کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماهیت و چرایی بحران کنونی سوریه

5 مرداد 1392 ساعت 11:26


باقرزاده
ba9164@yahoo.com
bameirankhabar.ir

برخی مولفه ها و ویژگی های تحولات سوریه را می توان دلایل محکمی تلقی کرد برای اینکه اوج گیری بحران سوریه با تحریک عامل خارجی و بر مبنای انتخاب هوشمندانه جهت به زانو درآوردن بشار اسد در تعدیل مواضع منطقه اش صورت گرفته است چرا که هرگونه تغییر در مواضع منطقه ای سوریه می تواند تاثیرات جدی بر روندهای کنونی منطقه و تضعیف کمربند منطقه ای داشته باشد به عبارتی آنچه در سوریه در حال وقوع است متکی بر بستر اجتماعی واقعی نیست بلکه نتیجه تعامل چهار موضوع زیر است:

1- ساماندهی گروههای تروریستی و معارضین مسلح

2- تولید و تشدید نارضایتی های اجتماعی داخلی

3- فشارهای بین المللی و منطقه ای

4- مدیریت رسانه ای

به نوشته روزنامه گاردین (4 نوامبر 2011) ایده سرنگون کردن رژیم اسد قبل از تحولات جهان عرب مطرح بوده است و سابقه آن به ژوئیه 2006 برمی گردد. چون به این نتیجه رسیده بودند که در محور مقاومت منطقه حلقه ضعیف سوریه است و اگر بخواهند مقاومت را بشکنند باید سوریه را شکست دهند. این نشریه تصریح می کند" تغییر رژیم در سوریه یک هدف استراتژیک و مهمتر از لیبی محسوب می شود. به همین دلیل غرب و متحدین آن با تمام قوا به صحنه امده اند تا این اتفاق بیافتد... به نظر می رسد یک بازی بزرگ با محوریت کشورهای غربی و متحدین عربی آن در شرایط کنونی در جریان است تا از طریق آن بتوانند یک الگوی غربی در منطقه پیاده کنند و ایران را از داشتن یک شریک استراتژیک محروم کنند."

انگیزه های قدرت های خارجی در دامن زدن به بحران سوریه را می توان در موارد زیر جستجو کرد:

1- جداکردن سوریه از حلقه مقاومت منطقه

2- تلاش برای مخدوش کردن دلایل واقعی انقلاب های مردمی در سایر کشورها با توجه به اینکه حکومت سوریه ارتباطی با غرب نداشته است. جالب اینکه فوکویاما اخیراً در نوشتاری جدید به غیر مردمی و متفاوت بودن رویدادهای سوریه اعتراف کرده است.

3- قرار دادن خط فکری مقاومت در مقابل افکار عمومی منطقه

اتهامات سنگین رسانه ای غربی علیه ایران در خصوص سوریه

از ابتدای بحران سوریه جمهوری اسلامی ایران با یک چالش اساسی در حمایت از خط مقاومت و سوریه مواجه بوده است و آن اتهامات سنگین رسانه های خارجی علیه ایران است. در این مورد محورهای زیر در فشار به ایران مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفته است:

1- حمایت ایران از حاکمیت سوریه را دلیلی بر سیاست طایفه گرایی ایران و اهمیت دادن به گرایش های مذهبی و قومی می دانند.

2- تفاوت های ماهیتی حکومت سوریه که متکی بر تفکرات لائیک و ناسیونالیسم عربی است با جمهوری اسلامی ایران که بر پایه حکومت اسلامی و الهی است را دلیلی بر اشتباه راهبردی ایران در حمایت از سوریه می دانند.

3- حمایت ایران از سوریه مانع اصلی سقوط اسد است هدف این استدالال نیز این است که حکومت اسد فاقد مشروعیت داخلی است و تنها متکی بر حمایت خارجی تداوم دارد.

4- حمایت ایران از سوریه یکی از موانع مهم حل و فصل سیاسی مساله سوریه است. 

 


کد مطلب: 7551

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/7551/ماهیت-چرایی-بحران-کنونی-سوریه

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir