کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابراز تمایل سفیر بغداد در واشنگتن برای تسهیل مذاکرات آمریکا - ایران

خبرگزاری ايسنا , 5 مرداد 1392 ساعت 12:02

لقمان فیلی، سفیر تازه منصوب شده عراق در آمریکا می‌گوید که اگر از عراق درخواست شود، این کشور به ایفای نقش سودمند در روابط آمریکا – ایران علاقمند است و در غیر این صورت بغداد مشتاق است به روشنی بگوید که بخشی از مشکلات میان واشنگتن و تهران نیست.


به گزارش جهان بین نیوز، پایگاه اینترنتی المانیتور با اشاره به این موضوع افزود که لقمان فیلی در گفت وگویی اختصاصی که در محل سفارت عراق در واشنگتن انجام شد، گفت: موضوع رابطه آمریکا - ایران، موضوعی است که ایرانی ها باید آن را با آمریکا حل کنند. ما نباید بخشی از این موضوع باشیم.

وی افزود: اگر شما (آمریکایی ها) یا ایرانی‌ها از ما بخواهید مشارکت داشته باشیم، ما بسیار خرسند خواهیم شد که در تلاش برای برقراری تماس میان مهمانان‌مان و تلاش برای تسهیل آن شرکت کنیم.

المانیتور افزود: عراق در سال ۲۰۰۷ به تسهیل یک سری گفت‌وگوهای مستقیم میان آمریکا و ایران در بغداد کمک کرد.

فیلی گفت: ما هرگز به رابطه (با ایران) به عنوان توازن در برابر آمریکا نگاه نمی‌کنیم . ما نمی‌توانیم مغایرتی را در نیازهای استراتژیک‌مان مشاهده کنیم. ما باید با این همسایه رابطه داشته باشیم و باید تجارت خوبی با این همسایه داشته باشیم.

وی که پیشتر سفیر کشورش در ژاپن بود، تاکید کرد که موافقتنامه ۲۳ ژوئیه میان عراق و ایران برای واردات گاز طبیعی ناقض سیاست تحریم های آمریکا نیست.

فیلی افزود: به عنوان مثال اگر ما برای رفع نیاز به برق با کمبود بنزین یا گازوئیل یا گاز روبرو شویم و نیاز به خرید آن از ایران را داشته باشیم، این کار را با در نظر داشتن تحریم های بین المللی و دیگر ملاحظات انجام خواهیم داد. اما این اقدام را به صورت مشروع و شفاف انجام می دهیم.


کد مطلب: 7563

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/7563/ابراز-تمایل-سفیر-بغداد-واشنگتن-تسهیل-مذاکرات-آمریکا-ایران

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir