرده همانا نماز را به پا داشته و از آنچه به آنها داده ایم انفاق می کنند.

در اهمیت نماز جماعت همین بس که پیامبر اسلام(ص) فرمود: پس از نماز ظهر جبرئیل همراه با هفتاد هزار فرشته نزد من آمد و گفت: خدای متعال بر تو درود فرستاد و دو چیز گرانبها که تاکنون نصیب هیچ یک از پیامبران نشده به تو اهداء کرد یکی از انها بجا آوردن نماز جماعت در پنج وقت است.

جبرئیل در ذکر فضیلتهای نماز جماعت افزود ای محمد(ص) اگر برای انسان مومن همراهی یک تکبیر با امام جماعت نصیب شود برای او از شصت هزار حج و عمره برتر است حتی 70 هزار بار از آنچه در دنیا وجود دارد برای او با ارزش تر خواهد بود.

پیامبر فرمود: خدای متعال وعده فرموده سه نفر را بدون حساب و کتاب به بهشت می برد یکی موذن دوم امام جماعت سوم فردی که وضو می گیرد داخل مسجد می شود و در نماز جماعت شرکت می کند، اگر کسی وضو بگیرد و به طرف نماز جماعت حرکت کند در مقابل هر گامی که بر می دارد خداوند متعال برای او ثوابی ثبت و گناهی از او را پاک می کند.


کد مطلب: 7607

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/7607/اهمیت-فضیلت-نماز-شب-های-قدر

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir